به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، با عرضه رسمی چت‌بات ChatGPT، محصول کمپانی OpenAI در نوامبر سال 2022، رسماً دریچه‌ جدیدی به دنیای هوش مصنوعی باز شد.

ناگهان ردپای این تکنولوژی همه‌جا به چشم خورد.
استارتاپ‌ها و کمپانی‌های بزرگ تمام وقت و انرژی اعضای تیم و کارکنان را به توسعه هرچه سریعتر هوش مصنوعی مخصوص خود اختصاص داده و یا درحال یافتن راهی برای افزودن محتواهای نویدبخش و دگرگون‌کننده ساخت این تکنولوژی به تک‌تک اپلیکیشن‌های خود هستند.

در این مقطع زمانی، به رخ نکشیدن دستاوردهای خود در زمینه هوش مصنوعی اشتباه بسیار بزرگی است. در واقع، انگار تنها راه جلب دیگران دقیقاً همین است: فعالیت بی‌وقفه در زمینه هوش مصنوعی.

در حال حاضر، بزرگترین توسعه‌دهندگان دنیای تکنولوژی همگی درحال کار کردن بر روی پروژه‌های هوش مصنوعی زایا هستند. از متا و اینستاگرام گرفته تا مایکروسافت و Bing، از آمازون و لینکدین گرفته تا گوگل، از علی‌بابا گرفته تا هوآوی و Baidu و سامسونگ، حتی ایلان ماسک که یکی از مخالفان سرسخت پیشرفت بیش‌ازحد این تکنولوژی است؛ همه و همه بر توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود تمرکز دارند.

تنها عضو محافظه‌کار این جمع، کمپانی اپل است. مدیرعامل این کمپانی، تیم کوک، قبلاً در اظهارات خود گفته بود که باید محتاطانه به این تکنولوژی پرداخت.

تمرکز رویداد Google I/O بر هوش مصنوعی

بیشتر تمرکز رویداد اخیر کمپانی گوگل، یعنی کنفرانس Google I/O به دستاوردهای این غول تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی اختصاص داده شده بود. در این رویداد کمپانی اپل از رفع محدودیت‌های چت‌بات هوش مصنوعی Bard خبر داد و همچنین اعلام کرد که مدل زبانی جدیدی به نام PaLM 2 را توسعه داده است.
از تجهیز سرویس جیمیل به ابزارهای هوش مصنوعی برای تسریع کارها گرفته تا قابلیت جدید Magic Editor، از رونمایی از دستیار هوش مصنوعی Tailwind برای خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری گرفته تا دیگر پروژه‌ها، تکنولوژی هوش مصنوعی تمام تمرکز و توان گوگل را به خود اختصاص داده بود.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در رویداد WWDC کمپانی اپل

اما در مقایسه، در رویداد بزرگ اپل، یعنی کنفرانس بزرگ توسعه WWDC، حتی یک بار هم مستقیماً به مقوله هوش مصنوعی پرداخته نشد!
در طی برگزاری رویداد WWDC کمپانی اپل که چند روز قبل آغاز به‌کار کرد، مدیران ارشد این کمپانی حتی یک بار هم عبارت “هوش مصنوعی” را به زبان نیاوردند. نزدیک‌ترین حوزه به هوش مصنوعی، “ماشین‌لرنینگ” بود که حتی این عبارت هم دفعات معدودی بیان شد.

البته این به آن معنا نیست که کمپانی اپل هیچ تلاش و تحقیقی در حوزه هوش مصنوعی نکرده و در مقایسه با رقبای خود بی‌کار مانده است. اکثر محصولاتی که در کنفرانس روز سه‌شنبه رونمایی شدند، سرشار از تکنولوژی هوش مصنوعی بودند. از اپلیکیشن جدید Journal برای ثبت خاطرات و نوشته‌های شخصی‌سازی‌شده گرفته تا اصلاح غلط‌های املایی در پیام‌های متنی و دیگر قابلیت‌های جدید و بی‌شمار این رویداد؛ اکثر این آپدیت‌ها بر مبنای ماشین‌لرنینگ و هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند.

