به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، گزارشات آماری اخیر حاکی از آن هستند که بعد از نهایی شدن پروسه ری‌برند پلتفرم توییتر به X توسط ایلان ماسک، نرخ دانلود این اپلیکیشن نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است.

همچنین تغییر نام و هویت‌بصری این اپلیکیشن به X، منجر به کاهش 4% کاربران فعال هفتگی این پلتفرم در هفته‌های پس از ری‌برندینگ (از 6 تا 20 آگوست) شده است.
براساس داده‌های جمع‌آوری و آنالیز شده توسط وبسایت تحلیلی Sensor Tower، اپلیکیشن X در بخش Overall (رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها) 4 پله سقوط کرده و به رده 36م رسیده است.

در تحلیل ارائه‌شده توسط این وبسایت، به این نکته اشاره شده که اقدام جنجال‌برانگیز ایلان ماسک برای ری‌برند نامِ آشنای توییتر به یک هویت کاملاً جدید به‌نام X، احتمالاً منجر به از دست رفتن میلیاردها دلار سرمایه و “ارزش برند” خواهد شد.

البته که به‌نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌های نه‌چندان خوشایند به حقیقت پیوسته باشند. بعد از ری‌برند توییتر به X، این اپلیکیشن در چارت‌های مربوط به “برترین اپلیکیشن‌های دانلود شده”، هم در دستگاه‌های iOS و هم در اندروید شاهد سقوطی قابل‌توجه بوده است.

تنها نکته مثبت و حتی شاید قابل تأمل، افزایش چشمگیر درآمد این اپ پس از ری‌برندینگ می‌باشد. از تاریخ 6 آگوست تا 20 آگوست، درآمد این پلتفرم با جهش 25 درصدی، که بیشتر آن مدیون کاربران iOS بوده است، رشد کرده است.

توییتر

رشد دانلودهای Twitter Lite، نتیجه ری‌برند توییتر به X

با این وجود، تصمیم ماسک برای ری‌برند توییتر به X باعث ایجاد سردرگمی در فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند اپ‌استور و گوگل‌پلی شده است.
با اینکه بخش زیادی از کاربرانِ علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی از تغییر نام، لوگو و هویت بصری این اپلیکیشن باخبر بوده‌اند؛ اما بسیاری از کاربران عادی از این تغییرات مطلع نبودند و در این اپلیکیشن استورها دنبال پرنده آبی معروف و اسم “توییتر” می‌گشتند.


در نتیجه این سردرگمی کاربران، پس از تایپ کردن “توییتر” در نوار جستجو، اپلیکیشن Twitter Lite به آنها نمایش داده می‌شد.
اپلیکیشن Twitter Lite، نسخه کم‌حجم و در دسترس‌تر توییتر است که مخصوص کشورهای درحال توسعه و بازارهای نوظهور طراحی و ایجاد شده است.

به‌نظر می‌رسد تکرار این اتفاق باعث افزایش شدید نرخ دانلود اپلیکیشن Twitter Lite در هفته نخست (از 23 جولای تا 5 آگوست) ری‌برند توییتر به X شده است. در طی این بازه زمانی، نرخ دانلود این اپلیکیشن شاهد رشدی 350% بوده است! ایلان ماسک اخیراً اعتراف کرده بود که تمام تلاش‌های او برای خلق X ممکن است منجر به شکست شود، اما او از طرفی باور دارد که یک تریلیون دلاری شدن این شبکه اجتماعی اصلاً دور از ذهن نیست!

توییتر

تأثیر ری‌برند توییتر بر دیگر اپلیکیشن‌ها

تصمیم ایلان ماسک برای بازسازی توییتر به‌عنوان X، تأثیرات قابل‌توجهی بر دیگر اپلیکیشن‌های رقیب مانند Bluesky، Mastodon و حتی Threads تازه‌وارد داشته است.

در هفته اول ری‌برندینگ توییتر، نرخ دانلودهای Threads بیش از 70% کاهش یافته و این اپلیکیشن را در رده 16م قرار داد. اما نرخ دانلود دو پلتفرم Bluesky و Mastodon به‌ترتیب بیش از 180% و 15% افزایش یافته بود. بیشتر کاربرانی که از تغییر هویت توییتر به X ناراضی بودند؛ به پلتفرم Bluesky مهاجرت کرده و حتی برای مدتی باعث ایجاد اختلال در سیستم‌های زیرساختی این اپ شده بودند.

اما در هفته‌های بعدی (از 8 تا 20 آگوست)، نرخ دانلودهای Threads تقریباً 50% افزایش یافته و این پلتفرم را در رتبه 12م وبسایت Sensor Tower قرار داد. در آن بازه زمانی، پلتفرم متن‌محور اینستاگرام از یک سری قابلیت و آپدیت جدید برای کاربران خود رونمایی کرده بود.
از طرف دیگر، محبوبیت دو اپ Bluesky و Mastodon نسبت به گذشته تا حدی فروکش کرده و دانلودهای آن‌ها به ترتیب‌ حدود 25% و 40% کاهش یافته بود.

شایان ذکر است که پس از هفته‌ها انتظار، نسخه وب پلتفرم Threads به‌تازگی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array