به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد کابوس‌های برند اپل در کشور چین تمامی ندارند. براساس داده‌های آماری شرکت Counterpoint، میزان فروش گوشی‌های آیفون در شش هفته ابتدایی سال 2024 بیش از 24% کاهش یافته است.
این برند آمریکایی در رقابت شدیدی با برندهای محلی کشور چین از جمله هوآوی قرار گرفته و روند نزولی فروش محصولاتش ادامه دارد. گزارشات اخیر حاکی از آن هستند که استقبال مردم و فروش سری آیفون 15 در کشور چین بسیار پایین‌تر از مدل‌های قبلی آیفون بوده است.

هوآوی

سقوط اپل و عروج هوآوی در بازار چین

رقیب اصلی این غول تکنولوژی آمریکایی در حوزه گوشی‌های پیشرفته، برند هوآوی می‌باشد. براساس همین گزارش آماری، میزان فروش برند چینی هوآوی در همین بازه زمانی بیش از 64% رشد داشته است!
این اخبار بد و ناخوشایند به این معناست که میزان تقاضای مشتریان برای محصولات برند اپل در بزرگترین بازار آسیا به‌شدت رو به کاهش است.
میزان فروش محصولات اپل در سه‌ماهه فعلی سال 2024 حدود 6 میلیارد دلار کمتر از تخمین کارشناسان Wall Street بوده است.

میزان ارزش سهام این کمپانی امروز (سه‌شنبه) حدود 2.2% کاهش یافته و به‌صورت کلی تا این لحظه از سال 2024 سهام اپل شاهد افت 10 درصدی بوده است. این غول تکنولوژی در این حوزه عملکردی بسیار ضعیف‌تر از رقبای بزرگ خود در حوزه تکنولوژی آمریکا داشته است.
براساس این گزارش آماری جدید، سلطه اپل بر بازار چین به‌شدت کاهش یافته و این برند آمریکایی دیگر در صدر تقاضای کاربران و مشتریان نیست. سهم اپل از فروش محصولات بازار چین حالا به 15.7% سقوط کرده و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. سال گذشته اپل با کسب 19% از فروش کل بازار چین در مقام دوم قرار داشت.

در همین راستا، هوآوی توانست به لطف افزایش ارزش سهامش به رتبه دوم دست یافته و از در دست داشتن 9.4% از سهم بازار در سال 2023 به کسب 16.5% از سهم بازار برسد. براساس داده‌های موجود در این گزارش تحلیلی، به‌صورت کلی فروش بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2024 حدود 7% کاهش یافته است.

به گفته محقق آماری مجموعه Counterpoint، اپل با رقابت شدیدی از سوی برند چینی هوآوی روبه‌رو شده و همچنین فروش محصولات آن به دلیل قیمت‌های اقتصادی‌تر رقبایی مانند شیائومی، OPPO و Vivo کاهش یافته است.
اپل هفته گذشته قیمت بسیاری از مدل‌های آیفون را در فروشگاه‌هایی مانند Tmall (که تحت مدیریت Alibaba فعالیت می‌کند) تا حد 1300 یوآن (معادل 180 دلار) کاهش داده است! همچنین برخی مدل‌های آیفون در سایت رسمی اپل تا سقف 500 یوآن تخفیف خورده بودند.

کمپانی اپل قصد داشت با توجه به افزایش رقابت در بازار چین، گوشی‌های آیفون را با تخفیفی استثنایی به مشتریان ارائه دهد. این غول تکنولوژی امیدوار بود بتواند با کاهش 70 دلاری (500 یوآن) قیمت گوشی‌های خود؛ مشتریان بیشتری را به خرید این محصولات ترغیب کند. کشور چین بزرگترین بازار هدف گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود.

برند چینی هوآوی به لطف رونمایی از جدیدترین سری گوشی هوشمند خود، Mate 60 در آگوست سال 2023 فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کند. تا پیش از این هوآوی برای ادامه فعالیت خود به تقلا افتاده بود.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array