به گزارش ایران دکونومی، دبیر کمیسیون ملی برند وزارت صمت در خصوص اندازه بازار تبلیغات جهانی در سال ۲۰۲۴، خاطرنشان کرد که این بازار هزار میلیارد دلار است. وی در پاسخ به این سوال که سهم ایران از این بازار چقدر است، گفت: «این عدد بسیار بزرگی است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. متاسفانه نقصی وجود دارد و آن نبود آمار در این خصوص است. البته از این بازار باید سهم داشته باشیم، از آنجاییکه ایران ۱ درصد جمعیت جهان را دارد، منطقی است که ۱ درصد هم از این بازار سهم داشته باشد.»

اسدی در خصوص روند رشد بازار تبلیغات ایران و استفاده از ابزارها و فناوری جدید در این صنعت، توضیح داد: «در جهان بازار و صنعت تبلیغات دیجیتال رشد کرده است و در ایران نیز این رشد اتفاق افتاده است. شاید سهم تبلیغات صداوسیما و محیطی کم شده و روزنامه‌های کاغذی تقریباً از رده خارج شدند، اما بازار تبلیغات دیجیتال رشد کرده است، آن هم در پلتفرم‌هایی که مال ما نیست. اگرچه از توسعه پلتفرم‌هایی مثل بله، سروش، ایتا و… صحبت است اما تبلیغات به بستر اینستاگرام، توییتر و… راه یافته است.»

وی اضافه کرد: «امروزه تبلیغات مدل جدیدی به خود گرفته است، اما ضعفی که در کشور وجود دارد این است که ابزارهای ساخت تبلیغات مثل 3D را در کشور نداریم. همین هم در مسیر رشد اختلال ایجاد می‌کند و صنعت تبلیغات از ابزارهای جدید دور است.»

اسدی همچنین در پاسخ به این سوال که تبلیغات از فرهنگ تاثیر می‌پذیرد، پس چطور می‌توان صادرات انجام داد و وارد بازارهای بین‌الملل شد، توضیح داد: «تبلیغات در تقسیم‌بندی در صنایع خلاق جا می‌گیرد که عدد تراکنش صنایع خلاق ۲۵۰۰میلیارد دلار است. به همین دلیل کشور راحت‌تر می‌تواند به محتوا ورود کند.

چون سابقه فرهنگی و تاریخی ما در دنیا شناخته شده‌تر است. در وزارت صمت، بحثی داشتیم در خصوص اینکه مشخصه‌هایی مثل پسته یا فرش ایرانی در دنیا قابل درک است. دنیا به فرهنگ ایرانی احترام می‌گذارد و ما نتوانستیم از ابزارها و بسترهای نوین در این صنعت استفاده کنیم.»

وی در خصوص توسعه این حوزه گفت: «نیاز است چند وزارتخانه به سرعت دست در دست هم دهند و یکی مسئول شود و کمیته کارگروه تشکیل شود و به سمت صادرات رفته و از ظرفیت‌های این حوزه انجام دهیم. به دلیل وجود نیروهای جوان این کار راحت است، اما به دلیل نبودن ادبیات مشترک با این جوانان سخت تلقی می‌شود.»

کانال یوتیوب ایران دکونومی

پرونده کامل این رویداد را در این لینک بخوانید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array