به گزارش ایران دکونومی، در این پنل که با نگاه فعالین صنعت بود، صفا صیرفی، مدرس تبلیغات، علی سلیمی، مدیرعامل کانون تبلیغاتی نماآگهی، منوچهر صدری، مدیر اجرایی تپسل، حسین موسوی، مدیرعامل آژانس کانگورو، حامد ناصری و نوید کمالی حضور داشتند و مدیریت این پنل به عهده احمد عطارزاده، مدیرمسئول و سردبیر ایران دکونومی بود.

صدری با اشاره به چالش‌های شرکت‌های تبلیغات دیجیتال گفت: «مسئله برنامه‌ریزی است که کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری را در حل چالش‌هایشان یاری می‌کند.»

او اضافه کرد: «ما در انتشار اپ ها، در بازار بین‌الملل مشغول فعالیت هستیم؛ در همین راستا، محدودیت‌هایی وجود دارد که از کنترل ما خارج است. این فعالیت البته، با انتشار تبلیغات، برای کسب‌وکارهای ایرانی درآمدزایی می‌کند.»

عطارزاده در خصوص نقض رگولاتور پرسید و کمالی در پاسخ گفت: «در بحث آسیب‌هایی که ما شناسایی کردیم، اولین چالش این بازار رگولاتوری بوده است. ما در ایران بیش از ۱۱هزار قانون داریم، از بعد از مشروطه قانون‌ها وضع شدند و باطل نمی‌شوند. تورم این قوانین باعث می‌شود که به مسائل روز پرداخته نشود. البته که قوانین پایه ما به اوایل انقلاب تعلق دارد.»

وی توضیح داد: «چالش دیگر این است که مدیریت بحران را به فعالین این صنف (تبلیغات) آموزش نمی‌دهیم. تا زمانیکه متخصصین تبلیغات در تعامل با مجلس نباشند نیز قوانین به روز نخواهند شد.»

صنعت تبلیغات

به متخصص و ارتباط در صنعت تبلیغات نیاز داریم

صیرفی ادامه داد: «لازم است رگولاتور بیشتر با بدنه این صنعت در ارتباط باشد. قوانین موثر از دل تفکر فعالین اصلی بیرون می‌آید.»

عطارزاده مطرح کرد: «نقد به دولت، همیشگی است، اما این اصناف هستند که باید پیگیر باشند، رگولاتور همیشه عقب‌تر از تکنولوژی حرکت کرده است. چه برنامه‌‌ای در پیش روست؟»

موسوی توضیح داد: «اصولاً قانونگذاری از بالا به پایین اتفاق می‌افتد. اما برای این اتفاق همکاری لازم است. یکی از بخش‌های مهم برای کسب‌وکارها، همیشه آموزش بوده است. در صنعت تبلیغات، که صنعتی بین رشته‌ای است، باید در همه صنوف تجربیات بیشتری کسب کنیم و به رگولاتور منتقل کنیم.»

عطارزاده پرسید: «رقابت در صنعت تبلیغات منصفانه است؟»

ناصری با اشاره به رسانه ملی اذعان داشت: «بیایید از منظر دیگری به این قضیه نگاه کنیم. هزینه و درآمد در تبلیغات آنلاین و آفلاین کاملاً متفاوت است. به نوعی بستر رسانه ملی، بستر اصلی محسوب می‌شود و فضای دیجیتال بستر فرعی. بیشتر ورودی‌ها حوزه تکنیکال و فنی بوده نه از تبلیغات همین تقابل بین رسانه ایجاد می‌کند نه همسویی. هنوز رسانه ملی نفوذ خوبی بین افراد دارد، نسل مهاجر به فضای دیجیتال در این فضا وجود دارند. متاسفانه برای محتوا در ایران هزینه نمی‌شود.»

صدری اضافه کرد: «نسل طرفدار رسانه ملی محتوا را درک می‌کرد نه تکنولوژی را و این به مراتب بهتر بود. الان به این دلیل که بحث منافع مطرح است، بسترهای آنلاین و آفلاین نتوانستند به تفاهم برسند، در حالیکه رسانه‌های جدید در حال ظهور بر بسترهای مشترک‌اند.»

کانال یوتیوب ایران دکونومی

پرونده کامل این رویداد را در این لینک بخوانید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array