هر وقت از «بدرالملوک امام» می‌پرسیدند حالت چطور است، می‌گفت: «فرصت بد بودن ندارم»، تمامی اطرافیان با این کلمات آشنایی داشتند؛ چرا که حتی از مراسم عزای همسرش یک راست به خیریه برگشته بود تا برای بچه‌ها مادری کند. او تحت هر شرایطی همیشه در موسسه خیریه حاضر می‌شد.

«بدرالملوک امام» از زنان نامدار و اثر گذار یک قرن اخیر ایران است که توانست ده‌ها موسسه خیریه را راه‌اندازی و هدایت کند.

بدرالملوک امام

زندگینامه بدرالملوک امام

«بدرالملوک امام» در سال 1305 در ابهر متولد شد. تا سال 1320 در ابهر و زنجان زندگی کرد. بانو امام در سال 1324 ازدواج کرد، همسرش دبیر دبیرستان بود و پس از ازدواج به بیجار در استان کردستان منتقل شدند.

ایشان پس از یک سال، به قم نقل مکان کرده و تا سال 1355 در قم زندگی کردند. در طی این سالها، بدرالملوک با وجود مخالفت‌ها توانست اولین دبستان دخترانه را در این شهر تاسیس کند.

او پا به پای همسرش به تدریس پرداخت و خانه محل زندگی خود را به مدرسه تبدیل کرد. او در این رابطه گفته بود: «معلمی نتیجه شکل زندگی ما بود. در انتخاب شغل، چند حیطه کاری را مدنظر داشتم، اما درنهایت تصمیم گرفتم معلم شوم. ‌به بچه‌ها درس می‌دادم و اغلب روزهای زندگی‌ام به این شکل پر می‌شد.»

بدرالملوک امام مادر خیریه های ایران

تاسیس مدرسه دخترانه جوادیه

«بدرالملوک امام» در  سن 36 سالگی، مدرسه دخترانه جوادیه را با هزینه شخصی تاسیس کرد. او در این راه از حلقه ازدواجش نیز گذشت تا بتواند در این مدرسه شاگردان خود را تربیت کند. بانو بدرالملوک از خاطرات آن روزها این‌گونه می‌گفت: « مدرسه را در منزل خودم تاسیس کردم و بعد از 10 سال آقای دکتر مرتضوی از آموزش و پرورش آمدند برای بازرسی مدارس قم. حین بازدید کلاس‌های طبقه دوم، در یکی از کلاس‌ها را باز کردند دیدند کرسی گذاشته شده است، وقتی سوال کردند، گفتم این مدرسه خانه ماست. اتاق‌ها تبدیل به کلاس شده و این اتاق هم محل سکونت من و همسرم است.»

شروع فعالیت‌های حمایتی بدرالملوک امام

هر زمان که از بدرالملوک پرسیده شد، کمک به دیگران را از کی شروع کردی؟ گفت: «از بدو تولد! من در خانه‌ای بدنیا آمدم که مادربزرگم طبیب و مدرس قرآن بود و پدرم امام جماعت، بنابراین از همان کودکی یاد گرفتم که باید همواره به انسان‌های اطرافم کمک کنم. او فعالیت‌های خود را بیش از 70 سال پیش آغاز کرد و تا آخرین لحظات، در سن 98 سالگی کمک به کودکان و نیازمندان را رها نکرد. موسسه خیریه دارالاکرام که به همت او دایر شد، در حال حاضر بیش از 25 شعبه در سراسر کشور دارد.

بدرالملوک امام در میانسالی با حضور در تهران و با حمایت‌های شهید رجایی (وزیر آموزش وپرورش وقت) و با مشارکت اهالی محله کوی نصر، بانی ساخت مدرسه شهید فیاض بخش، شهید پاک نژاد و شهید امام موسی صدر شد و هم زمان به معلمان درس قرآن داد. او پس از بازنشستگی همچنان آرام و قرار نداشت و به توصیه دکتر «گلزاری» شروع به گذراندن دوره‌های تفسیر قرآن کرد.

دیدگاه‌ها:

فرشته خوارزمی (عضو هیئت مدیره خیریه دارالاکرام): از سال 1380 که با بدرالملوک امام آشنا شدم، متوجه یک شخصیت بسیار خاص در ایشان شدم، هر کسی در هر سنی می‌توانست به سادگی با ایشان رابطه برقرار کند.

دکتر «میر احمدی» عضو هیئت مدیره خیریه دارالاکرام: «تک تک سخنان بانو امام در ذهن افراد نقش بسته و تاثیر گذار بود.»

مادر خیریه های ایران

درگذشت بدرالملوک امام

بدرالملوک امام در مستندی به نام «فرصت بد شدن ندارم» که از زندگی او ساخته شده، می‌گوید: «همان‌طور که سیر کردن شکم در زمان گرسنگی جریان روتین زندگی است مرگ هم نیاز زندگیست. پدر، مادر و مادربزرگ و محیط زندگی‌ام به گونه‌ای بودند که رسیدگی به مردم جزو زندگیمان بود. من در همان کودکی فکر می‌کردم این کمک‌ها درست مثل نفس کشیدن لازمه زندگی است و این با من رشد کرد؛ گرچه مطالعاتم و پدرم نقش بزرگی در روحیات من داشتند.»

بدرالملوک امام در سن 98 سالگی (22 مهر ماه 1402) درگذشت. زمانی که 94 سال داشت، معاونت زنان و خانواده دولت روحانی از تلاش‌های او مستندی ساخت با نام «فرصت بد شدن ندارم» تا در زمان زندگی مورد تقدیر قرار گیرد.

همچنین بخوانید:

پروفسور پردیس ثابتی؛ یکی از ۸ نوابغی که دنیای ما را متحول خواهند ساخت

ماریا خرسند؛ مخترع ایرانی بلوتوث

نصرت الملوک کاشانچی؛ اولین پزشک زن ایرانی در پزشکی قانونی

«پریسا تبریز»، شاهزاده امنیت گوگل و موفق‌ترین زن ایرانی در حوزه فناوری

آذر اندامی، نامی که بر روی سیاره زهره حک شد

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array