به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بر اساس گزارشات اخیر ایلان ماسک، مدیرعامل کمپانی تسلا، در سال 2018 تلاش کرده‌ بود OpenAI (شرکت سازنده هوش مصنوعی ChatGPT) را تصاحب کند اما در این راه شکست خورده است.

بر اساس اخبار منتشر شده، ایلان ماسک عضوی از یک گروه کوچک بود که در سال 2015 این آزمایشگاه متمرکز بر هوش مصنوعی (طرح اولیه OpenAI) را به‌عنوان شرکتی غیرانتفاعی بنیان‌گذاری کرد. هدف این گروه رواج آگاهی در سطح جامعه و انتقال اطلاعات بدست آمده از تحقیقاتشان به نفع مردم بود.

با این‌ وجود در اوایل سال 2018 ایلان ماسک نگران شد که کمپانی نوپای OpenAI در حال عقب ماندن از گوگل است.
به همین دلیل، او به هیئت‌مدیره پیشنهاد داد که کنترل کامل OpenAI و رهبری این شرکت را شخصاً خودش به عهده بگیرد، اما این پیشنهاد توسط دیگر موسسین OpenAI از جمله سم آلتمن (مدیرعامل فعلی) و گرگ براکمن (رئیس فعلی) قاطعانه رد شد.

ایلان ماسک در سال 2018 به دلیل تضاد منافع با موقعیتش در شرکت تسلا، از تیم هیئت‌مدیره‌ی OpenAI جدا شد.
طبق گزارشات، ایلان ماسک قبلاً وعده تزریق یک میلیارد دلار سرمایه به کمپانی OpenAI را داده بود، اما قبل از کناره‌گیری فقط 100 میلیون دلار به این شرکت اهدا کرد.
بدقولی ماسک در حمایت مالی از OpenAI، به‌شدت برای آنها مشکل‌ساز شد. مخصوصاً به این خاطر که کار کردن روی مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت مانند DALL-E (بر مبنای محتوای تصویری) و GPT (بر مبنای محتوای متنی) بسیار هزینه‌بر و پرخرج بود.

به همین منظور، در سال 2019 کمپانی OpenAI به‌صورت عمومی اعلام کرد که برای تأمین هزینه‌ی پروژه‌هایش از حالت غیرانتفاعی خارج شده و تمرکز خود را بر سودمحور بودن قرار می‌دهد.
در مدت زمان کمی بعد از این بیانیه، روابط تجاری محکمی بین کمپانی مایکروسافت و OpenAI بوجود آمد.
کمپانی مایکروسافت میلیاردها دلار سرمایه و میزان چشمگیری منابع در اختیار OpenAI قرار داد و درعوض قراردادهای انحصاری با این شرکت برای استفاده از این تکنولوژی در خدمات و سرویس‌های خود تنظیم و امضا نمود.

 

ایلان ماسک

عدم پذیرش ایلان ماسک، به کلی باعث تغییر مسیر OpenAI به سمت سرمایه‌گذاری سازمانی شد

گزارشات مستقیماً تایید کننده این نیستند که بدقولی ایلان ماسک باعث جرقه خوردن روابط تجاری بین مایکروسافت و OpenAI بود یا خیر، اما این محتمل‌‌ترین اتفاق ممکن است. این اتفاق شاید در برخورد اول حائر اهمیت چندانی نباشد، اما در واقع مهم‌ترین تصمیم مدیران OpenAI به حساب می‌آید. دریافت چنین سرمایه سنگینی از سمت مایکروسافت، این امکان را برای OpenAI بوجود آورد که در سریع‌ترین زمان ممکن ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمندی را توسعه دهد و توجه کل جهان را به سمت خود جلب کند.

تغییر مسیر OpenAI به سمت مایکروسافت، منجر به این شد که این کمپانی رویکردش در رابطه‌ با انتشار عمومی تحقیقات حوزه‌ی هوش مصنوعی را به کلی عوض کند.
هنگام رونمایی از مدل زبانی جدید GPT-4، کمپانی OpenAI جزئیات فنی خاصی در اختیار عموم نگذاشت و این موضوع باعث بروز انتقاداتی توسط تحلیلگران شد.
به گفته ایلیا ساسکور، پژوهشگر ارشد OpenAI، در یک مصاحبه‌، این کمپانی سعی داشته با ارائه‌نکردن جزئیات فنی به عموم، برتری خود را نسبت‌ به دیگر رقبا حفظ کند و جلوی سوءاستفاده از این تکنولوژی در آینده را بگیرد.

از زمانی که روابط تجاری OpenAI و مایکروسافت سر گرفته، این دو شریک تعداد زیادی محصول و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی را به بازار ارائه داده‌اند، از جمله به‌کارگیری تکنولوژی مخصوص OpenAI در محیط ویندوز و آفیس توسط مایکروسافت.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array