به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت آلومینیوم با افزایش قابل توجه 0.93 درصدی به 237.75 رسیده که ناشی از نگرانی‌های عرضه مربوط به تحریم فلزات روسیه است. اقدامات واشنگتن و لندن برای ممنوع کردن بورس فلزات لندن (LME) و بورس کالای شیکاگو (CME) از پذیرش آلومینیوم، مس و نیکل تولید روسیه، به نگرانی بازار افزوده است.

آلومینیوم از ماه مارس روند صعودی را در پیش گرفته بود، به طوری که در 22 آوریل سال‌ جاری به 2 هزار و 675 دلار به ازای هر تن رسید و بعد از آن در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت. در روز 29 آوریل 2024 این فلز وارد کانال 2‌ هزار و 557 دلار به ازای هر تن شد که البته این قیمت نیز بالاترین سطح قیمتی آلومینیوم طی دوسال گذشته به حساب می‌‌‌آید. مس و آلومینیوم به عنوان پرمصرف‌‌‌ترین فلزات صنعتی در جهان، طی چند هفته گذشته افزایش قابل‌ توجهی داشته‌اند.

آمارهای روزانه LME نشان می‌دهد که تقاضای بالای سرمایه گذاران، منجر به کاهش ذخایر فلز نقره‌ای به ۱۷۱۲۰۰ تن شده که پایین‌ترین سطح از اوت 2022 است.

تقاضای قوی چین برای آلومینیوم مشهود است؛ به طوری که واردات این کشور با افزایش 89.8 درصدی به 380000 تن در ماه مارس 2024 رسید. میزان واردات در سه ماهه اول سال جاری به 1.1 میلیون تن رسیده که 92.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل (2023) افزایش نشان می‌دهد.

به طور همزمان، تولید این فلز صنعتی چین در ماه مارس 7.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 3.59 میلیون تن رسید که ناشی از افزایش قیمت‌ها و رشد سود صنعت است. گسترش فعالیت‌های تولیدی چین برای اولین بار در شش ماه گذشته، با توجه به کاربردهای گسترده آلومینیوم در بخش‌هایی مانند خودرو، ساخت و ساز و بسته بندی، تقاضا برای فلز نقره‌ای را بیشتر تقویت کرد.

قیمت آلومینیوم در بازارهای هند نیز در سطح بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای قرار داشته و از ابتدای سال تاکنون بیش از 20‌درصد افزایش را به ثبت رسانیده است. افزایش مجدد فعالیت‌‌‌های تولیدی در بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان مانند آمریکا و چین موجب افزایش تقاضا برای فلزات صنعتی شده است.

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array