به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، در اقدامی بسیار شوکه‌کننده و ناگهانی، سم آلتمن از مقام مدیرعاملی کمپانی هوش مصنوعی OpenAI کنار گذاشته شد!

این کمپانی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم را اطلاع‌رسانی کرد و گفت دلیل اصلی کنار گذاشتن آلتمن از این مقام، عدم روراستی و صداقت در ارتباط با اعضای هیئت‌مدیره است.
کمپانی OpenAI اعلام کرد اعضای هیئت‌مدیره با بحث و بررسی دقیق و جامع به این نتیجه رسیده‌اند که آلتمن دیگر صلاحیت رهبری و مدیریت این مجموعه را ندارد!

اخراج آلتمن و جایگزینی موقتی موراتی

مدیر ارشد بخش تکنولوژی (CFO) این کمپانی میرا موراتی به‌عنوان مدیرعامل موقتی انتخاب شده و کار خود را بلافاصله آغاز کرده است. همچنین کمپانی OpenAI رسماً از این لحظه به‌جستجوی مدیرعامل بعدی و دائمی خود خواهد بود.
این کمپانی هوش مصنوعی تا الان به‌هیچ‌گونه درخواستی از طرف مطبوعات پاسخ نداده و براساس اطلاعات چندین منبع مؤثق، حتی کارمندان این شرکت هم از این اخراج ناگهانی اطلاع نداشته‌اند.

اخراج سم آلتمن

آلتمن، مدیرعامل سابق OpenAI با انتشار پست جدیدی در پلتفرم X (توییتر سابق) نوشت: “واقعاً از زمانی که توی OpenAI بودم لذت بردم. شخصاً این تجربه برای من خیلی دگرگون‌کننده و مؤثر بود، امیدوارم که برای دنیا هم همینطور بوده باشه. درباره پروژه‌های بعدیم به‌زودی بهتون خبر میدم”.
سپس در پست دیگری، آلتمن روند اخراج خود را اینگونه توصیف کرد: “مثل این می‌مونه که وقتی هنوز زنده‌ای، فاتحه خودتو بخونی!”.

OpenAI

همچنین در بیانیه این کمپانی به این نکته اشاره شده بود که هم‌بنیان‌گذار و رئیس OpenAI، گرگ بروکمن هم از مقام خود به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره کناره‌گیری کرده است اما همچنان در این شرکت حضور خواهد داشت.
چندین ساعت پس از انتشار اخبار مربوط به اخراج آلتمن، بروکمن با انتشار پستی در X نوشت که “براساس اخبار امروز” و با ارسال پیامی به تیم OpenAI از مقام خود استعفا داده است!

سپس، بروکمن با انتشار پست دیگری در X نوشت که هم او و هم سم آلتمن روز جمعه از اخراج خود توسط دیگر هم‌بنیان‌گذار و دانشمند ارشد OpenAI، ایلیا ساتسکیور مطلع شده‌اند. ساتسکیور خود از اعضای هیئت‌مدیره است و با این تصمیم، آلتمن و بروکمن را از جایگاه خود خارج کرده است.

سم آلتمن
ساتیا نادلا و سم آلتمن در اولین رویداد توسعه OpenAI

شوک بزرگ به مایکروسافت و دنیای هوش مصنوعی

قاعدتاً کنار گذاشتن سم آلتمن از این مقام بسیار حرکت ناگهانی و شوکه‌کننده‌ای به‌حساب می‌آید. آلتمن مدت‌هاست که به‌عنوان چهره اصلی این کمپانی در حال فعالیت است و سال گذشته با انتشار چت‌بات فراگیر و محبوب جهانی ChatGPT نقش مهمی در شناخته شدن OpenAI داشت.
فارغ از این مسئله، همین هفته گذشته بود که اولین کنفرانس توسعه OpenAI در سان‌فرانسیسکو برگزار شد و آلتمن از دستاوردهای اخیر این کمپانی از جمله فروشگاه GPT Store برای ساخت و انتشار چت‌بات‌های شخصی‌سازی شده کاربران و همچنین مدل زبانی GPT-4 Turbo رونمایی کرد.

کمپانی مایکروسافت، سرمایه‌گذار اصلی OpenAI در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده که اصلاً از این تصمیم مطلع نبوده است اما به همکاری خود با این شرکت ادامه خواهد داد. سخنگوی رسمی مایکروسافت در بیانیه خود گفته است:
“ما همکاری شغلی طولانی‌مدتی با OpenAI ایجاد کرده‌ایم و قصد داریم به این همکاری استراتژیک و مدیرعامل جدید، میرا و تیمش متعهد بمانیم و مانند گذاشته به عرضه محصولات نسل جدید هوش مصنوعی به مشتریان خود ادامه دهیم”.

آلتمن اخیراً اعلام کرده بود که امیدوار است بتواند با جذب سرمایه بیشتر از سوی مایکروسافت، در سال‌های آینده به توسعه هوش مصنوعی جامع (AGI) بپردازد!

مایکروسافت

همچنین، مدیرعامل مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای مشابه در پلتفرم X، این گفته‌ها را تأیید کرد اما هیچ اشاره‌ای به خروج آلتمن از OpenAI نداشت:

“همانطور که در طی کنفرانس Ignite 2023 هفته گذشته شاهد بوده‌اید؛ ما دائما و با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه دستاوردهای خود در زمینه هوش مصنوعی هستیم. در این رویداد بیش از 100 رونمایی انجام شد، از سیستم‌های هوش مصنوعی، مدل‌ها و ابزارهای Azure گرفته تا تغییرات جدید چت‌بات Copilot. ما به همکاری طولانی مدت خود ادامه خواهیم داد و به میرا و تیمش متعهد خواهیم بود”.

براساس شنیده‌ها، آلتمن اخیراً گفتگویی با جانی آیو، طراح ارشد سابق کمپانی اپل داشته و قصد ایجاد “هوش مصنوعی‌ای داشته که به‌اندازه اولین آیفون در دنیای تکنولوژی انقلاب ایجاد کند”. البته که آلتمن در کنفرانس اخیر Wall Street Journal تمام این شایعات را رد کرده بود.
مدیرعامل سابق OpenAI یکی از بزرگترین سهامداران کمپانی هوش مصنوعی Humane محسوب می‌شود. Humane اخیراً از ابزار Humane AI Pin رونمایی کرده بود و پیش‌بینی می‌شود این ابزار کوچک، دگرگونی عظیمی در دنیای هوش مصنوعی به‌وجود آورد.

سم آلتمن یکی از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI است و در روزهای اولیه آغاز به‌کار این کمپانی در کنار ایلان ماسک مسئولیت مدیریت آن را برعهده داشت. ماسک در سال 2018 به‌دلیل برخی اختلافات و تمرکز بر کمپانی تسلا از مقام خود کناره‌گیری کرده و سال گذشته کمپانی هوش مصنوعی خود، xAI را بنیان‌گذاری کرده است.

ماسک پس از کناره‌گیری از مقام خود در کمپانی OpenAI، اختلافات شدیدی با مدیران آن داشته است. او در مصاحبه با CNBC ادعا کرده بود که “بدون من اصلاً OpenAI و ChatGPTای در کار نبود” و کمپانی مایکروسافت به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در مدیریت و آزادی عمل این مجموعه بیش از حد دخالت می‌کند. همچنین در اواسط تابستان، ایلان ماسک موفق شد دامنه AI.Com را به تصاحب خود درآورد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array