به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، فعالیت روز گذشته ایلان ماسک در پلتفرم X حاکی از آن بود که هوش مصنوعی در حال توسعه این کمپانی بالاخره به روز انتشار خود نزدیک شده است.

براساس جدیدترین پست‌های او، استارتاپ هوش مصنوعی xAI اولین نمونه از چت‌بات خود را Grok نامیده و به‌تازگی مالکیت تجاری این اسم را نیز به نام خود ثبت کرده است.
این مدل هوش مصنوعی قادر است سؤالات کاربران را به‌نحوی بدیع‌تر و با کمی حس شوخ‌طبعی پاسخ دهد. پیش‌بینی می‌شود که این چت‌بات نیز مانند رقبای خود، چت‌بات ChatGPT و همچنین Llama 2، براساس دیتابیس متنی عظیمی تعلیم داده شده باشد.

X

برتری Grok بر دیگر چت‌بات‎‌ها

به گفته ماسک، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های چت‌بات Grok، قابلیت پاسخگویی “لحظه‌ای و آنی” به سؤالات کاربران است. این دستاورد جدید استارتاپ xAI نیز مانند ChatGPT به اینترنت متصل است و علاوه‌بر دیتابیس مذکور (منبع اطلاعاتی پایه‌ای آن)، می‌تواند همزمان با جستجو در سطح اینترنت به درخواست‌های کاربران رسیدگی کرده و درباره موارد خاصی، جدیدترین اطلاعات موجود را ارائه دهد.

ایلان ماسک با انتشار پستی در X درباره قابلیت‌های این چت‌بات نوشت: “چت‌بات هوش مصنوعی Grok دسترسی آنی و لحظه‌ای به تمام محتواهای به‌اشتراک‌گذاشته شده در سطح پلتفرم X دارد. این قابلیت نشان‌دهنده برتری غیرقابل‌انکار این مدل نسبت به دیگر مدل‌های موجود در بازار است. همچنین این چت‌بات اصلاً بی‌طرف نیست و بسیار هم شوخ‌طبع می‌باشد”.
او در ادامه با کنایه به طرز فکر و رفتار خودش گفت که “هیچ‌ ایده‌ای ندارد چه کسی ایده ساختن چت‌بات Grok را با چنین رفتاری داده است”!

همچنین براساس سخنان ماسک، چت‌بات Grok از پاسخ دادن به سؤالاتی که حد و مرزهای خاصی را زیر پا بگذارند (برای مثال، نحوه تولید قدم‌به‌قدم مواد مخدر)، اجتناب خواهد کرد.
با توجه به اسکرین‌شات‌های موجود، این چت‌بات به‌ گونه‌ای طراحی شده که با شوخ‌طبعی و کمی کنایه پاسخ سؤالات و درخواست‌های کاربران را ارائه دهد.

هوش مصنوعی

ماسک روز گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد چت‌بات هوش مصنوعی استارتاپ xAI را “در دسترس تعداد محدود و منتخبی از کاربران” قرار دهد. اما با توجه به پست‌های جدید او، تمام مشترکین سرویس پولی تازه‌وارد Premium Plus، دسترسی زودهنگام این چت‌بات را دریافت خواهند کرد.

شبکه اجتماعی X به‌تازگی برنامه اشتراکی X Premium خود را به سه بخش تقسیم کرده است. مشترکین برنامه اشتراکی Premium Plus با قیمت 16 دلار ماهانه و بدون نمایش تبلیغات و بسیاری مزایای دیگر؛ قرار است پس از اتمام مراحل آزمایشی فاز بتا، به‌ چت‌بات Grok دسترسی داشته باشند.

هنوز اطلاعات دقیق‌تری از نحوه عملکرد و کارایی چت‌بات هوش مصنوعی Grok در دسترس نمی‌باشد. براساس گفته‌های مکرر خود ایلان ماسک، تنها نکته مسلم درباره پروژه‌های پیش‌روی xAI، “کشف رمز و راز جهان هستی” است.

ایلان ماسک یکی از سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران اولیه کمپانی مشهور و موفق OpenAI بوده است. اما در سال 2018، پس از بروز برخی اختلافات، او تصمیم گرفت از تیم این کمپانی کناره‌گیری کرده و در مسیر بلندپروازی‌های خودش ادامه دهد.
در طی این سالها، او مکرراً به عملکرد “بسیار محتاطانه” سم آلتمن، تسلط بیش از حد کمپانی مایکروسافت به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی و به‌صورت کلی به روند کاری کمپانی OpenAI و چت‌بات ChatGPT انتقادات بسیاری داشته است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array