به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد جنجال‌های اخیر پیش‌آمده بر سر تغییر قوانین اپ‌استور و ارائه قابلیت سایدلودینگ به توسعه‌دهندگان و کاربران، برای کمپانی اپل تبعات بسیاری داشته است!

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای رسمی به سازنده آیفون هشدار داده که درصورتی که تغییرات درنظر گرفته‌شده برای فروشگاه اپ‌استور با قوانین DMA مطابقت نداشته باشند؛ اپل با اقدامات بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد.

با توجه به اینکه قانون DMA به‌زودی و از ابتدای ماه مارچ 2024 در نواحی تحت‌پوشش اتحادیه اروپا اجرایی خواهد شد؛ کمپانی‌هایی که نام آنها در لیست نظارتی این اتحادیه ذکر شده بود باید هرچه زودتر اصلاحات موردنیاز را در سرویس‌ها و خدمات خود اعمال کرده و از این پس از قانون بازارهای دیجیتال پیروی کنند.
کمپانی اپل که یکی از 6 نام منتشر شده در لیست کمپانی‌های “دربان” بود؛ تصمیم گرفته پس از سال‌ها به سلطه اپ‌استور بر بازار پایان داده و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد که اپلیکیشن‌های iOS خود را از طریق فروشگاه‌های شخص ثالث نیز به کاربران ارائه دهند.

از اوایل ماه مارچ، توسعه‌دهندگان دیگر ملزم به ارائه اپلیکیشن‌های خود فقط از طریق اپ‌استور نیستند و می‌توانند با صدور مجوز قابلیت سایدلودینگ از طرف اپل، خدمات خود را از طریق دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن (که البته باید توسط این کمپانی تأییدیه دریافت کنند!) به کاربران ارائه دهند و دیگر کارمزد 30% استفاده از روش‌های پرداختی انحصاری اپل را هم نپردازند.

با این وجود، طرح پیشنهادی اپل منجر به اعتراض بسیاری از منتقدان و کارشناسان شده و آنها باور دارند جزئیات این طرح نه‌تنها مطابق با قانون DMA اتحادیه اروپا نیست؛ بلکه شرایط سؤال‌برانگیز جدید اپل قانون DMA را به‌کلی نقض هم می‌کند! موردی که از چند روز گذشته منجر به دریافت بیشترین واکنش‌های اعتراضی شد، کارمزد جدید Core Technology Fee می‌باشد.
براساس قوانین اپل، برخی از اپلیکیشن‌های خاص و محبوب کاربران ملزم هستند به ازای هر نصب مبلغ معینی (0.5 یورو) به این کمپانی پرداخت کنند؛ البته به شرطی که تعداد نصب سالانه اپ‌ها در بازار اروپایی از مرز یک میلیون نصب عبور کند.

همین مسئله باعث شد ائتلاف توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها (Coalition For App Fairness) شدیداً به تغییرات پیشنهادی اپل برای فروشگاه اپ‌استور شدیداً اعتراض کند و ادعا کند که این کمپانی به بهانه میسر کردن قابلیت سایدلودینگ، قصد دریافت کارمزدهای بی‌اساس و غیرمنصفانه‌ای را دارد که ممکن است حتی در نهایت منجر به ورشکستگی توسعه‌دهندگان اپ‌های رایگان شود!

اتحادیه اروپا

واکنش اتحادیه اروپا به تغییرات اپ‌استور

با اینکه به‌نظر می‌آید دوران سلطه اپ‌استور بر بازار پس از 16 سال در حال به‌پایان رسیدن است؛ اما گویا اپل می‌خواهد با به‌کارگیری این شرایط جدید به‌نحوی اتحادیه اروپا را دور بزند.

رئیس بخش صنعت اتحادیه اروپا، تیِری برتون در مصاحبه با روزنامه رویترز گفت: “قانون DMA درهای رقابت منصفانه و یکپارچه را به روی همه باز می‌کند؛ تا در ادامه شاهد شرایطی عادلانه‌تر و گشاده‌تر در بازارهای دیجیتال باشیم. از روز 7 مارچ (17 اسفند 1402) تغییرات پیشنهادی کمپانی‌های بزرگ اجرایی را بررسی خواهیم کرد و در تمام لحظات از بازخوردهای فروشگاه‌های شخص ثالث نیز بهره خواهیم برد”.
او ادامه داد: “اگر طرح‌های پیشنهادی مطرح شده توسط کمپانی‌ها مورد تأیید ما نباشند و یا با قانون DMA مطابقت نداشته باشند؛ بدون لحظه‌ای تردید با آنها برخورد جدی خواهیم داشت”.

 با این وجود، برخی از منتقدان معتقدند که طرح پیشنهادی اپل به‌هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند کافی نیست. به باور آنها ساختار هزینه‌ها، روش‌های پرداختی و کارمزدها دریافت‌شده از توسعه‌دهندگان توسط اپل همچنان ناعادلانه است و این تغییرات ممکن است در نهایت قانون DMA را زیر پا بگذارند، نه اینکه از آن پیروی کنند!

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array