به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، هرچقدر به برگزاری کنفرانس توسعه Google I/O نزدیک‌تر می‌شویم؛ اخبار بیشتری از اندروید 15 و تغییرات پیش‌روی آن نیز منتشر می‌شود.
حالا در تازه‌ترینِ این اخبار، به‌نظر می‌رسد آپدیت جدید این سیستم‌عامل اپلیکیشن‌های مشکوک اندرویدی را برای محافظت از گوشی در حالت “قرنطینه” قرار خواهد داد.

ویژگی امنیتی جدید اندروید 15

به لطف برنامه امنیتی Google Play Protect، کاربران اندرویدی همیشه راهی برای خلاصی از دست بدافزارها و اسکن لحظه‌ای گوشی خود دارند. این برنامه امنیتی با اسکن کردن گوشی‌های اندرویدی، برنامه‌های مخرب، مشکوک و یا بدافزارها را شناسایی کرده و از دستگاه کاربران محافظت می‌کند.
با این وجود، همیشه احتمال این وجود دارد که گاهی یک بدافزار از رادار شناسایی این برنامه امنیتی قسر در رفته و کاربران را به دردسر بیاندازد. خبر خوش اینجاست که با ارائه آپدیت جدید اندروید 15، یک راهکار جدید برای حفاظت از گوشی‌های اندرویدی دربرابر بدافزارها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

براساس بررسی‌های یک متخصص کدنویسی اندرویدی، آپدیت سیستم‌عامل اندروید 15 راهکار جدیدی برای کنترل کردن بدافزارها توسعه داده است که اپلیکیشن‌های مشکوک و مخرب را در حالت “قرنطینه” قرار می‌دهد.
در حالت عادی، کاربران امکان قرنطینه کردن اپلیکیشن‌ها را به‌صورت دستی و یا حتی با استفاده از command line ندارند. این راهکار امنیتی جدید، در واقع تصمیمی هوشمند و خودکار برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به دستگاه می‌باشد.

قرنطینه اندروید 15

در واقع این ویژگی امنیتی جدید، حد واسطی میان دو مرحله “حذف کامل برنامه” و رویکرد فعلی است. در رویکرد فعلی اندروید، حتی با وجود شواهد کافی، اقدام خاصی از سوی خود سیستم‌عامل صورت نمی‌گیرد و خود کاربر باید شخصاً به‌صورت دستی برنامه مشکوک را حذف کند.

اپلیکیشن‌های قرنطینه شده همچنان در صفحه هوم و بخش تنظیمات گوشی‌ها قابل مشاهده هستند؛ اما نوتیفیکیشن‌ها دیگر به کاربر نمایش داده نمی‌شود و تمام فعالیت‌های اپلیکینش مذکور متوقف شده و پنجره‌های باز نیز از دید پنهان خواهند شد.
همچنین با توجه به محدودیت دسترسی این برنامه‌ها در حالت قرنطینه، اپلیکیشن‌های دیگر و یا سیستم خود گوشی اندرویدی نیز امکان برقراری ارتباط و دسترسی به این برنامه قرنطینه شده را نخواهند داشت.

سازوکار برنامه‌های قرنطینه‌ شده مشابه برنامه‌های غیرفعال‌شده (Disabled Apps) خواهد بود و همان APIها نیز مورد استفاده سیستم قرار خواهند گرفت. به لطف دسترسی SUSPEND_APPS، اپلیکیشن‌های مشکوک در حالت قرنطینه قرار خواهند گرفت اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که دسترسی QUARANTINE_APPS نیز در این راهکار مؤثر خواهد بود.
این دو دسترسی تنها در سطوح سیستمی قابل تنظیم هستند؛ در نتیجه فروشگاه گوگل‌پلی تنها برنامه‌ای است که قادر است بر فرایند قرارگیری سایر اپ‌ها در لیست قرنطینه نظارت و کنترل داشته‌ باشد.

کدنویسی‌های مربوط به قرنطینه کردن اپلیکیشن‌های مشکوک برای اولین بار در نسخه آزمایشی بتای QPR2 اندروید 14 مشاهده شده بود؛ اما این ویژگی امنیتی هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته است و ممکن است ارائه عمومی آن حتی به اندروید 15 هم نرسید و به نسخه‌های بعدی موکول شود.

منبع: Android Police

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array