به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، تیم کوک مدیرعامل کمپانی اپل به اتهام فریب دادن سرمایه‌گذاران این کمپانی به پرداخت 490 میلیون دلار جریمه محکوم شده است.

براساس گزارش رویترز، کمپانی اپل تصمیم گرفته جدیدترین پرونده حقوقی پیش‌آمده را با پرداخت جریمه‌ای تقریباً نیم میلیارد دلاری حل‌وفصل کرده و به پایان برساند.
شاکیان این پرونده دسته‌جمعی ادعا کرده بودند که تیم کوک، مدیرعامل این کمپانی بزرگ، اطلاعات و داده‌های آماری مربوط به فروش پایین گوشی‌های آیفون در کشور چین را از سهام‌داران و سرمایه‌گذارانش پنهان کرده است. او با اظهار کردن پیش‌بینی‌های متفاوتی در جلسه گزارش مالی باعث گمراه شدن این افراد شده بود.

این توافق ابتدایی و دوطرفه در روز جمعه گذشته در دادگاه منطقه‌ای اوک‌لند ایالت کالیفرنیا به ثبت رسیده است. براساس شنیده‌ها، این توافق برای اجرایی شدن به تأییدیه قاضی منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا نیاز دارد. پس از دریافت تأییدیه نهایی، تیم کوک می‌تواند با پرداخت 490 میلیارد دلار به این ماجرا فیصله دهد.

اپل چین

دردسرهای عظیم چین برای کمپانی اپل

سرمنشأ تمام این اختلاف‌نظرها و مشکلات به بیش از 5 سال پیش بازمی‌گردد. اپل در جلسه گزارش مالی ژانویه 2019 به‌صورت غیرمنتظره اعلام کرده بود که پیش‌بینی درآمد فصل آینده خود حداقل 9 میلیارد دلار کمتر از پیش‌بینی اولیه خواهد بود. سازنده آیفون “تنش‌های پیرامون روابط تجاری چین و آمریکا” را مقصر این کاهش شدید و چشمگیر اعلام کرده بود.

براساس اسناد حقوقی، تیم کوک در جلسه گزارش مالی نوامبر 2018 (حدود 2 ماه قبل از اتفاق بالا) به سرمایه‌گذاران و سهام‌داران خود اعلام کرده بود “با اینکه فروش اپل در بازارهایی مانند برزیل، هند، روسیه و ترکیه به دلیل نوسانات ارزش پول محلی تحت‌فشار است؛ چین جزء این دسته‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد”.
به گفته کوک، “کاهش ارزش ارز این کشورها در برخی موارد منجر به افزایش قیمت محصولات اپل خصوصاً آیفون‌ها شده است”. در نتیجه همین موانع، بازار این کشورها مطابق خواسته اپل رشد نمی‌کنند.

تنها چند روز پس از این ادعا، اپل به خط‌های تولیدی و تأمین‌کنندگان قطعات خود دستور داده بود که میزان تولید انبوه کاهش یابد.
درآمد سه‌ماهه چهارم سال 2018 درنهایت 84 میلیارد دلار ثبت شد. این عدد از پیش‌بینی اولیه که بین 89 تا 93 میلیارد دلار بود بسیار کمتر است. دلیل این افت هم “کاهش سرعت اقتصادی” پیش‌بینی‌نشده در چین اعلام شد که تأثیر شدیدی بر فروش آیفون‌ها، آیپدها و دیگر محصولات اپل در بزرگترین بازار آسیایی این کمپانی گذاشت.

اتفاق سال 2019 اولین باری بود که کمپانی اپل از سال 2007 میزان پیش‌بینی فروش فصلی آیفون‌های خود را به‌شدت کاهش داده بود. روز بعد از این اعلامیه، سهام اپل بیش از 10% افت کرده و باعث شد 74 میلیارد دلار از ارزش بازار این غول تکنولوژی کم شود!

براساس اسناد ثبت‌شده در دادگاه، کوپرتینیویی‌ها زیر بار این ادعا نرفته و باور دارند که تخلفی صورت نگرفته است؛ اما در عین حال حاضر هستند برای اجتناب از هزینه‌های بیشتر دادرسی، جریمه 490 میلیارد دلاری را پرداخت کنند.

در آمار مربوط به جدیدترین گزارش مالی اپل، درآمد خالص این کمپانی بیش از 97 میلیارد دلار ثبت شده است. از سال 2019 تاکنون ارزش سهام اپل بیش از 4 برابر افزایش یافته است و این غول تکنولوژی ارزشی بیش از 2.6 تریلیون دلار در بازار دارد. سازنده آیفون هم‌اکنون جزئی از شرکت‌های تریلیون دلاری جهان است.

در حالی‌که روزبه‌روز از فروش آیفون در چین کاسته شده و به محبوبیت و فروش برندهای محلی مانند هوآوی افزوده می‌شود؛ هدست Vision Pro نیز قرار است در بهار 2024 در این کشور آسیایی عرضه شود. مینگ چی‌کو، تحلیلگر سرسخت و معتبر اپل باور دارد که تا قبل از برگزاری کنفرانس جهانی توسعه DDWC 2024، این هدست به بازارهای جهانی راه خواهد یافت.

منبع: CNBC Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array