به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از آغاز روند پرونده ضدانحصاری دولت آمریکا علیه کمپانی اپل، بیش از 113 میلیارد دلار از ارزش بازار این غول تکنولوژی از بین رفته است.
دولت کشور آمریکا اپل را به محدود کردن شرایط بازار و مسدود کردن دسترسی رقبا متهم کرده است.

به گفته رئیس بخش ضدانحصارطلبی وزارت دادگستری آمریکا، کمپانی اپل سال‌هاست در واکنش به تهدیدهای رقابتی بازار، محدودیت‌هایی ناعادلانه برای رقبا و مشتریان تعیین می‌کند و به همین ترتیب مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان و تولید‌کنندگان محتوا را زیر فشار شدیدی قرار می‌دهد.

اپل

تأثیر پرونده ضدانحصاری اپل بر ارزش بازار آن

دیوان عدالت آمریکا به‌همراه 15 ایالت مختلف از این کشور، شرکت اپل را به انحصارگرایی شدید در بازار موبایل متهم کرده‌اند. دولت این کشور اعتقاد دارد کوپرتینویی‌ها از سلطه مطلق خود برای دریافت پول بیشتر از مصرف‌کنندگان و مشتریان، توسعه‌دهندگان، هنرمندان، ناشران، تولیدکنندگان محتوا، کسب‌و‌کارهای کوچک و تجار سوءاستفاده می‌کنند!
البته اپل تنها کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی نیست که توسط دولت آمریکا مورد شکایت قرار گرفته است. سازنده آیفون با آغاز این روند حقوقی به صف رقبای خود از جمله گوگل، متا و آمازون پیوسته است.

به گفته دادستان کل، “مشتریان و مصرف‌کنندگان نباید به دلیل اینکه کمپانی‌ها قوانین ضدانحصاری را نقض کرده و زیرپا می‌گذارند؛ مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر و نابه‌جا شوند. اگر همین الان مداخله‌ای صورت نگیرد؛ اپل با همین روند به تقویت و تشدید انحصارطلبی خود در بازار ادامه خواهد داد”.

علاوه‌بر پیگیری‌های قانونی ضدانحصاری در آمریکا، کوپرتینویی‌ها در اروپا هم به دلیل عدم پیروی از قانون بازارهای دیجیتال (DMA) تحت تحقیق و بررسی شدید اتحادیه اروپا قرار دارند. این شرکت اخیراً به دلیل زیرپا گذاشتن قوانین اتحادیه اروپا 2 میلیارد دلار جریمه شده بود. دلیل تعیین چنین جریمه هنگفتی برای اپل، محدود کردن و جلوگیری از حضور و رقابت دیگر اپلیکیشن‌های حوزه استریم موسیقی در فروشگاه اپ‌استور بوده است.

تحقیقات دیوان عدالت آمریکا به مسئله “انحصارطلبی این شرکت در بازار و مسدود کردن دسترسی رقبا به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه‌های برند اپل” خواهد پرداخت و اتحادیه اروپا مواردی مانند “کارمزد تراکنش‌ها، هزینه خدمات، سیاست‌های استفاده از اپ‌استور” و موارد مشابه را بررسی خواهد کرد.

پس از عمومی شدن اخبار شکایت دولت آمریکا، ارزش سهام این کمپانی حدود 4% افت کرده و باعث شد بیش از 113 میلیارد دلار از ارزش بازار اپل محو شود. همچنین میزان ضرر سالانه ایم کمپانی به 11% رسیده است. اپل که زمانی با در دست داشتن 3 تریلیون دلار ارزش بازار “ارزشمندترین شرکت دنیا” نام داشت؛ حالا در خطر شدید سقوط قرار دارد.

مایکروسافت به‌تازگی موفق شده بود پس از مدت‌ها جایگاه سازنده آیفون را تصاحب کند و در رتبه اول ارزشمندترین شرکت جهان قرار بگیرد. حالا شرکت انویدیا که در سال 2023 با ساخت و توسعه تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی حسابی سود کرده بود؛ در جایگاه سوم قرار دارد و طمع تصاحب جایگاه دوم و کنار زدن شرکت تحت مدیریت تیم کوک را در سر می‌پروراند.

منبع: Hindustan Times

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array