به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، روز سه‌شنبه در دانشگاه مین (University of Maine) از یک چاپگر سه بعدی رونمایی شد که تقریباً چهار برابر بزرگ‌تر از دستگاهی است که این دانشگاه در سال 2019 تحت عنوان بزرگ‌ترین چاپگر سه بعدی جهان در گینس به ثبت رسانده بود. در آن زمان چاپگر اول موفق شد با استفاده از مواد قابل بازیافت خانه‌ای به ابعاد 55 مترمربع بسازد و گامی بزرگ در راستای ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه برای رسیدگی به وضعیت بی‌خانمان‌ها بردارد.

حبیب دغر (Habib Dagher)، مدیر مرکز ساختارها و کامپوزیت پیشرفته دانشگاه مین گفت: پلیمرهای ترموپلاستیک از چاپگری به نام Factory of the Future 1.0 یا به اختصار FoF 1.0 اکسترود می‌شوند. این دستگاه عملیات رباتیک را با سنسورها، محاسبات با توان بالا و هوش مصنوعی در هم می‌آمیزد.

چاپگر سه بعدی

مزایای استفاده از چاپگر سه‌بعدی جدید برای رفع مشکل مسکن

گفته می‌شود که تنها در ایالت مین آمریکا، برای رفع مشکل مسکن به 80 هزار واحد مسکونی طی 6 سال آینده نیاز خواهد بود. از طرفی، طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل، حدود 37 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی تنها به صنایع مرتبط با ساخت و ساز مربوط است که عمدتاً به دلیل تولید و استفاده از موادی مانند سیمان، فولاد و آلومینیوم ایجاد می‌شود.

بعد از معرفی چاپگر اول و پتانسیل‌های مثال‌زدنی آن در ساخت خانه با مواد بازیافتی، دانشگاه مین درصدد است در نسخه دوم آن، انقلابی بزرگ در این صنعت ایجاد کرده و نشان دهد که چگونه می‌توان با یک چاپگر خانه‌هایی با ردپای کربنی پایین‌تر ساخت. چاپگر جدید که در پردیس دانشگاه UMaine قرار دارد می‌تواند اشیایی به طول 96 فوت، عرض 32 فوت و ارتفاع 18 فوت (29 متر در 10 متر در 5.5 متر) چاپ کند و برای این کار، در هر ساعت به 500 پوند (227 کیلوگرم) مواد نیاز دارد. به علاوه، سرعت ساخت آن در مقایسه با روش‌های مرسوم تقریباً 4 برابر بیشتر است. یعنی این قابلیت را دارد که تنها ظرف کمتر از 4 روز کار ساخت چند ماهه یک واحد یک طبقه را به اتمام برساند.

اولین خانه ساخته شده با چاپگر سه بعدی
اولین خانه ساخته شده با چاپگر سه بعدی با نام BioHome3D

افزون بر ویژگی‌های فوق و البته هزینه بسیار پایین ساخت خانه با چاپگرهای سه‌بعدی، این نوع ساختمان‌های چاپی به کلی قابل بازیافت هستند، یعنی شما می‌توانید در صورت تمایل آن را خرد کرده و دوباره و دوباره خانه‌های جدیدی را چاپ کنید!

توسعه‌دهندگان این دستگاه مدعی هستند که می‌توان از آن در پروژه‌های خلاقانه متعددی استفاده کرد، همانطور که از مدل قبلی  برای ساخت طیف وسیعی از اشیاء، از قایق گرفته تا سازه‌های دپارتمان دفاعی، استفاده شده است. گفتنی است که دانشگاه مین در گذشته یک قایق 25 فوتی را که توسط اولین چاپگر ساخته شده بود به نمایش گذاشته است.

منبع: abcnews.go

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array