به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، جف بزوس مالک، مؤسس و مدیرعامل سابق کمپانی آمازون مجدداً در آستانه تبدیل شدن به “ثروتمندترین فرد جهان” قرار دارد. او در گذشته به‌مدت 4 سال متوالی این عنوان را در اختیار داشته است.

براساس گزارشات به‌دست‌آمده، بزوس در این هفته اخیر حدود 12 میلیون سهم از سهام کمپانی آمازون را به‌فروش رسانده است و همین امر حرکت استراتژیک بیش از 2 میلیارد دلار به ثروت او افزوده است. با این وجود، بزوس ممکن است دوباره در صدر لیست قرار گرفته و عنوان ثروتمندین فرد جهان را تصاحب کند.

ایلان ماسک

رقابت بی‌پایان جف بزوس و ایلان ماسک

به‌نظر می‌رسد این اقدام بخشی از برنامه حساب‌شده کمپانی آمازون برای سال 2024 باشد. این کمپانی در اوایل ماه فوریه اعلام کرده که جفری بزوس قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری بیش از 50 میلیون سهم از سهام آمازون را به‌فروش برساند. ارزش کل این سهام چیزی بیش از 8.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است!

براساس بیانیه سال گذشته آمازون، در پایان دسامبر 2023 جف بزوس صاحب 988 میلیون سهم از سهام (تقریباً معادل 10% از سهام کل) این کمپانی بوده است. تمام سهم او از سهام آمازون بیش از 168 میلیارد دلار ارزش دارد.
با توجه به لیست Bloomberg Billionaires Index روزنامه بلومبرگ، افزایش ارزش سهام این کمپانی در سال 2024 منجر به رشد 22.6 میلیارد دلاری ثروت مؤسس و رئیس اجرایی آمازون شده است.

با اینکه هدف اصلی و انگیزه نهایی بزوس از فروش سهامش هنوز مشخص نیست؛ اما فروش سهام آمازون متعلق به او در نهایت باعث کاهش فاصله بزوس با ایلان ماسک در لیست ثروتمندترین افراد جهان می‌شود. ممکن است در نهایت مالک آمازون بتواند با موفقیت مالک و مؤسس تسلا را کنار زده و دوباره در صدر این لیست جا خوش کند.

تا قبل از آغاز روند فروش سهام آمازون، میزان ثروت خالص بزوس تنها 5 میلیارد دلار از ثروت 200 میلیارد دلاری ایلان ماسک کمتر بوده است. از آن بازه زمانی، ثروت ماسک به بیش از 209 میلیارد دلار رسیده است اما همچنان رقابت بین او و بزوس برای کسب این عنوان ادامه‌ دارد و با توجه به برنامه فعلی مالک آمازون، محقق شدن این رویا دور از ذهن نیست.

جف بزوس اولین بار در سال 2017 و با کنار زدن بیل گیتس موفق به کسب عنوان “ثروتمندترین فرد جهان” شده بود. تا پایان سال جای این دو چند باری عوض شد و در نهایت گیتس به جایگاه خود بازگشت. اما براساس لیست اختصاصی Forbes، بزوس از سال 2018 تا 2021 این عنوان را منحصراً در دست داشت تا اینکه در نهایت توسط ماسک جایگزین شد.

درحالی‌که تا این لحظه از سال 2024 سهام بزوس رشد چشمگیری داشته است؛ سهام ماسک بیش از 29 میلیارد دلار افت پیدا کرده و دلیل اصلی آن سقوط 27% از ارزش سهام تسلا به‌علت عملکرد “کمتر از حد انتظار” بوده است. ماسک صاحب بیش از 411 میلیون (معادل 13%) از سهام کمپانی تسلا می‌باشد که ارزش کل آن حدوداً 73 میلیارد دلار تخمین زده شده است. سرمایه‌گذاری‌های او در کمپانی‌های دیگرش، شامل SpaceX، The Boring Company و همچنین پلتفرم X (توییتر سابق) میزان باقی‌مانده ثروت او را تشکیل می‌دهند.

بررسی لیست میلیاردرهای جهان در فوریه سال 2024 وبسایت Forbes نشان می‌دهد که برنارد آرنو – مدیرعامل و رئیس گروه کالاهای لوکس LVMH – در رتبه اول، ایلان ماسک در رتبه دوم و جف بزوس در رتبه سوم قرار دارد.
اما لیست میلیاردرهای Bloomberg (که روزانه و پس از پایان معاملات بورسی نیویورک به‌روزرسانی می‌شود) ایلان ماسک را با ثروت 209 میلیارد دلار در رتبه اول جف بزوس را با فاصله‌ای 9 میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار می‌دهد. برنارد آرنو در این لیست در مقام سوم قرار دارد.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array