به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، رویداد سالانه Google I/O به‌زودی برگزار خواهد شد. در این مقاله نگاهی خواهیم انداخت به تازه‌ترین دستاوردهای اکوسیستم اندرویدی، هم در حوزه سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری.

به‌صورت کلی رویداد Google I/O به اخبار و موضوعات مربوط به توسعه‌دهندگان و جدیدترین دستاوردهای کمپانی گوگل اختصاص دارد. اما به‌هرجهت بخشی از این رویداد توسعه محصولاتی هستند که در آینده نزدیک به کاربران و مشتریان معرفی و عرضه خواهند شد.

رویداد Google I/O

با کنفرانس توسعه Google I/O آشنا شوید!

پس از گذشت 4 ماه از سال 2024، کم‌کم به فصل برگزاری رویدادهای توسعه کمپانی‌های بزرگ نزدیک می‌شویم. رویداد Google I/O 2024 قرار است در تاریخ 14 می (25 اردی‌بهشت 1403) برگزار شود و رویداد توسعه WWDC 2024 کمپانی رقیب (اپل) نیز از 10 تا 14 ژوئن (21 تا 25 خرداد 1403) برگزار خواهد شد.

رویداد Google I/O یک کنفرانس توسعه سالانه است که با حضور توسعه‌دهندگان و رسانه‌ها از سراسر جهان برگزار می‌شود. این غول دنیای جستجو در این مراسم جدیدترین دستاوردها و تکنولوژی‌های خود را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا آنها بتوانند براساس این تغییرات اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اندرویدی خود را برای اکوسیستم گوگلی به‌روزرسانی کنند.
کنفرانس توسعه امسال با حضور عده منتخبی از حضار (اصحاب رسانه و جامعه توسعه‌دهندگان) در آمفی‌تئاتر Shoreline واقع در مانتین‌ویوی ایالت کالیفرنیا برگزار شده و به‌صورت آنلاین نیز پخش خواهد شد.

با اینکه کمپانی گوگل به‌صورت رسمی لیستی از موضوعات قابل‌انتظار در رویداد امسال منتشر نکرده است؛ اما براساس فعالیت‌ سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود این شرکت به رونمایی و اطلاع‌رسانی درباره این موارد بپردازد:

  • اندروید 15
  • گوشی هوشمند پیکسل 8a
  • گوشی هوشمند پیکسل فولد 2
  • قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید
  • موارد متفرقه
اندروید 15

اندروید 15

تا پیش از این هم اطلاعات کلی و اجمالی‌ای از جدیدترین سیستم‌عامل اندروید در اختیار کاربران قرار گرفته بود. البته این تغییرات که از طریق دومین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 15 جمع‌آوری شده بود پایان کار نیست و باید منتظر رونمایی از قابلیت‌های بیشتری در مراسم Google I/O امسال باشیم.

همچنین براساس برنامه انتشار آپدیت اندروید 15، به احتمال بسیار زیاد همزمان با برگزاری کنفرانس توسعه گوگل بازه زمانی نسخه بتای این سیستم‌عامل نیز شروع شده است. در نتیجه غافلگیری‌های زیادی درکار نخواهند بود.
تا این لحظه، هیجان‌انگیزترین تغییرات اندروید 15 شامل اتصال ماهواره‌ای، گزینه‌های به‌اشتراک‌گذاری بخشی از تصویر صفحه و نمایش سلامت باتری گوشی هستند.

 پیکسل 8a

گوشی هوشمند پیکسل 8a

کمپانی گوگل در رویداد Google I/O سال گذشته از گوشی هوشمند پیکسل 7a رونمایی کرده بود. اگر شایعات اخیر صحت داشته باشند؛ احتمالاً در مراسم امسال شاهد رونمایی از جدیدترین مدل این گوشی هوشمند خواهیم بود. همچنین ثبت شدن این گوشی در لیست FCC (کمیسیون ارتباطات فدرال) در اواسط ماه مارچ (ماه گذشته) نشانه‌ای از آن است که تا عرضه نهایی این محصول فاصله بسیاری نداریم.

