به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، غول فناوری اپل در اقدامی تازه با هدف تقویت قابلیت‌های هوش مصنوعی خود، یک استارتاپ پیشگام مستقر در پاریس فرانسه با نام Datakalab را خریداری کرده است. این استارتاپ فرانسوی عمدتاً در زمینه فشرده‌سازی وتجزیه و تحلیل تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت دارد. خبر این معامله اخیراً توسط مجله تجاری فرانسوی Challenges فاش شده است ولی ظاهراً قرارداد خرید در ماه دسامبر 2023 به طور رسمی منعقد شده است.

چرا اپل استارتاپ Datakalab را انتخاب کرد؟

گفتنی است که استارتاپ Datakalab در سال 2016 توسط خاویر فیشر و لوکاس فیشر تاسیس شد و توانست ظرف مدت کوتاهی، به پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق دست یابد. براساس اعلام وب‌سایت رسمی این شرکت، تمرکز اصلی آن حول توسعه الگوریتم‌های پیچیده تحلیل تصویر رایانه‌ای معطوف است که برای اندازه‌گیری جریان در فضاهای عمومی طراحی شده است. Datakalab با استفاده از تبدیل سریع تصاویر به داده‌های آماری ناشناس که به صورت محلی در عرض ۱۰۰ میلی‌ثانیه پردازش می‌شوند، به طور کامل از اصول حفظ حریم خصوصی پیروی می‌کند و تضمین می‌کند که تنها داده‌های آماری حفظ شده و در عین حال از ذخیره‌سازی تصاویر یا اطلاعات شخصی خودداری می‌کند.

استارتاپ فرانسوی

این رویکرد با تعهد اپل در راستای حفظ حریم خصوصی کاربر، حفظ امنیت داده‌ها و عملکرد مطمئن، مطابقت دارد، زیرا پردازش محلی داده‌ها ریسک نقض داده را تاحدامکان کم کرده و زمان پردازش را نیز کاهش می‌دهد.

این خرید با عرضه پیش‌بینی‌شده‌ ویژگی‌های هوش مصنوعی پیشرفته اپل که قرار است اواخر امسال در نسخه‌های iOS 18 عرضه شود، هماهنگ است. علاوه بر این، پیشرفت‌های استارتاپ Datakalab در فناوری مبتنی بر فشرده‌سازی الگوریتم‌های شبکه‌های عصبی عمیق، هم‌افزایی امیدوارکننده‌ای را با ابتکارات جاه‌طلبانه Vision Pro اپل نشان می‌دهد. این شرکت می‌تواند در برنامه‌های بالقوه محصولات مختلف اپل، از جمله بهبود ویژگی‌هایی مانند Photos و Face ID، که توسط فناوری تشخیص چهره پیشرفته Datakalab انجام می‌شود، نقش موثری ایفا کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  9to5mac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array