به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از اعلام تمام برنامه‌های کمپانی اپل برای تبعیت از قانون DMA که قرار است در مارچ 2024 در نواحی تحت‌پوشش اتحادیه اروپا اجرایی شود؛ بسیاری از توسعه‌دهندگان و فعالان حوزه تکنولوژی به شرایط اپل اعتراض کردند.

ائتلاف توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها (Coalition for App Fairness) با اعتراض شدید این شرایط را یک “توهین بی‌شرمانه” خوانده و باور دارد که نباید به‌هیچ‌وجه با برنامه‌های اپل برای قابلیت سایدلودینگ و صدور دسترسی به فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه و شخص‌ثالث کنار آمد.

قانون DMA

قانون DMA، بهانه یا هدف؟

کمپانی اپل پس از چند ماه بالاخره روز گذشته شرایط جدید خودش را در راستای اطاعت از قانون DMA اتحادیه اروپا علنی کرده بود. این شرایط جدید مجوز سایدلودینگ و فعالیت فروشگاه‌های اپلیکیشن جانبی و متفرقه را صادر کرده و به آنها اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های مخصوص سیستم‌عامل iOS را براساس قوانین کمپانی اپل به کاربران اروپایی ارائه دهند. به این ترتیب پس از 16 سال رسماً انحصار بازار از دست اپ‌استور خارج خواهد شد.

با این وجود، ائتلاف توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها (Coalition for App Fairness) با انتشار بیانیه‌ای تند و انتقادی باور دارد که راهکار اپل به‌هیچ‌وجه در راستای پیروی از قانون DMA نیست و “توهینی بی‌شرمانه به اتحادیه اروپا و میلیون‌ها کاربر و مصرف‌کننده اروپایی به‌حساب می‌آید”.

اتحادیه اروپا پس از سالها تلاش بالاخره در برابر انحصارطلبی کمپانی اپل ایستادگی کرده و سازنده آیفون را مجبور کرده که عرضه اپلیکیشن‌های ایجاد شده برای سیستم‌عامل iOS را از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرفه (فارغ از اپ‌استور) نیز میسر سازد.

با این وجود، حتی با اینکه اسم اپل یکی از 6 اسمی بود که چند ماه گذشته در لیست نظارتی اتحادیه اروپا قرار گرفت و عملاً چاره‌ای جز اطاعت از چارچوب‌های جدید اروپایی برای این غول تکنولوژی باقی نگذاشت؛ به‌نظر می‌رسد “تغییرات و اصلاحات” صورت‌گرفته توسط اپل منجر به بروز واکنش‌ها و اعتراضات شدیدی شده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان و ائتلاف معترض مورد انتقاد قرار گرفته؛ بخش مربوط به کارمزدهای جدید Core Technology Fee می‌باشد. براساس قوانین اپل، برخی از اپلیکیشن‌های خاص و محبوب کاربران ملزم هستند به ازای هر نصب مبلغ معینی (0.5 یورو) به این کمپانی پرداخت کنند.
البته این کارمزد جدید فقط زمانی قابل جمع‌آوری است که تعداد نصب سالانه اپ‌ها در بازار اروپایی از مرز یک میلیون نصب عبور کرده باشد. به پیش‌بینی اپل شرایط بازار به‌گونه‌ای ایجاب می‌کند که تنها کمتر از 1% از توسعه‌دهندگان ملزم به پرداخت این نوع کارمزد خواهند شد و 99% دیگر نیازی نیست نگران باشند.

ائتلاف CAF در واکنش به این اخبار ادعا کرده که “کمپانی اپل هیچ قصدی برای پیروی از قوانین اتحادیه اروپا و لایحه DMA ندارد” و به بهانه میسر کردن قابلیت سایدلودینگ، قصد دریافت کارمزدهای بی‌اساس و غیرمنصفانه‌ای را دارد که ممکن است حتی در نهایت منجر به ورشکستگی توسعه‌دهندگان اپ‌های رایگان شود.

براساس یافته‌های اخیر، مدیر اجرایی ائتلاف CAF، ریک ون‌میتر در بیانیه‌ای گفته که “طرح اپل نه‌تنها قوانین را نقض کرده و زیرپا می‌گذارد” بلکه “به هدف اصلی قانون DMA برای افزایش رقابت و انصاف در بازار دیجیتال نیز بی‌احترامی کرده و به آن هیچ ربطی ندارد”.
او در ادامه گفته که توسعه‌دهندگان برنامه‌های iOS برای کمپانی اپل الان چاره‌ای جز انتخاب یکی از این دو گزینه‌ را ندارند: یا “وضعیت وحشتناک فعلی” را انتخاب کنند و یا “مجموعه پیچیده‌ای از اصطلاحات جدید که برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان مضر و مخرب است”.

توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی مانند اسپاتیفای و مرورگر موزیلا نیز به این طرح جدید واکنش نشان داده و به اپل انتقاد کرده‌اند.

منبع: 9to5Mac

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array