از جدیدترین تغییرات گوشی پیکسل 8a می‌توان به پردازنده Tensor G3، صفحه‌نمایش 120 هرتزی و سنسور اصلی ارتقایافته اشاره کرد. انتظار می‌رود این گوشی با همان قیمت 499 دلار به بازار عرضه شود؛ اما گوگل هنوز به‌صورت رسمی این قیمت را تأیید نکرده است. به‌صورت کلی گوشی پیکسل 8a یک گوشی هوشمند میان‌رده قابل‌قبول است که به احتمال بسیار زیاد رضایت کاربران را جلب خواهد کرد.

گوشی هوشمند پیکسل فولد 2

اولین گوشی پیکسل فولد گوگل ورود خوبی را تجربه نکرد و قبل از رونمایی رسمی از آن در کنفرانس توسعه Google I/O سال 2023 تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به آن به‌صورت آنلاین افشا شده بود. امسال هم همین روند تکرار شده و تا این لحظه برخی از جزئیات پیکسل فولد 2 لو رفته‌اند.

براساس این اطلاعات، این گوشی به‌صورت رسمی در رویداد توسعه امسال رونمایی خواهد شد اما عرضه آن به بازار همزمان با پیکسل 9 و در ماه اکتبر 2024 (نیمه مهر 1403) خواهد بود. هنوز علامت سؤال‌های بسیاری درباره این گوشی هوشمند وجود دارد اما یک نمونه ابتدایی نشان‌دهنده این است که پیکسل فولد 2 ظاهر جدیدی نسبت به مدل قبلی خواهد داشت.
پیش‌بینی می‌شود این گوشی ظاهر باریک‌تری داشته باشد و جایگذاری دوربین‌های آن نسبت به مدل قبلی نیز متفاوت است. همچنین احتمالاً پیکسل فولد 2 مجهز به جدیدترین تراشه‌های گوگل یعنی Tensor G4 خواهند بود؛ یعنی همان پردازنده‌هایی که در گوشی پیکسل 9 نیز استفاده شده است.

هوش مصنوعی Gemini

قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی

دوباره به دنیای نرم‌افزاری گوگل بازمی‌گردیم. علاوه‌بر آپدیت اندروید 15، گوگل تمرکز بسیاری در دنیای هوش مصنوعی داشته و به احتمال بسیار زیاد شاهد رونمایی از پروژه‌های هوش مصنوعی بسیاری در رویداد پیش‌روی Google I/O امسال خواهیم بود.
این قابلیت‌های هوش مصنوعی احتمالاً برای استفاده در دیگر محصولات گوگل و البته پیکسل‌های جدید بهینه‌سازی شده‌اند. این کمپانی بزرگ در سال جاری (2024) تقریباً هر هفته از یک قابلیت جدید هوش مصنوعی رونمایی کرده است اما عرضه عمومی آنها یا با مشکل مواجه شده یا کاربران را سردرگم کرده است.

همانطور که می‌دانید؛ گوگل با تمام قوا وارد بازی هوش مصنوعی شده و مبارزش در این حوزه هوش مصنوعی Gemini AI است. هدف نهایی این شرکت بزرگ این است که Gemini را به‌صورت کامل با دستیار هوشمند Google Assistant و البته برخی دیگر از قابلیت‌های خود جایگزین کرده و به‌صورت سراسری در سرویس‌های خود به‌کار گیرد.

موارد متفرقه

براساس شنیده‌های اخیر، علاوه‌بر دستاوردهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوگل که در بالا به آن پرداختیم ممکن است شاهد رونمایی از موارد دیگری نیز باشیم. ممکن است در این کنفرانس توسعه از تبلت پیکسل 2 و ساعت هوشمند پیکسل واچ 3 نیز رونمایی کند. همچنین احتمالاً این کمپانی زمانی را به معرفی جدیدترین قابلیت‌های برمبنای هوش مصنوعیِ سرویس‌های کاربردی خود از جمله Google Maps و Google Home اختصاص خواهد داد.

منبع: Android Authority

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array