به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اعضای هیئت‌مدیره کمپانی هوش مصنوعی در اقدامی ناگهانی تصمیم به اخراج مدیرعامل آن، سم آلتمن و جایگزینی او با میرا موراتی گرفته‌اند.

براساس بیانیه‌ای که روز جمعه به‌صورت عمومی منتشر شد، دلیل اخراج آلتمن “غیرقابل اعتماد بودن” و “عدم برخورد صادقانه” بوده است. به همین دلیل، هم‌بنیان این کمپانی ایلیا ساتسکیور و دیگر اعضای هیئت‌مدیره تصمیم گرفته‌اند که آلتمن صلاحیت ادامه دادن در این جایگاه را ندارد و تصمیم به جایگزینی او گرفته‌اند.

پس از خروج غیرمنتظره آلتمن، میرا موراتی، مدیر ارشد بخش تکنولوژی OpenAI تا زمان یافتن فردی مناسب، به‌عنوان مدیرعامل موقتی این کمپانی منصوب شده است.
موراتی مدرک مهندسی مکانیک خود را از کالج معتبر Dartmouth دریافت کرده و در گذشته به‌عنوان کارآموز در مؤسسه مالی Goldman Sachs و سپس در مجموعه هوافضای فرانسوی Zodiac Aerospace مشغول به‌کار بوده است.
موراتی به مدت 3 سال در کمپانی تسلا در مقام مدیر ارشد بخش محصولات خودروی Model X نیز فعالیت داشته است. در همین بازه زمانی بود که تسلا برای اولین بار از سیستم نرم‌افزاری خودروهای خودران برمبنای هوش مصنوعی رونمایی کرد.

با میرا موراتی آشنا شوید!

سم آلتمن
میرا موراتی (مدیرعامل فعلی موقتی) و سم آلتمن (مدیرعامل سابق)

موراتی در سال 2016 به‌عنوان معاون بخش تولید و مهندسی به استارتاپ Leap Motion پیوست. هدف اصلی این استارتاپ، تولید و توسعه سنسورهای حرکتی برای کامپیوترهای شخصی بود. موراتی قصد داشت روند تعامل کاربران با کامپیوتر را به تجربه‌ای سرگرم‌کننده مانند “بازی کردن با توپ” (براساس حرکات دست) تبدیل کند. اما پس از گذر زمان متوجه شد که این تکنولوژی که براساس واقعیت مجازی (VR) توسعه داده شده بود، هنوز جای کار دارد.

در سال 2018، میرا موراتی بالاخره در جایگاه معاون بخش “به‌کارگیری بهینه تکنولوژی هوش مصنوعی” به کمپانی OpenAI پیوست. پس از ترفیع یافتن به مقام مدیر ارشد تکنولوژی (CTO) در سال 2022، موراتی مسئولیت هدایت پروژه فراگیر و جهانی چت‌بات ChatGPT را برعهده داشت.
همچنین او نقش پررنگی در مدیریت ابزار هوش مصنوعی زایای DALL-E و همچنین سیستم کدنویسی Codex (بنیان اصلی دستیار Copilot به‌کار گرفته شده در فضای GitHub) را داشته است.

به‌نظر می‌رسد وظیفه فعلی میرا موراتی به‌عنوان مدیرعامل موقتی OpenAI، آرام نگه‌داشتن اوضاع و عدم ایجاد هرگونه اختلال در حین پروسه جستجو و یافتن فرد مناسب توسط اعضای هیئت‌مدیره باشد.
اما براساس مصاحبه‌های اخیر او، موراتی باور دارد که مدل‌های هوش مصنوعی چندجانبه (مانند GPT-4، با توانایی درک و پردازش داده‌های متنی و تصویری)، شکل‌دهنده آینده این کمپانی هستند و یکی از مهم‌ترین و نویدبخش‌ترین پروژه‌ها برای نسل بعدی محصولات هوش مصنوعی به‌حساب می‌آیند.
موراتی بیشتر از همیشه بر عقیده خود پایبند است که باید این مدل‌ها را در فضای روزمره وارد پروسه آزمایشی و رفع اشکال کرد و برای دستاوردهای آینده از آنها بهره گرفت.

موراتی در مصاحبه اخیر خود با Fast Company اعلام کرده که با “در معرض واقعیت قرار دادن مدل‌های هوش مصنوعی‌ای مانند DALL-E، می‌توانیم دیدگاه بهتری به درک این ابزارها از جهان و محدودیت‌ها و پتانسیل آنها داشته باشیم. سپس می‌توان از همین داده‌های به‌دست‌آمده در مسیر بهبود و توسعه هرچه‌بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی برای رفع‌ورجوع مشکلات جهانی استفاده کرد”.

فارغ از همه‌چیز، میرا موراتی اظهارات و طرز فکر قدرتمندی را به‌نمایش گذاشته است. براساس شنیده‌ها، او روز گذشته در جلسه با کارمندان اعلام کرده که ساتیا نادلا و کوین اسکات، مدیرعامل و مدیر ارشد تکنولوژی کمپانی مایکروسافت (بزرگترین سرمایه‌گذار این کمپانی)، “نهایت اعتماد و اطمینان” به مسیر پیش‌روی OpenAI را دارند.

پس از انتشار اخبار مربوط به اخراج سم آلتمن و سپس کناره‌گیری گرگ بروکمن، یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI، ساتیا نادلا بیانیه‌ای در X منتشر کرد که در آن هیچ اشاره‌ای به آلتمن و اخراج او نشده بود!
نادلا در این پست صرفاً به دستاوردهای هوش مصنوعی مایکروسافت در کنفرانس اخیر Ignite 2023 و همچنین تمایل به ادامه همکاری بلندمدت با میرا موراتی و تیم او در OpenAI پرداخته بود.

بسیاری از کاربران این روش برخورد مایکروسافت را ناپسند دانسته و به نادلا انتقاد کرده‌اند. او و سم آلتمن کمتر از دو هفته پیش در اولین رویداد توسعه OpenAI درکنار هم به رونمایی از جدیدترین پروژه‌های این مجموعه مشغول بودند.
با اینکه در طی این یک‌سال مایکروسافت میلیاردها دلار در کمپانی OpenAI سرمایه‌گذاری کرده و صاحب بیش از 49% از سهام آن است؛ اما در تیم هیئت‌مدیره و تصمیم‌گیری‌ها هیچ نقشی ندارد!

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array