به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، طرح پیشنهادی کمپانی اپل برای پیروی از قانون DMA اتحادیه اروپا چنان دردسرساز شده است که متا و مایکروسافت یک‌صدا خواهان باطل شدن آن هستند!

درحالی‌که با ماه مارچ 2024 و اجرایی شدن قانون بازارهای دیجیتال در کشورهای اروپایی فاصله‌ای نداریم؛ متا و مایکروسافت تصمیم گرفته‌اند رسماً از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده و طرح پیشنهادی اپل را ابطال کنند.
در طرح پیشنهاد کمپانی اپل، پس از سالها انتظار بالاخره مجوز سایدلودینگ اپلیکیشن‌ها صادر شده و فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص‌ثالث می‌توانند با رعایت قوانین این کمپانی به ارائه اپ‌های سیستم‌عامل iOS مشغول شوند.

برنامه جدید اپل بالاخره انحصار مطلق این کمپانی در حوزه iOS را در هم می‌شکند و دارندگان گوشی‌های آیفون دیگر ملزم به استفاده از اپ‌استور نخواهند بود. با اجرایی شدن قانون DMA دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن مجوز فعالیت در این سیستم‌عامل را دریافت خواهند کرد.
اما مسئله اینجاست که این برنامه به‌قدری با هدف و ماهیت اصلی قانون DMA در تضاد هستند که همان توسعه‌دهندگانی که سالها خواستار ایجاد این موقعیت بودند، حالا با اعتراض شدیدی طرح جدید اپل را “یک اخاذی غیرمنصفانه” خوانده‌اند.

برنامه پیشنهادی کمپانی اپل شامل دریافت 27% کارمزد از خریدهای درون‌برنامه‌ای خارج از محیط اپ‌استور و شرایط جایگزین برای توسعه دهندگان اروپایی شامل دریافت مبلغ معین 0.5 یورو برای هر نصب در سال است. پرداخت این کارمزد جدید که Core Technology Fee نام دارد؛ عملاً برای بسیاری از اپلیکیشن‌ها خصوصاً اپ‌های رایگان، عملی نیست و ممکن است آنها را به ورطه ورشکستگی و نابودی بکشاند.

کمتر از دو هفته دیگر و در روز 7 مارچ 2024 (17 اسفند 1402)، همزمان با انتشار عمومی سیستم‌عامل iOS 17.4، طرح پیشنهادی اپل از حالت بتا و آزمایشی خارج خواهد شد. دقیقاً از همین تاریخ، قوانین اپل باید با قوانین اتحادیه اروپا کاملاً سازگار و هماهنگ باشند.
این مسئله به آن معناست که اتحادیه اروپا می‌تواند اپل را به دلیل نقض قوانین جریمه هم بکند و در نتیجه دیگر کمپانی‌های بزرگ امیدوار هستند با جلب توجه و رضایت این اتحادیه از اجرایی شدن طرح بتای اپل جلوگیری کنند.

متا

نظر متا و مایکروسافت درباره طرح پیشنهادی اپل

فیل اسپنسر، مدیر بخش گیمینگ کمپانی اپل در این باره گفته است: “طرح جدید کمپانی اپل برای پیروی کردن از قانون DMA اتحادیه اروپا، بسیار محدودکننده و بازدارنده است. ما قصد ایجاد یک راهکار ارزشمند و بامعنا در قالب یک فروشگاه اپلیکیشن برای کاربران را داریم. فروشگاه اپلیکیشنی که بدون قوانین دست‌وپاگیر در بزرگترین پلتفرم بازی‌های ویدیویی، یعنی گوشی‌های هوشمند در دسترس باشد”.

از طرف دیگر، مارک زاکربرگ مدیرعامل کمپانی متا قوانین جدید اپل را “طاقت‌فرسا و دشوار” خوانده و معتقد است این طرح پیشنهادی با قانون DMA اتحادیه اروپا کاملاً در تضاد است! به عقیده او، با چنین شرایط و “باج‌گیری ظالمانه‌ای” جای تعجب است که توسعه‌دهندگان در کل تمایلی به شرکت در برنامه سایدلودینگ اپل داشته باشند.

گزارش اصلی اتحاد متا و مایکروسافت در برابر اپل توسط وبسایت Financial Times منتشر شده و در این گزارش خبری از ثبت یک پرونده درخواست رسمی از اتحادیه اروپا نیست. با این وجود، اتحادیه اروپا بیان کرده که به‌صورت جدی با هر کمپانی‌ای که چارچوب‌های قانون DMA را زیرپا بگذارد برخورد خواهد کرد و از تاریخ 7 مارچ به بعد پیگیری‌های قانونی با استناد به بازخوردهای فروشگاه‌های شخص ثالث آغاز خواهند شد.

منبع: Apple Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array