به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی انویدیا با پیشی گرفتن از شرکت نفت عربستان سعودی، حالا سومین شرکت ارزشمند در تمام دنیاست.
این شرکت ساخت تراشه که سال بسیار پررونقی را پشت‌سر گذاشته، حالا در پی تصاحب جایگاه اپل است و می‌خواهد پس از مایکروسافت در رتبه دوم قرار بگیرد.

مسیر انویدیا در راستای موفقیت ادامه دارد!

براساس داده‌های خبرگزاری رویترز، شرکت ساخت تراشه انویدیا با پشت‌سر گذاشتن شرکت سعودی آرامکو (Saudi Aramco) موفق شد به سومین جایگاه لیست “ارزشمندترین کمپانی‌های جهان” دست یابد.

سهام این شرکت در طی هفته‌های اخیر دستخوش تغییرات خوشایند بسیاری شده بود و حالا ارزش بازار انویدیا در آستانه پیشی گرفتن از ارزش بازار کمپانی اپل می‌باشد. از طرف دیگر، اپل در سال 2024 با چالش‌های بسیاری مواجه شده و از ماه گذشته (فوریه) تاکنون ارزش سهامش در حال کاهش یافتن است.

البته شاید مهم‌ترین نکته دستاورد اخیر انویدیا این باشد که حالا سه رتبه اولیه لیست “ارزشمندترین شرکت‌های جهان” در اختیار کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی می‌باشد! شرکت عظیم نرم‌افزاری و ذخیره‌سازی مایکروسافت با ارزشی بیش از 3.018 تریلیون دلار با اقتدار در صدر این لیست می‌درخشد؛ سپس در رتبه دوم این لیست کمپانی محبوب مشتریان اپل با ارزش 2.636 تریلیون دلار قرار دارد.
براساس داده‌های تحلیلی شرکت CompaniesMarketCap، کمپانی ساخت و طراحی تراشه انویدیا موفق شد با کسب ارزش بازار 2.188 تریلیون دلار سعودی آرامکو را کنار زده و در جایگاه سوم قرار بگیرد. با بررسی 10 کمپانی اول این لیست، می‌توان به این نتیجه رسید که 7 مورد از این نام‌ها متعلق به شرکت‌های برتر تکنولوژی هستند!

ارزشمندترین شرکت دنیا

ده شرکت برتر “ارزشمندترین کمپانی‌های جهان”

1- مایکروسافت / ارزش بازار : 3.018 تریلیون دلار
2- اپل / ارزش بازار : 2.636 تریلیون دلار
3- انویدیا / ارزش بازار : 2.188 تریلیون دلار
4 – سعودی آرامکو (شرکت نفت عربستان) / ارزش بازار : 2.050 تریلیون دلار
5 – آمازون / ارزش بازار : 1.812 تریلیون دلار
6 – گوگل / ارزش بازار : 1.688 تریلیون دلار
7 – متا / ارزش بازار : 1.289 تریلیون دلار
8 – مؤسسه مالی و سرمایه‌گذاری Berkshire Hathaway / ارزش بازار : 873 میلیارد دلار
9 – شرکت ساخت تراشه TSMC / ارزش بازار : 759 میلیارد دلار
10 – شرکت Eli Lily / ارزش بازار : 724 میلیارد دلار

هوش مصنوعی، عامل اصلی موفقیت انویدیا و مایکروسافت

شایان ذکر است که کمپانی‌های مایکروسافت و انویدیا عمده محبوبیت و موفقیت اخیر خود را مدیون موج عظیم شکوفایی تکنولوژی هوش مصنوعی هستند. خصوصاً فراگیری چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT (محصولی از کمپانی OpenAI) تأثیر بسیاری در این دستاورد داشته است. سرویس ابری Azure مایکروسافت زیرساختی است که استارتاپ OpenAI پروژه‌های هوش مصنوعی خود را بر روی آن اجرا و عملی می‌کند و قدرت این ابزارهای هوش مصنوعی نیز از قطعات سخت‌افزاری کمپانی انویدیا تأمین می‌شود!
همچنین صدها کمپانی هوش مصنوعی دیگر از پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی Ampere و Hopper انویدیا برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. در نتیجه همین عرضه و تقاضای گسترده، انویدیا حالا تأمین‌کننده بیشتر از 80% از نیاز بازار می‌باشد!

البته که مایکروسافت و انویدیا تنها برنده‌های بازی هوش مصنوعی نیستند و کمپانی متا هم امسال به لطف این تکنولوژی توانسته رشدی 46.6 درصدی را تجربه کند. در راستای مقایسه، کمپانی اپل تا این لحظه در سال 2024 متحمل دردسرهای زیادی نسبت به رقبای خود شده است. فروش نسبتاً پایین گوشی‌های هوشمند آیفون نسبت به گذشته باعث شد اپل جایگاه اول لیست “ارزشمندترین کمپانی‌های جهان” را به غول تکنولوژی، مایکروسافت ببازد.

منبع: TomsHardware

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array