به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، تصمیم سال گذشته ایلان ماسک به اخراج یکی از کارکنان کمپانی X برای او به‌شدت دردسرساز شده است.

براساس پرونده‌های ارائه‌شده توسط هیئت ملی کار ایالات متحده آمریکا (NLRB)، ایلان ماسک به دلیل اخراج غیرقانونی یکی از کارمندان کمپانی X قانون کار را نقض کرده و زیرپا گذاشته است. براساس شکایت این هیئت، دلیل اخراج کارمند X “اعتراض آنلاین به سیاست‌های بازگشت به محل کار” بوده است!
این شخص سال‌ گذشته با انتشار پست‌هایی در فضای مجازی به تحمیل سیاست‌های بازگشت به محل کار ماسک اعتراض کرده بود که در نهایت همین اعتراضات منجر به اخراج ناعادلانه او شد.

ایلان ماسک در برابر کارمندان سابق توییتر

در شکایت مذکور، اینگونه قید شده که کمپانی X یا توییتر سابق، به دلیل برخورد نامناسب و تنبیه کارکنان خود در زمینه “گفتگو و سازماندهی درباره شرایط کاری و شغلی”، قوانین فدرال آمریکا را نقض کرده است.

براساس بیانات هیئت NLRB، پروسه پیگیری این شکایت از تاریخ 10 نوامبر 2022، یعنی پس از صدور دستور بازگشت اجباری کاربران به محل کار توسط ماسک، آغاز شده است. براساس شنیده‌ها ایلان ماسک با اولتیماتوم دادن به کارمندان X در این باره گفته بود: “اگر از لحاظ جسمی شرایط بازگشت به دفاتر کاری را داشته باشید و به هر دلیلی از آمدن صرف‌نظر کنید؛ استعفای شما پیشاپیش مورد تأیید است!”.

به گفته روزنامه معتبر Bloomberg، کارمند مذکور، خانم یائو یو با انتشار توییتی در پاسخ به این حرف ماسک نوشته بود: “استعفا ندید؛ بگذارید خودش اخراجتون کنه. از استعفا دادن عملاً هیچی گیرتون نمیاد”. چند روز بعد، او به دلیل زیرپا گذشتن سیاست‌های X اخراج شد!

ایلان ماسک دقیقاً یکسال پیش با پرداخت مبلغ هنگفت 44 میلیارد دلار کمپانی توییتر را تصاحب کرد و از همان بازه زمان، سیر اتفاقات عجیب و تصمیم‌های جنجالی او آغاز شد. ابتدا خیل عظیمی از کارکنان توییتر تعدیل نیرو و سپس بسیاری از مدیران ارشد و اجرایی آن اخراج شدند.

توییتر

چه سرنوشتی در انتظار X است؟

مدتی پیش نیز ماسک به منظور دست‌یافتن به رویای دیرینه خود، یعنی تبدیل توییتر به یک “سوپراپلیکیشن همه‌کاره”، پروسه ری‌برندینگ این شبکه اجتماعی محبوب به X را آغاز کرد و باعث ایجاد موجی از شکایات و انتقادات در میان کاربران شد. از زمان روی‌کار آمدن او و انتصاب لیندا یاکارینو به‌عنوان مدیرعامل جدید، بسیاری از خدمات X در قالب اشتراک پولی X Premium به کاربران ارائه می‌شود.

البته که این شکایت تنها مورد دادگاهی و قضایی اخیر X نیست. بسیاری از کارمندان و مدیران ارشد اخراج شده از توییتر از ایلان ماسک و رفتارهای غیرمنصفانه او در زمینه عدم پرداخت حق و حقوق مالی خود شکایت کرده‌اند. در جریان دادگاه قضایی شکایت مدیران سابق کمپانی توییتر از X Corp و ایلان ماسک، شبکه اجتماعی X محکوم به پرداخت 1.1 میلیون دلار غرامت به این افراد شد.

مدتی پیش اخباری منتشر شده بود که نشان می‌داد ماسک برای نهایی‌سازی قرارداد خرید پلتفرم توییتر، مجبور به وام گرفتن مبلغ هنگفتی از دیگر استارتاپ خود، یعنی کمپانی SpaceX شده است! تقریباً یک سال پس از تصاحب کمپانی توییتر، این شبکه اجتماعی تحت‌مدیریت ایلان ماسک دستخوش تغییرات بسیاری شده که موردتوجه‌ترین آنها، ری‌برند کامل آن به X است. همچنین در اوایل بهار سال جاری اخباری مبنی بر ادغام کمپانی توییتر با X Corp منتشر شده بود.

همچنین اخیراً یک آژانس تبلیغاتی به‌نام X Social Media به‌دلیل ایجاد سردرگمی در بازار و کاهش چشمگیر درآمد و فروش خود از شبکه اجتماعی X شکایت کرده است! ایلان ماسک مدتی پیش رسماً روند اداری و قانونی ری‌برند توییتر به X را طی کرده بود و همین اقدام باعث بروز واکنش‌های منفی بسیاری از سوی کاربران و کارشناسان شد.

هیئت NLRB در شکایت خود ادعا کرده که پلتفرم X با “مداخله، محدودکردن و اجبار کارمندان» قانون کار فدرال را نقض کرده است. ماسک و کمپانی X Corp تمام اتهامات را رد کرده‌اند اما با این وجود، قرار است در تاریخ 30 ژانویه سال آینده (10 بهمن‌ماه) جلسه دادگاهی در رابطه با این موضوع تشکیل شود.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array