به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، سال گذشته در همین بازه زمانی، مارک زاکربرگ به‌شدت مشغول مدیریت بحران به‌وجودآمده در کمپانی متا بود. سال 2022 نتایج فاجعه‌باری را برای این کمپانی بزرگ به‌ارمغان آورده و کمترین ارزش سهام از سال 2016 تاکنون را به خود اختصاص داده بود.
نرخ بازدهی و فروش به‌شدت افت پیدا کرده بود، کمپانی تیک‌تاک همچنان با اقتدار در صدر می‌درخشید و تمام تلاش‌های زاکربرگ برای به ثمر رساندن پروژه عظیم “متاورس” رسماً شکست‌خورده تلقی می‌شد.

اما به‌نظر می‌رسد در سال 2023 شاهد روایت جدیدتری از قصه متا بوده‌ایم. با پایان معاملات بورسی روز جمعه (15 دسامبر 2023 – 24 آذر 1402)، سهام این کمپانی شاهد رشد 178 درصدی نسبت به سال گذشته خود بوده است!
این آمار شگفت‌انگیز، رکورد قبلی متا که با رشد 105% در سال 2013 (پس از عرضه اولیه سهام فیسبوک) ثبت شده بود را نیز شکسته و به صدر رسیده است.

ارزش سهام این شرکت مجدداً در روز دوشنبه 2.9% رشد کرده و به 344 دلار به ازای هر سهم رسیده بود. این آمار بالاترین قیمت سهام متا در دو سال اخیر می‌باشد و تنها 10% از رکورد سپتامبر سال 2021 (شهریور ماه 1400) کمتر است.

مارک زاکربرگ

استراتژی هوشمندانه زاکربرگ

بازگشت مقتدرانه و قدرتمند متا در سال 2023، گواه محکمی بر ادعاهای پیشین مدیرعامل آن است. پس از سقوط باورنکردنی 64 درصدی سهام این کمپانی در سال 2022، مارک زاکربرگ در ماه فوریه گفته بود که سال 2023 “سال بهره‌وری متا” خواهد بود.
اولین قدم برای رسیدن به این هدف به‌غایت مهم، کاهش هزینه‌های سنگین و همچنین تعدیل نیروی بیش از 20 هزار نفر از کارکنان این کمپانی بود. همچنین کمی بعد از این تعدیل نیروها، دورکاری کارمندان نیز رسماً در این کمپانی به پایان رسید. زاکربرگ در آن بازه زمانی اعتراف کرده بود که چالش‌های اقتصادی، رقابت فزاینده و همچنین ضررهای تبلیغاتی منجر به “کاهش سطح درآمد متا، حتی کمتر از میزان انتظارات” شده است.

پس از سه دوره متوالی افول در فصل‌های مالی گذشته، بالاخره متا در سال 2023 شاهد بازگشت روند صعودی بود و در سه‌ماه سوم امسال، رشدی 23 درصدی به‌نام این کمپانی ثبت شد.
این آمار رضایت‌بخش علاوه‌بر نشان دادن بالاترین نرخ رشد این غول تکنولوژی در دو سال گذشته، نتیجه تبلیغات دیجیتال سازنده و همچنین افزایش سهم بازار نسبت به رقبایی مثل کمپانی‌های Alphabet (کمپانی مادر گوگل) و کمپانی Snap می‌باشد.

مارک زاکربرگ، ناجی متا

به باور کارشناسان اقتصادی، بزرگترین عامل مؤثر در تغییر رویه این کمپانی و به‌ثمر رسیدن چنین نتایج درخشانی در سال 2023، “تغییر عقیده و استراتژی شخص مارک زاکربرگ” می‌باشد. متا موفق شد در عرض یک‌سال، سقوط 64 درصدی سهام خود را به رشد 178% تبدیل کرده و این دستاورد بدون تلاش‌های زاکربرگ عملاً امکان‌پذیر نبود.
کارشناسان باور دارند پس از دریافت نتایج فاجعه‌بار سال 2022، زاکربرگ با گوش‌شنوا پذیرای تمام نگرانی‌ها و نظرات سرمایه‌گذاران خود بود و به‌هیچ‌عنوان پروژه‌های شخصی و دلخواهش را بر این نگرانی‌های روزافزون ارجحیت نداد. براساس گزارشات سال گذشته، پروژه متاورس زیانی 4 میلیارد دلاری را به این کمپانی وارد کرده بود!

با اینکه سرمایه‌گذاری سنگین او بر پروژه متاورس هنوز هم ادامه‌دار است؛ اما زاکربرگ تمرکز اصلی خود را مجدداً به مسائل مهم امروز اختصاص داده است: بحث تبلیغات. زاکربرگ باور دارد این پروژه عظیم “آینده کمپانی متا را رقم می‌زند”؛ اما چیزی که امروزه اهمیت بسیاری برای سرمایه‌گذاران دارد، موضوع تبلیغات، پروژه‌های هوش مصنوعی و مدیریت هزینه‌های سنگین عملیاتی می‌باشد.

کمپانی متا در یک‌سال گذشته دستاوردهای موفق بسیاری داشته و آپدیت‌های بی‌شماری را به خدمات و سرویس‌های زیرمجموعه خود افزوده است. این کمپانی در سال 2023 از مدل زبانی اختصاصی خود Llama 2، رقیب جدید X (توییتر سابق) با نام Threads، قابلیت‌های جدید هدست Meta Quest، عینک هوش مصنوعی ری‌بن-متا، آپدیت‌های جدید و برمبنای هوش مصنوعی در واتساپ و اینستاگرام، سیستم احراز هویت برای کسب‌وکارها، اشتراک 10 یورویی اینستاگرام و فیسبوک برای کاربران اروپایی و بسیاری دستاورد دیگر رونمایی کرده بود.

منبع: CNBC

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array