به گزارش ایران دکونومی،طرح یسنا برای تامین امنیت غذایی کودکان از 5 دی 1402 با هدف حمایت از مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۲ سال اجرا شد. این یارانه برای حمایت از مادران باردار و شیرده دهک اول تا سوم واریز می‌شود.

این طرحی در گام نخست بصورت آزمایشی مادر شیرده را در دهک یک درآمدی استان‌های ایلام، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، هرمزگان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، تحت پوشش خود قرار داد، و پیامدهای مثبتی برای امنیت غذایی مادران به ارمغان آورد.

اولین شارژ طرح یسنا در پنجم دی‌ماه سال ‌1402 صورت گرفت و به ترتیب در روزهای پنجم بهمن‌ماه و پنجم اسفندماه  ۴۰۰ هزار تومان یارانه اعتباری به مادران شیرده تعلق گرفت.

 در سال 1403 کدام مادران مشمول طرح یسنا می‌شوند؟

براساس اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح حمایت از مادران دارای کودکان شیرخوار موسوم به طرح یسنا از 30 فروردین ماه 1403در سراسر کشور و برای حدود یک میلیون مادر در دهک‌های اول تا سه درآمدی اجرایی شد. طرح یسنا در سال 1403 بصورت سراسری اجرایی خواهد شد و همه سه دهک اول درآمدی مشمول این طرح می‌شوند.

ابتدا مبلغ این طرح برای هر مادر۴۰۰ هزار تومان بود که با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. در این طرح به ازای هر کودک شیرخوار مبلغ 600 هزار تومان یارانه بصورت اعتباری به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.

در طرح یسنا چه کالاهایی را می‌توان خرید؟

مادران مشمول می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده – سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خرید کنند.

طرح ملی یسنا براساس قانون ماده ۲۴ حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اجرایی شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب این طرح مکلف به ارائه بسته غذایی، بهداشتی و حمایت از مادران باردار یا دارای شیرخوار و کودک زیر پنج سال است.

 برای اینکه خانوار از مبلغ اعتبار مطلع شوند می‌توانند به برنامه کاربردی «شما» با کد ملی سرپرست خانوار وارد شده و به نزدیک‌ترین فروشگاه طرف قرارداد برای خرید مراجعه کنند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array