به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی مایکروسافت هم باور دارد که سیاست‌های جدید کمپانی اپل برای “پیروی” از قانون DMA اتحادیه اروپا، کاملاً در جهت اشتباه هستند.

با اینکه تنها چند روز از اعلام طرح پیشنهادی اپل برای مطابقت خط‌مشی فروشگاه اپ‌استور با قانون DMA اتحادیه اروپا گذشته است؛ در همین مدت کم مدیرعامل کمپانی بازی‌سازی Epic Games و پلتفرم استریم اسپاتیفای شدیداً به آن اعتراض کرده‌اند.
ائتلاف توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها (Coalition For App Fairness) نیز با انتشار بیانیه‌ای این طرح را زیر سؤال برد و ادعا کرد که دریافت کارمزدهای غیرمنصفانه و بی‌اساس توسط این غول تکنولوژی ممکن است در نهایت منجر به ورشکستگی توسعه‌دهندگان اپ‌های رایگان شود.

مایکروسافت

همه در برابر اپل!

پس از بالا گرفتن اعتراضات کارشناسان، کاربران و توسعه‌دهندگان به تغییرات پیش‌روی اپ‌استور، رئیس بخش صنعت اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در صورتی‌که طرح‌های پیشنهادی “کمپانی‌های دربان” با قانون DMA مطابقت و هماهنگی نداشته باشند؛ با آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
حالا ارائه‌دهنده سیستم‌عامل ویندوز نیز به موج اعتراضات پیوسته است و با خطاب کردن اقدامات اپل به‌عنوان “یک قدم در مسیری اشتباه”، نگرانی‌های خود را بروز داده است.

اصلی‌ترین نگرانی جبهه‌های معترض در این ماجرا، معرفی کارمزد جدیدی به‌نام Core Technology Fee می‌باشد. این کارمزد توسعه‌دهندگان را ملزم می‌کند به ازای هر نصب سالانه، مبلغ 0.5 یورو را به اپل بپردازند؛ البته در صورتی‌که تعداد کل دانلودها از آمار 1 میلیون نصب گذشته باشد. به‌عبارت دیگر، این کارمزد تنها مخصوص اپ‌های پرطرفدار و محبوب کاربران است.
همچنین توسعه‌دهندگانی که تمایل به استفاده از قابلیت “سایدلودینگ” از طریق روش‌های پرداختی جایگزین (به‌جز روش ApplePay) داشته باشند، همچنان باید 17% کارمزد به اپل بپردازند.

مدیر بخش توسعه دستگاه‌های Xbox (زیرمجموعه بخش بازی‌های ویدویی مایکروسافت)، سارا باند، با انتشار پست جدیدی در پلتفرم X در این باره نوشت: “اقدامات جدید اپل برای پیروی با قانون DMA، کاملاً خلاف مفاد این قانون می‌باشند. امیدواریم که این کمپانی به بازخوردهای اخیر واکنش مناسبی نشان داده طرح پیشنهادی خود را در مسیر بهتری پیش ببرد. مسیری که آینده‌ای همه‌پذیر و همه‌جانبه را برای توسعه‌دهندگان تضمین می‌کند”.

سارا باند در حال حاضر ناظر اصلی پروژه دستگاه‌های Xbox کمپانی مایکروسافت است. تیم مربوطه این حوزه در حال حاضر مشغول ایجاد یک فروشگاه موبایلی جدید برای کنسول‌های بازی Xbox هستند. مایکروسافت مدت‌هاست که در سکوت خبری در حال توسعه این پروژه موردانتظار است و احتمالاً در همین سال 2024 شاهد رونمایی از آن خواهیم بود.

فروشگاه موبایلی Xbox به‌عنوان یک فروشگاه جایگزین برای دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌های این کنسول بازی ساخته می‌شود و قرار است سلطه بازار را از چنگ گوگل و اپل خارج کند. اهرم اصلی مایکروسافت برای ارائه این فروشگاه به کاربران، بازی‌های ویدیویی محبوبی مانند نسخه موبایلی Call of Duty و Candy Crush Saga می‌باشد.
این بازی‌های ویدیویی که محصولی از دو کمپانی بازی‌سازی Activision و King هستند؛ طرفداران بسیار زیادی در جهان دارند.

مدیرعامل بخش بازی‌های ویدیویی کمپانی مایکروسافت، سال گذشته (2023) اعلام کرده بود که اجرایی شدن قانون DMA اتحادیه اروپا در ماه مارچ 2024، فرصت طلایی و منحصربه‌فردی را برای رونمایی و درخشش فروشگاه Xbox مایکروسافت به ارمغان خواهد آورد.
ممکن است اعتراضات اخیر مایکروسافت به طرح پیشنهادی اپل برای این کمپانی عاقبت خوشی به‌دنبال نداشته باشد. فروشگاه اپ‌استور هفته گذشته بالاخره امکان دسترسی به سرویس ابری بازی‌های ویدیویی را میسر کرده بود.

با این وجود، حتی با هشدار مستقیم خودِ اتحادیه اروپا، هنوز مشخص نیست که آیا کمپانی اپل برنامه‌ای برای تغییر این طرح پیشنهادی دارد و یا خیر. تیِری برتون، رئیس بخش صنعت این اتحادیه اعلام کرده بود که از روز 7 مارچ (17 اسفند) تغییرات پیشنهادی کمپانی‌های بزرگ بررسی خواهد شد و بازخوردهای فروشگاه‌های شخص ثالث نیز همیشه درنظر گرفته خواهند شد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array