به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پلتفرم X قصد دارد از داده‌های عمومی کاربران برای تعلیم مدل‌های زبانی هوش مصنوعی خود استفاده کند.

این شبکه اجتماعی اخیراً با آپدیت کردن صفحه سیاست‌ها و قوانین خود به کاربران اطلاع داده قصد جمع‌آوری داده‌های بیومتریک و اطلاعات مربوط به پیشینه شغلی و تحصیلی کاربران را دارد. بخشی از این اقدام، رقابت با پلتفرم کاریابی لینکدین بوده است. روزنامه معتبر Bloomberg اولین رسانه‌ای بود که متوجه این تغییرات شد، اما حالا به‌نظر می‌رسد که تنها مقصود X، جمع‌آوری داده‌های کاربران نیست.

تعلیم هوش مصنوعی، هدف اصلی جمع‌آوری داده‌های کاربران

براساس اطلاعات بخش دیگری از سیاست‌های این کمپانی، به این نکته اشاره شده که هدف از جمع‌آوری هرگونه داده و اطلاعات عمومی کاربران، کمک به تعلیم الگوریتم‌های ماشین‌لرنینگ و مدل‌های زبانی هوش مصنوعی است.

ایلان ماسک، مالک بلندپرواز کمپانی X به‌شدت در تلاش برای ایجاد آینده‌ای بهتر به کمک هوش مصنوعی است. او که مدتی قبل رسماً کمپانی هوش مصنوعی خود با نام xAI را تأسیس کرده بود، باور دارد که باید از این تکنولوژی کارآمد در مسیر کشف اسرار جهان هستی بهره گرفت.

حالا به‌نظر می‌رسد که ماسک واقعاً قصد دارد از پلتفرم X به‌عنوان منبعی عظیم از داده‌های به‌روز و مفید برای تعلیم مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کند.
مدتی قبل، ماسک با انتشار پست جدیدی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را ترغیب کرده بود که به‌جای کار کردن برای روزنامه‌ها؛ مطالب و اخبار خود را در پلتفرم همه‌جانبه X منتشر کنند و کسب درآمد خوبی هم داشته باشند. در جدیدترین آپدیت پلتفرم X، مقالات خبری دیگر مانند گذشته شامل عناوین و توضیحات مربوطه نخواهند بود؛ بلکه فقط لینک خبر و تصویری از آن به کاربران نمایش داده خواهد شد.
برخی معتقدند که حتی همین حرکت ایلان ماسک ممکن است تلاشی برای تولید اطلاعات سودمند و قابل‌اطمینان برای تعلیم مدل‌های هوش مصنوعی باشد.

در واقع، ماسک مدتی قبل بیان کرده بود که کمپانی xAI از توییت‌های عمومی برای تعلیم مدل‌های زبانی خود استفاده خواهد کرد؛ به‌همین دلیل چنین برداشتی درباره تصمیمات جدید او زیاد دور از ذهن نیست.
جالب اینجاست که ایلان ماسک مکرراً کمپانی‌های بزرگ و باسابقه تکنولوژی را به سوءاستفاده از داده‌های توییتر برای تعلیم هوش مصنوعی‌های اختصاصی خودشان محکوم می‌کرد. او حتی کمپانی مایکروسافت را به شکایت و پیگیری قضایی تهدید کرده بود و همچنین عده‌ای ناشناس را به جرم استخراج غیرقانونی داده‌ها از توییتر مورد پیگرد قرار داده بود.

هوش مصنوعی

در زمان راه‌اندازی وبسایت xAI، به این نکته اشاره شده بود که این کمپانی هوش مصنوعی مستقل از کمپانی X Corp (کمپانی مادر توییتر سابق و X فعلی) فعالیت خواهد کرد؛ اما برای دستیابی به اهداف خود، با X، تسلا و کمپانی‌های دیگر همکاری‌ تنگانگی خواهد داشت.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که درست در همان بازه زمانی که ماسک و تعداد بسیاری از کارشناسان حوزه هوش مصنوعی خواستار توقف موقتی توسعه این تکنولوژی بوده‌اند؛ او در خفا مشغول توسعه هوش مصنوعی TruthGPT و تأسیس و ثبت قانونی شرکت xAI بوده است!

ایلان ماسک در پاسخ به پست یکی از کاربران تغییرات اخیر سیاست‌های X را رسماً تأیید کرد و نوشت: “فقط از داده‌های عمومی استفاده می‌شه؛ نه از پیام‌های خصوصی (DMs) و اطلاعات شخصی.”

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array