مسئله اینجاست که… کمپانی اپل به خود مقوله “هوش مصنوعی” نپرداخت؛ حداقل مستقیماً نه.

هوش مصنوعی

نقش هوش مصنوعی در هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro

حتی با درنظر گرفتن مهمترین رونمایی رویداد WWDC امسال، یعنی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro، این محصول پیچیده و پیشرفته نیز بر اساس هوش مصنوعی توسعه داده شده است.
چه پردازش زبان اصلی کاربران از طریق گیرنده‌های صوتی باشد و چه توانایی دریافت و درک دستورات از طریق حرکات دست‌ها، چشم‌ها و صورت و همچنین قابلیت امنیتی Optic ID، عملکرد این هدست نیز بر محور هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.

اما کمپانی اپل در بخش معرفی و رونمایی از هدست Vision Pro فقط به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این محصول برای کاربران پرداخت، نه به نقش و هدف آن در حوزه تکنولوژی هوش مصنوعی.

تنها لحظه‌ای که به‌صورت بسیار کلی به هوش مصنوعی پرداخته شد، در بخش معرفی سازوکار قابلیت “Persona” در هدست Vision Pro بود. با توجه به اینکه بیشترین کاربرد این هدست در زمینه‌های بازی، سرگرمی و تعامل و ارتباطات است؛ امکان نداشت که به برقراری تماس ویدیویی یا همان Face Time پرداخته نشود.
راه منحصربه‌فرد اپل برای ایجاد تجربه کاربری بهتر در حین برقراری تماس ویدیویی هنگام استفاده از هدست Vision Pro، تکنولوژی “Persona” نام دارد.
کمپانی اپل از یک سیستم ماشین‌لرنینگ پیچیده (همان Persona) برای بازسازی دیجیتالی سر، نیم‌تنه، بازوها و دست‌های کاربری که هدست Vision Pro را بر سر دارد، استفاده می‌کند.

بیشتر از اینکه هوش مصنوعی مرکز توجه رویداد WWDC کمپانی اپل باشد، با آن به‌عنوان یک راهکار ثانویه برخورد شد. البته که همین مسئله درنهایت به نفع اپل هم شد!
در دنیایی که همه کمپانی‌ها توجه بی‌قید و شرط خود را به هوش مصنوعی و پروژه‌های مرتبط با آن اختصاص داده‌اند؛ کمپانی اپل توانست با در پیش گرفتن راهکاری متفاوت، ورق را به نفع خود برگرداند.
برخلاف گوگل که تمام تمرکز خود را در رویداد Google I/O به دستاوردهای هوش مصنوعی اختصاص داده بود، اپل با این طرز فکر منحصربه‌فرد نه‌تنها باعث تقویت تصویر جامعه از برند خود، بلکه باعث ترغیب خریداران و علاقه‌مندان به برنامه‌های پیش‌رو و مرموز خود در حوزه هوش مصنوعی نیز شد.

طرز فکر و راهکار منحصربه‌فرد اپل

استیو جابز همیشه از اصطلاح “it just works” برای توصیف محصولات کمپانی اپل استفاده می‌کرد. به این معنا که هدف نهایی این کمپانی، پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات است نه یکی شدن با موج جمعیت و تشدید مشکلات کاربران.
به‌نظر می‌رسد کمپانی اپل بار دیگر، و درست در آستانه آغاز دوران محصولات مبتنی بر تکنولوژی “محاسبات فضایی” (spatial computing)، یاد و خاطره این طرز فکر را زنده نگه‌داشته‌است.

در دنیای پردغدغه و پردردسر انسان مدرن امروزی، وعده توسعه و تولید محصولی که نویدبخش “سادگی و آرامش” باشد، بی‌نهایت ارزشمند است. البته به شرط اینکه اپل بتواند برای هدست‌های Vision Pro با قیمت نجومی 3500 دلار که در جلب توجه سرمایه‌گذاران ناموفق بوده، خریداری پیدا کند!

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array