به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، سال 2023 قطعاً سال بسیار پررونق و سازنده‌ای برای کمپانی اپل بوده است. سهام این غول تکنولوژی در سال جاری میلادی تقریباً 50% نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافت.

این کمپانی واقع در کوپرتینو، ایالت کالیفرنیا، عملکرد بسیار منحصربه‌فرد و مثال‌زدنی‌ای از خود به‌نمایش گذاشته است. برند اپل، به‌عنوان برترین برند سال 2023 ثبت شده و این غول تکنولوژی امسال موفق شد به اولین کمپانی با ارزش 3 تریلیون دلار در بازار تبدیل شده و عنوان “ارزشمندترین بیزینس دنیا” را کسب کند.

ارزش سهام اپل در سال جاری میلادی شاهد رشد چشمگیر و فوق‌العاده 46% بوده است! وضعیت فعلی سهام کمپانی اپل کاملاً متضاد شرایطی است که در سال 2022 تجربه کرده بود. در اوایل سال جاری، برای اولین بار از سال 2021 تاکنون، ارزش سهام این کمپانی به کمتر از 2 تریلیون دلار رسیده بود.

به جز کمپانی اپل که در اوایل تابستان به جایگاه 3 تریلیون دلاری رسیده بود، چهار کمپانی تریلیون دلاری (ارزش کلی بالای 1 تریلیون دلار) دیگر جهان به شرح زیر هستند:
کمپانی‌های مایکروسافت – 2.78 تریلیون دلار
کمپانی Alphabet/کمپانی مادر گوگل – 1.78 تریلیون دلار
کمپانی آمازون – 1.59 تریلیون دلار
کمپانی انویدیا – 1.21 تریلیون دلار

براساس جلسه گزارش مالی اخیر اپل، این کمپانی موفق شده تا از پیش‌بینی‌های کارشناسان پیشی گرفته و درآمدی حدوداً 90 میلیارد دلاری را در سه‌ماه گذشته (آخرین فصل مالی 2023) به‌دست آورد. بخش زیادی از این درآمدزایی، مدیون رکوردشکنی فروش گوشی‌های آیفون بوده است.

چه‌کسی مالک بیشترین سهام در اپل است؟

براساس گزارشات ثبت‌شده اخیر، کمپانی اپل ارزشمندترین بیزینس جهان می‌باشد و در نتیجه طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در این شرکت سهام‌دار هستند.
براساس گزارش سالانه 2023 اپل، این کمپانی تا تاریخ 20 اکتبر امسال دارای بیش از 23 هزار سهام‌دار است.

سهام اپل

5 سهام‌دار برتر حقیقی

با وجود اینکه چندین نفر از مدیران اجرایی ارشد اپل سهام‌دار این کمپانی هستند؛ جمع سهام آنها با یکدیگر کمتر از 1% از سهام کل اپل می‌باشد! تا تاریخ ژانویه 2023، حدود 13 نفر از مدیران ارشد اجرایی این کمپانی صاحب 0.6% از سهام کل اپل هستند.

نسبت به دیگر کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی، این عدد بسیار کوچک و ناچیز به‌نظر می‌رسد. برای مثال، تا تاریخ مارچ 2023، حدود 11 نفر از مدیران اجرایی کمپانی تسلا از جمله خود شخص ایلان ماسک، صاحب 20.9% از سهام این کمپانی می‌باشند.
همچنین 16 نفر از مدیران اجرایی کمپانی آمازون از جمله خود شخص جف بزوس، حدود 12.3% از کل سهام این کمپانی را تا تاریخ فوریه 2023 در اختیار داشته‌اند.

اما مهم‌ترین اشخاص حقیقی که بیشترین سهام اپل را به مالکیت خود در آورده‌اند؛ چه‌کسانی هستند؟ در ادامه با این افراد آشنا خواهیم شد.

1- آرتور د.لِوینسون

برخلاف باور عموم، تیم کوک مدیرعامل کمپانی اپل، صاحب بیشترین سهام این شرکت نیست. آرتور لوینسون با در اختیار داشتن بیش از 4.5 میلیون سهم (معادل حدود 882 میلیون دلار)، بزرگترین سهامدار حقیقی این شرکت محسوب می‌شود. او از سال 2000 به هیئت‌مدیره اپل پیوسته و از سال 2011 تاکنون ریاست هیئت‌مدیره را نیز به عهده داشته است.
لوینسون در گذشته به‌عنوان مدیر ارشد در گوگل و همچنین مدیرعامل کمپانی بیوتکنولوژی Genentech فعالیت داشته است.

