به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، جف بزوس با کنار زدن ایلان ماسک مجدداً عنوان “ثروتمندترین فرد جهان” را به خود اختصاص داد. بزوس کسب مجدد این عنوان را مدیون افزایش ارزش سهام کمپانی آمازون است.

تقریباً دو سال از زمانی که بزوس این عنوان را در اختیار داشت می‌گذرد؛ اما حالا با در دست گرفتن کنترل اوضاع بازار مؤسس آمازون به صدر لیست بازگشته است. از امروز (سه‌شنبه) جف بزوس رسماً ثروتمندترین فرد جهان محسوب می‌شود. براساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ (Bloomberg Billionaires Index)، ارزش خالص ثروت او بیش از 200 میلیارد دلار است.

بزوس در هفته‌های اخیر حدود 12 میلیون سهم از سهام کمپانی آمازون را به‌فروش رسانده است و همین حرکت استراتژیک بیش از 2 میلیارد دلار به ثروت او افزوده است.

ثروتمندترین فرد جهان

بزوس چگونه با کنار زدن ماسک به مقام اول این لیست بازگشت؟

دلیل اصلی بازگشت بزوس به این مقام، افزایش شدید ارزش سهام کمپانی‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی است. این سیر صعودی در ارزش سهام کمپانی‌ها مدیون شکوفایی تکنولوژی هوش مصنوعی و افزایش تقاضا برای ابزار مربوط به آن در صنایع مختلف است. آخرین باری که جف بزوس “ثروتمندترین فرد جهان” بود به سال 2021 بازمی‌گردد.

تا این لحظه، ارزش سهام کمپانی آمازون در سال 2024 بیش از 17% افزایش یافته است و نسبت به همین بازه در سال گذشته (2023) این ارزش از 90% هم فراتر رفته است! ارزش هر سهم از سهام آمازون در بازار معاملات بورسی روز دوشنبه حدود 118 دلار بوده است.

با توجه به این بیش از 9% از سهام کمپانی آمازون متعلق به بزوس است؛ افزایش ارزش سهام بزرگترین فروشنده تجاری آنلاین جهان مساوی با افزایش ثروت خالص او می‌باشد. این میلیاردر علاوه‌بر آمازون، مالک و مؤسس کمپانی هوافضای Blue Origin نیز می‌باشد. این کمپانی با استارتاپ هوافضای SpaceX ایلان ماسک نیز رقابت تنگانگی دارد.

جفری بزوس 60 ساله توانست با موفقیت تاج پادشاهی را از ایلان ماسک 52 ساله، مالک و مؤسس کمپانی تسلا برباید. ایلان ماسک به‌مدت 9 ماه بدون هیچ مشکلی عنوان “ثروتمندترین فرد جهان” را در اختیار داشت. براساس داده‌های بلومبرگ، ماسک در یک بازه زمانی حتی حدود 142 میلیارد دلار از بزوس هم ثروتمندتر بوده است!
اما دردسرهای اخیر پیش‌آمده برای ثروت ماسک، کاهش شدید فروش خودروهای تسلا در شانگهای و لغو پرداخت بسته هنگفت مالی پاداش او باعث شد ایلان ماسک دیگر اولین نفر این لیست نباشد.

درحالی‌که ارزش سهام آمازون به لطف هوش مصنوعی روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ تسلا روندی کاملاً متضاد را تجربه می‌کند. ارزش سهام تسلا امسال (2024) متحمل سقوطی 24% شده و این از سال گذشته تنها 3% کمتر است. سهام این کارخانه خودروسازی برقی پس از کاهش شدید فروش خودروهایش در فوریه 2024، روز دوشنبه 7% دیگر کاهش یافته بود.

جف بزوس اولین بار مقام “ثروتمندترین فرد جهان” را در سال 2017 از بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت ربوده بود. اما در سال 2021، ماسک به لطف سیر صعودی تسلا این عنوان را تصاحب کرد.

براساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، درحال حاضر ایلان ماسک و برنارد آرنو (تاجر موفق و مالک برند LVMH) در دومین و سومین رتبه‌های این لیست قرار دارند. ارزش خالص ثروت آنها به ترتیب 198 و 197 میلیاردر دلار می‌باشد.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array