به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، در نتیجه سقوط 10% ارزش سهام انویدیا، ارزش بازار این کمپانی تراشه‌سازی یک‌شبه بیش از 200 میلیارد دلار کاهش یافته است!

این کاهش 10 درصدی باعث شد تا انویدیا بدترین روز خود را در طی 4 سال گذشته تجربه کند و ارزش بازارش به 1.9 تریلیون دلار برسد. آخرین باری که این اتفاق در مارچ سال 2020 افتاده بود؛ ارزش بازار این شرکت تراشه‌سازی حدود یک دوازدهم ارزش فعلی آن در بازار بوده است! در زمان نگارش این خبر، هر سهم از سهام انویدیا با ارزش 762 دلار در بازار بورس آمریکا معامله می‌شود.

سهام انویدیا

چه عواملی در کاهش ارزش بازار انویدیا مؤثر بودند؟

در روز گذشته، سهام انویدیا شاهد سقوط شدیدی در ارزش خود بود و کاهش یک‌شبه 200 میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت شوک عمیقی را به حوزه تکنولوژی وارد کرد.
به بررسی کارشناسان عوامل مختلفی منجر به این اتفاق شده‌اند که از میان آنها می‌توان به فشارهای مضاعف وارد شده بر صنعت قطعات نیمه‌هادی، انتشار قریب‌الوقوع گزارشات مالی و عملکرد کمپانی‌ها و کاهش ارزش سهام شرکت Super Micro Computer اشاره کرد.

این شرکت یکی از فروشندگان کمپانی انویدیا می‌باشد که کاهش ارزش سهام تأثیر شدیدی بر ارزش بازار یکی از بزرگترین تراشه‌ساز جهان گذاشته است. به‌صورت کلی و فارغ از این اتفاق، در طی سال 2023 ارزش سهام انویدیا شاهد رشدی 172.8% بوده است!

جنسن هوآنگ، مدیرعامل این کمپانی، به‌صورت کلی درباره آینده صنعت هوش مصنوعی زایا و نقش پررنگ انویدیا در سرنوشت این تکنولوژی بسیار خوش‌بین است. بلندپروازی‌های هوآنگ تا حدی پیش‌روی کرده‌اند که او به‌تازگی و در رویدادی در ماه فوریه 2024 ادعا کرده بود فرزندان نسل آینده دیگر نیازی به یادگیری مهارت کدنویسی نخواهند داشت و هوش مصنوعی این وظیفه را به بهترین وجه ممکن برایشان انجام خواهد داد!

او در آن بازه زمانی گفته بود:

“در حال حاضر هرکسی در جهان می‌تواند یک برنامه‌نویس باشد؛ این معجزه‌ای است که هوش مصنوعی به ما هدیه داده است!”.

علاوه‌بر کمپانی انویدیا، چند کمپانی بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی در طی هفته گذشته شاهد کاهش ارزش سهام خود در بازار بوده‌اند. در طی 5 روز گذشته ارزش سهام اپل حدود 5.39% کاهش یافته و در همین بازه زمانی تسلا هم شاهد کاهش 12.24% ارزش سهام خود بوده است. کمپانی مایکروسافت نیز در این 5 روز حدود 4.18% از ارزش سهام خود در بازار بورس آمریکا را از دست داده است.

همچنین دیگر رقبای انویدیا از جمله شرکت‌های تراشه‌سازی Arm و AMD نیز به‌ترتیب شاهد کاهش 17% و 5% در ارزش سهام خود بوده‌اند.

در اواخر ماه می سال 2023 (نیمه خرداد ماه 1402)، کمپانی انویدیا موفق شده بود به لطف تکنولوژی هوش مصنوعی، تاریخ‌سازی کرده و نام خود را در باشگاه کمپانی‌های 1 تریلیون دلاری جهان ثبت نماید! بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان برای تأمین قدرت سیستم‌های هوش مصنوعی خود مانند ChatGPT نیازمند تهیه تراشه‌های اختصاصی این تکنولوژی بودند و در نتیجه این شکوفایی، کسب‌وکار کمپانی‌های تراشه‌سازی، خصوصاً انویدیا رونق زیادی یافته بود.

منبع: The Hindu

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array