به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد مشکلات در کارخانه خودروسازی ایلان ماسک همچنان ادامه دارند و تسلا قصد دارد مجدداً بیش از 10% از نیروی کار خود را اخراج کند.

براساس یادداشت سازمانی‌ای که روز گذشته توسط شخص ایلان ماسک به کارمندان ارسال شده است؛ شرکت تسلا قصد دارد در سطح جهانی 10% از نیروی کار خود را اخراج کرده کرده و به موج اخیر تعدیل نیروی کمپانی‌های بزرگ بپیوندد. این تعدیل نیروها درست پس از انتشار نتایج بی‌رمق و ضعیف تسلا در عرضه محصولات خود اتفاق افتاده است.

ایلان ماسک در این ایمیل سازمانی نوشته است:

” از این تعدیل نیروها بیشتر از هر چیز دیگه‌ای متنفرم؛ اما در هر صورت این کار باید انجام بشه. این کار به ما اجازه می‌ده تا عطش بیشتری برای دوره پیشرفت بعدی داشته باشیم و کارآمدتر و بهینه‌تر فعالیت کنیم”.

به گفته دو منبع آگاه، پس از ارسال این یادداشت سازمانی برخی از کارمندان تسلا دسترسی به ایمیل‌ها و برنامه Teams خود را در روز دوشنبه از دست دادند.

تعدیل نیرو تسلا

دردسرهای عظیم تسلا و ایلان ماسک

نتایج اخیر کمپانی تسلا در اولین سه‌ماهه سال 2024 حاکی از یک سقوط شدید بودند. این کارخانه خودروسازی موفق نشد در سطح انتظارات کارشناسان Wall Street ظاهر شود و عملکرد آن نسبت به فصل مالی قبلی حدود 20% افت پیدا کرد. همچنین میزان فروش و عرضه محصولات تسلا در همین بازه زمانی نسبت به سال 2023 نیز کاهش 8% داشته و این اولین باری‌ست که این شرکت چنین نتایج ضعیفی را از سال 2020 تاکنون تجربه می‌کند.

کارخانه تسلا در یک نشست مطبوعاتی کاهش میزان عرضه محصولات خود را به موارد زیر ربط داد: به‌روزرسانی خط تولید برای نسخه جدید خودروی مدل 3، حمله آتش‌سوزی عمدی در نزدیکی کارخانه برلین و مشکلات به‌وجودآمده در چرخه تأمین به دلیل چالش‌های دریای سرخ.

البته در ماه‌های اخیر زمزمه‌هایی درباره تعدیل نیروی کارکنان تسلا شنیده می‌شد و بلومبرگ ادها کرده بود که این شرکت خودروسازی از مدیران خود خواسته تا حیاتی‌ترین کارمندان و سمت‌های این کمپانی را شناسایی کنند تا روند تعدیل نیروی دیگر افراد به‌راحتی انجام شود.
تا قبل از این تعدیل نیرو، تسلا گفته بود که در سطح جهانی بیش از 140 هزار نفر کارمند دارد که بیش از 20 هزار نفر آنها در کارخانه کالیفرنیا مشغول به‌کار هستند.

تعدیل نیرو راه‌حل مناسبی برای چالش‌های اخیر است؟

ایلان ماسک ید طولایی در اخراج کارمندان به‌منظور کاهش هزینه‌های شرکت خود دارد. این میلیاردر مشهور در سال 2022 پس از تصاحب کمپانی توییتر و ری‌برند آن به X نیز بیش از نیمی از کارمندان این شرکت را اخراج کرده بود! تسلا هم تا این لحظه تحت‌تأثیر چندین دوره تعدیل نیرو بوده است.
سال گذشته عده زیادی از کارکنان بخش سرویس خودران تسلا در نیویورک از کاربی‌کار شدند. اما این کمپانی اعلام کرده بود دلیل این اخراج، “تعدیل نیروی سازمانی” نبوده بلکه عملکرد ضعیف خود این کارمندان منجر به این تصمیم‌گیری مدیریتی شده است.

همچنین روند استخدام نیروهای جدید در تسلا در سال 2023 به‌شدت کاهش یافته و ماسک به مدیران اعلام کرده بود که باید شخصاً بر پروسه استخدام تمام نیروهای جدید نظارت داشته باشد و این افراد را تأیید کند. او در جلسه مالی ژانویه امسال گفته بود که تسلا “در حال گذر از میان دو موج شدید رشد است و ممکن است تا مدتی میزان فروشش کاهش یابد”.

در طی این یک سال گذشته، تسلا بارها و بارها تخفیفات گسترده‌ای را بر روی محصولت خود اعمال کرده و برای اولین بار وارد حوزه تبلیغات هم شده است. افزایش رقابت از سوی کارخانه‌های خودروسازی چینی و ورود اولین خودروی هوشمند شیائومی به بازار، حسابی کار را برای کمپانی ایلان ماسک سخت و دشوار کرده است.

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array