2 – تیم کوک

تیم کوک، مدیرعامل اپل، دومین سهامدار بزرگ این کمپانی است. او بیش از 3.5 میلیون سهم (معادل 0.0021% از سهام کل) را در اختیار دارد.
کوک در آگوست سال 2011 و کمی پس از مرگ استیو جابز به‌عنوان مدیرعامل جدید برگزیده شده بود.

3 – جفری ویلیامز

جفری ویلیامز که در سال 1998 به کمپانی اپل پیوسته بود، در حال حاضر مدیر ارشد عملیاتی (COO) این شرکت می‌باشد. تیم کوک قبل از برگزیده شدن به‌عنوان مدیرعامل، در همین سمت به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی مشغول به‌کار بوده است.
ویلیامز مسئولیت مدیریت و هدایت عملیات جهانی، خدمات و پشتیبانی مشتریان را برعهده دارد. براساس آمار ثبت‌شده تا تاریخ اکتبر 2023، جفری ویلیامز مالک 489 هزار سهم از سهام اپل است.

4 – آلبرت آ.گور جونیور

آل گور، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا یکی دیگر از سهامداران حقیقی برتر اپل می‌باشد. براساس آمار ثبت‌شده تا فوریه 2023، او بیش از 467 هزار سهم را در اختیار خود دارد.
گور در سال 2003 به تیم هیئت‌مدیره اپل پیوست و هم‌اکنون در چند کمیته این کمپانی نیز فعالیت دارد.

5 – دیردرا اوبراین

اوبراین با 30 سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی‌ترین کارکنان کمپانی اپل به‌حساب می‌آید. او بیش از 136 هزار سهام در اختیار دارد و در حال‌حاضر به‌عنوان معاون ارشد بخش فروش (هم در فروشگاه‌های آنلاین و هم فروشگاه‌های حضوری) فعالیت دارد.

سهام اپل
سه‌ سهام‌دار برتر حقوقی تا پایان سال 2022

5 سهام‌دار برتر حقوقی

بر‌اساس بیانیه مجمع عمومی سال گذشته‌ اپل، چندین شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ در لیست برترین سهام‌داران این کمپانی حضور دارند. براساس لیست زیر، گروه ونگارد صاحب بیشترین سهام از کمپانی اپل می‌باشد.

1 – گروه ونگارد (Vanguard Group)

گروه ونگارد، دومین شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بزرگ در جهان و برترین سهام‌دار اپل در میان سهام‌داران حقوقی است. گروه ونگارد صاحب بیش از 1.299 میلیارد سهام اپل (معادل 8.36% از سهام کل) است.
این شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و همچنین ارائه خدمات بنگاه‌های کارگزاری و مدیریت دارایی فعالیت می‌کند.

2 – مؤسسه بلک‌راک (Blackrock)

شرکت بلک‌راک بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی در جهان و دومین سرمایه‌گذار حقوقی کمپانی اپل می‌باشد. این مؤسسه دارای بیش از 1000 میلیارد سهام اپل (معادل 6.3% از سهام کل) است.
این شرکت خدمات مالی آمریکاییِ چندملیتی، در زمینه سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت ثروت و مدیریت دارایی فعالیت می‌کند.

3 – هولدینگ Berkshire Hathaway

کمپانی اپل به یکی از محل‌های موردعلاقه وارن بافت برای سرمایه‌گذاری‌ تبدیل شده است. هولدینگ برکشایر هاتاوی برای اولین بار در سال 2016 بخشی از سهام اپل (9.81 میلیون سهم) را خریداری کرده و از آن زمان به‌مرور این سهام را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.
براساس آمار سومین فصل مالی سال 2023، مؤسسه مالی وارن بافت مالک بیش از 915 میلیون از سهام اپل می‌باشد.

4 – هولدینگ State Street Corporation

در مقام چهارم، هولدینگ خدمات مالی آمریکایی استیت‌ استریت قرار دارد. این هولدینگ صاحب 569 میلیون سهم (معادل 111 میلیارد دلار) از کمپانی اپل می‌باشد.

5 – شرکت سرمایه‌گذاری FMR

مؤسسه مالی و سرمایه‌گذاری Fidelity (که با نام FMR) نیز شناخته می‌شود؛ با در اختیار داشتن بیش از 298 میلیون سهم از سهام اپل در مقام پنجم این لیست قرار دارد.

منبع: Techopedia

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array