به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، رسماً یکسال از تصاحب کمپانی توییتر توسط ایلان ماسک گذشته و در همین بازه زمانی ارزش این کمپانی موفق بیش از نصف کاهش یافته است!

براساس اسناد محرمانه و داخلی به‌دست‌آمده توسط رسانه Fortune، ارزش کمپانی X (توییتر سابق) در اکتبر سال 2023 رسماً 19 میلیارد دلار ثبت شده است. سال گذشته زمانی که ایلان ماسک به‌عنوان مالک و مدیرعامل جدید این کمپانی روی کار آمده بود؛ ارزش این پلتفرم متن‌محور بیش از 44 میلیارد دلار، یا به عبارتی 54.20 دلار به ازای هر سهم بوده است.

ارزیابی ارزش این کمپانی، نشان‌دهنده افتی 56 درصدی در این بازه 12 ماهه می‌باشد که اصلاً آمار خوبی به‌حساب نمی‌آید. قطعاً دلایل و گمانه‌زنی‌های بسیار زیادی برای افت شدید ارزش توییتر در این مدت وجود دارند که برخی از آنها شامل خدشه‌دار کردن معروفیت نام تجاری این شبکه اجتماعی (ری‌برند توییتر به Xسرگردان کردن رسانه‌های خبری و خبرنگاران و عدم جلوگیری از بعضی فعالیت‌های نادرست و جعل هویت بوده است.

همچنین در این یکسال گذشته، بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی به دلیل تغییرات بسیار زیاد صورت‌گرفته در این پلتفرم و تصمیمات جنجالی ماسک، از همکاری با این شبکه اجتماعی دست کشیده‌اند. این درحالی‌ست که منبع درآمد اصلی توییتر همیشه از بخش تبلیغات بوده است و براساس گزارشات، درآمد این کمپانی از تبلیغات بیش از 50% کاهش یافته است! ایلان ماسک برای کنترل کردن این اوضاع، پس از کناره‌گیری از سِمت خود به‌عنوان مدیرعامل و جایگزین کردن لیندا یاکارینو، تلاش کرد به سمت محقق کردن رویای خود یعنی تبدیل کردن X به یک “سوپر اپلیکیشن” پیش برود.

ماسک و یاکارینو در این مدت از هیچ اقدامی برای افزایش درآمد و سودآوری پلتفرم X دست نکشیده‌اند. از راه‌اندازی سیستم کسب درآمد مخصوص کاربران گرفته تا معرفی برنامه‌های اشتراکی و پولی کردن تمام خدمات این شبکه اجتماعی! براساس گزارشات به‌دست‌آمده، در طی تابستان سال جاری حداقل 20 میلیون دلار به سازندگان محتوا (مشترکین سرویس X Premium) بابت مشارکت در برنامه کسب درآمد پرداخت شده است.

علاوه‌بر آن، علی‌رغم عملکرد سؤال‌برانگیز X در این یکسال گذشته، ایلان ماسک اخیراً ادعا کرده که 1 تریلیون دلاری شدن این کمپانی اصلاً دور از ذهن نیست و او قصد دارد تا سال آینده این پلتفرم را جایگزین بانک‌ها کند!

اما همچنان، نمی‌توان تنها یک مورد واحد را به‌عنوان دلیل اصلی سیر نزولی پلتفرم X درنظر گرفت.خصوصاً با احتساب اینکه روند تخمین زدن ارزش کمپانی‌ها بسیار من‌درآوردی می‌باشد. بسته به اینکه دقیقاً چه فردی در حال ارزیابی این ارقام است؛ یک سرمایه‌گذار خطرپذیر، یک حسابرس دولتی و یا حتی یک میلیاردر مغرور، نتایج نهایی ممکن است تفاوت بسیاری با یکدیگر داشته باشند.
برای مثال، مؤسسه مالی Fidelity ادعا کرده که ارزش سرمایه‌گذاریش در کمپانی X در سال جاری بیش از 65% کاهش یافته است.

ایلان ماسک

ارزش‌گذاری کمپانی توییتر، واقعی یا جعلی؟

کمپانی توییتر که در هنگام تصاحب توسط ماسک به یک کمپانی خصوصی تبدیل شد، در حال حاضر به کارکنان خود سهام غیرقابل معامله (RSUs) با ارزش 45 دلار به ازای هر سهم ارائه می‌دهد. کارمندان X، روز گذشته (دوشنبه) این سهام را در قالب پاداشی برای عملکرد خود دریافت کرده‌اند که در واقع ارزش واقعی این کمپانی را 19 میلیارد دلار نشان می‌دهد.

ایلان ماسک از زمان تصاحب این شبکه اجتماعی، گفته بود که قصد دارد از مدل مدیریتی کمپانی هوافضای خود (SpaceX) الگوبرداری کند. نحوه مدیریت این کمپانی خصوصی به‌ این صورت است که به کارمندان اجازه داده می‌شود تا به‌طور مرتب بخشی از سهام خود را به سرمایه‌گذاران خارجی بفروشند. روزنامه The Wall Street Journal چند ماه پیش ادعا کرده بود که ماسک مجبور شده برای تأمین هزینه لازم برای خرید توییتر از کمپانی SpaceX وام بگیرد!

تا همین لحظه، کارکنانی که در کمپانی X کار می‌کنند از ارزش واقعی محل کار خود (در 12 ماه گذشته) اطلاعی نداشتند. اما پس از اعطای این سهام به‌عنوان پاداش، پاسخ سؤال بسیاری از افراد داده شده است. گزارشات اواخر بهار سال جاری حاکی از آن بودند که ارزش توییتر به بیش از یک‌سوم کاهش یافته است.
البته هنوز هم برخی از کارشناسان باور دارند ارزش‌گذاری ایلان ماسک بسیار سخاوتمندانه بود است. زیرا همانطور که کمی بالاتر به آن اشاره کردیم، تعدادی از مؤسسات مالی کاهش ارزش X را بیش از 65%، یعنی حتی کمتر از 19 میلیارد دلار محاسبه کرده‌اند!

منبع: techcrunchtheverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array