به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از اخراج ناگهانی سم آلتمن از سمت مدیرعاملی کمپانی هوش مصنوعی OpenAI، به‌نظر می‌رسد هیئت‌مدیره این کمپانی به‌دنبال بازگرداندن آلتمن به مقام قبلی خود می‌باشند.

آلتمن روز جمعه بدون هیچ اخطار و یا اطلاع‌رسانی قبلی از سمت خود اخراج شد، درحالیکه روز گذشته به‌عنوان چهره اصلی و مدیرعامل این کمپانی در نشست سالانه APEC CEO Summit حضور داشت.

براساس شنیده‌های اخیر چندین منبع آگاه و ناشناس، اعضای هیئت‌مدیره OpenAI درحال مذاکره برای بازگشت آلتمن و سپردن مجدد مسئولیت مدیرعاملی به او هستند. به گفته یکی از منابع، آلتمن برای بازگشت به موقعیت شغلی گذشته خود “بسیار مردد و نامطمئن” است و در صورت موافقت نهایی، انتظار دارد که تغییرات چشمگیری در جهت به‌دست‌آوردن رضایت او صورت بگیرد.

سم آلتمن
آلتمن در نشست سالانه APEC CEO Summit

اخراج آلتمن از OpenAI و شوک به دنیای هوش مصنوعی

جدیدترین آپدیت‌های یکی از داغ‌ترین ماجراهای حوزه استارتاپ حاکی از آن هستند که این شرایط ممکن است منجر به یکی از شوکه‌کننده‌ترین اتفاقات تاریخ دنیای تکنولوژی شود!

یکی از منابع نزدیک به آلتمن اظهار کرده که اعضای هیئت‌مدیره OpenAI قصد داشتند به‌صورت دسته‌جمعی استعفا داده و شرایط را برای بازگشت آلتمن و بروکمن مهیا کنند؛ اما این ایده به‌جایی نرسید. دلیل اصلی این اتفاق هم این بود که تعداد بسیار زیادی از کارمندان این شرکت قصد داشتند از کار خود کناره‌گیری کرده و درصورت ایجاد کمپانی جدیدی توسط سم آلتمن، به او ملحق شوند!
گرگ بروکمن، یکی از هم‌بنیان‌گذاران و رئیس سابق OpenAI پس از دریافت اخبار اخراج ناگهانی آلتمن از سمت خود استعفا داده بود.

درحال حاضر آلتمن و OpenAI هنوز در حال مذاکره برای شرایط ایده‌آل او به‌منظور بازگشت هستند. با اینکه تنها 2 روز از اخراج آلتمن می‌گذرد، به‌نظر می‌رسد این کمپانی هوش مصنوعی بدون او اصلاً شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند و شرایط وخیم‌تر شده است.
یکی از اثرات غیرقابل انکار اخراج آلتمن، ریزش شدید ارزش WorldCoin بوده است.

گرگ بروکمن، پس از انتشار اخبار مربوط به استعفای خود اعلام کرده بود که او و سم آلتمن به‌همراه عده کثیری از دوستان و سرمایه‌گذاران درحال مذاکره برای تأسیس یک کمپانی جدید هستند! تعداد زیادی از دانشمندان ارشد OpenAI روز جمعه در واکنش به اخراج آلتمن از سمت خود استعفا داده بودند و به‌نظر می‌رسد این روند باز هم ادامه‌دار باشد!

سم آلتمن
تصویری از ساتسکیور، بروکمن، آلتمن (مدیرعامل سابق) و موراتی (مدیرعامل فعلی)

واکنش مایکروسافت به اخراج سم آلتمن

کمی پس از اخراج ناگهانی آلتمن از سمت خود، کمپانی مایکروسافت، بزرگترین حامی مالی OpenAI و مالک بیش از 49% از سهام این کمپانی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که “به رابطه استراتژیک و همکاری تجاری خود با OpenAI و مدیرعامل موقت آن، میرا موراتی متعهد خواهد بود”.
با این وجود، نه مایکروسافت و نه دیگر سرمایه‌گذران OpenAI از این تصمیم هیئت‌مدیره مطلع نبودند و هیچ اخطار و یا هشداری برای مشارکت و یا اظهارنظر در این زمینه دریافت نکرده بودند.

با توجه به اینکه سم آلتمن چهره اصلی OpenAI و مهم‌ترین توسعه‌دهنده این صنعت به‌حساب می‌آید، اخراج او از این سمت باعث ایجاد شوک عظیمی به جامعه هوش مصنوعی شده است. همچنین عدم حضور او، آینده نامعلومی را برای این کمپانی رقم خواهد زد، آن هم درست در بازه زمانی‌ای که اکثر کمپانی‌های بزرگ دنیا مانند گوگل (مدل زبانی Gemini و چت‌بات Bard)، مایکروسافت (چت‌بات Copilot)، آمازون (مدل زبانی Olympusاپل، سامسونگ (هوش مصنوعی Gauss)، کمپانی xAI ایلان ماسک (چت‌بات Grok) و غیره درحال توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود برای رقابت با چت‌بات ChatGPT و مدل زبانی GPT-4 هستند.

اعضای هیئت‌مدیره کمپانی OpenAI با عرف موردقبول جامعه کمی تفاوت دارند. درحال حاضر اعضای فعلی شامل ایلیا ساتسکیور (دانشمند ارشد و هم‌بنیان‌گذار)، آدام دآنجلو (مدیرعامل Quora)، تاشا مک‌کوالی (مدیرعامل سابق GeoSim Systems) و هلن تونر (مدیر استراتژی بخش امنیت تکنولوژی‌های نوظهور در مؤسسه Georgetown’s Center) می‌باشد.
برخلاف روال معمول کمپانی‌ها، هیچ‌یک از اعضای هیئت‌مدیره کمپانی OpenAI مسئولیت افزایش ارزش سهامداران را ندارند و هیچ‌کدام هم جزء سهامداران نیستند. در واقع مسئولیت اصلی اعضا، مهیا کردن مسیر برای توسعه “هوش مصنوعی جامع” (AGI) می‌باشد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array