به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ هوش مصنوعی موفق OpenAI در پی جذب سرمایه‌ای تازه برای کسب‌وکار خود می‌باشد. OpenAI با دستاوردهای به‌یادماندنی و مفید خود توانست به یکی از مهم‌ترین استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی تبدیل شود. رونمایی و آغاز به‌کار چت‌بات ChatGPT در نوامبر سال 2022، انقلابی عظیم را در حوزه هوش مصنوعی به‌وجود آورده و در همین بازه زمانی کوتاه، سبک زندگی روزمره ما را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.

جدیدترین گزارش روزنامه معتبر Bloomberg حاکی از آن است که با جذب این سرمایه جدید، ارزش کل این استارتاپ به 100 میلیارد دلار و یا حتی بیشتر خواهد رسید! البته این خبرگزاری بر این نکته تأکید کرده که هیچ یک از جزئیات این گزارش هنوز قطعی نشده و اعداد و ارقام ذکر شده ممکن است در آینده تغییر کنند.

در هر صورت، اگر برنامه‌ریزی‌های OpenAI با موفقیت پیش بروند؛ دور جدید سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته می‌تواند ارزش این کمپانی را به بیش از 100 میلیارد دلار برساند و سازنده چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT را به یکی از ارزشمندترین استارتاپ‌های جهان تبدیل کند.

OpenAI

اوج‌گیری استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI

به باور Bloomberg (و به نقل از منابع آگاه، معتبر و ناشناس این خبرگزاری)، سرمایه‌گذاران در حال حاضر در حال بررسی مقدمات اولیه این دور سرمایه‌گذاری جدید هستند. هنوز برای جزئیاتی مانند ارزش‌گذاری، زمان انجام معاملات و شرایط آن تصمیم‌گیری نهایی نشده است.

اگر این مسیر با موفقیت طی شود و کمپانی تحت‌مدیریت سم آلتمن بتواند سرمایه‌ای بیش از 100 میلیارد دلار جذب کند؛ استارتاپ OpenAI بعد از کمپانی هوافضای تحت‌مدیریت ایلان ماسک، SpaceX، به دومین استارتاپ ارزشمند ایالات متحده آمریکا تبدیل خواهد شد.

کمپانی SpaceX بعد از دو دوره سرمایه‌گذاری پیشین خود در ماه می و دسامبر سال گذشته، به ارزشمندترین استارتاپ ایالات متحده آمریکا تبدیل شده بود. این کمپانی موفق شده بود در این دو دوره، به‌ترتیب ارزش خود را به 125 و 140 میلیارد دلار افزایش دهد. در صورت فروش رفتن سهام، ارزش این کمپانی جمعاً به 150 میلیارد دلار خواهد رسید. با توجه به ارزش تخمین‌ زده شده نهایی این کمپانی، احتمالاً قیمت فروش هر سهم از سهام SpaceX بین 80 تا 81 دلار خواهد بود.

همچنین براساس این گزارش، ظاهراً OpenAI مذاکراتی را برای جمع‌آوری بودجه‌ای حدود 8 تا 10 میلیارد دلاری از شرکت G42 (مستقر در ابوظبی) نیز انجام داده است. هدف از جذب این سرمایه، آغاز رسمی مسیر این استارتاپ برای ساختن تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود می‌باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا سرمایه جذب شده برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی و دور سرمایه‌گذاری عظیم‌تر ذکر شده در این گزارش به یکدیگر مرتبط هستند یا خیر. کمپانی مایکروسافت که از سال گذشته تاکنون بیشتر از 10 میلیارد دلار در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده و اخیراً به اعضای هیئت‌مدیره نیز پیوسته است؛ اعلام کرد نمی‌تواند درباره جزئیات این دور جدید سرمایه‌گذاری اطلاعاتی منتشر کند.

در عین‌حال، کمپانی OpenAI قرار است در اوایل ژانویه سال 2024 یک پیشنهاد مناقصه جداگانه با رهبری مؤسسه مالی Thrive Capital را تکمیل کند. مناقصه پیش‌رو به کارمندان این استارتاپ اجازه می‌دهد که با ارزش‌گذاری 86 میلیارد دلاری OpenAI بتوانند سهام خود را به‌فروش برسانند.

منبع: Bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array