به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی مایکروسافت در جستجوی راهی جایگزین برای انجام پروسه “خنک کردن تراشه‌های هوش مصنوعی” ابزارهایی مانند ChatGPT می‌باشد. این تکنیک جدید از یک “مایع ویژه” برای انجام این فرایند استفاده می‌کند.

این کمپانی ماه گذشته برای اولین بار ازتراشه‌های Azure Maia 100 (شتاب‌دهنده هوش مصنوعی) و تراشه Azure Cobalt 100 (پردازشگر) رونمایی کرده بود. براساس گزارش جدید وبسایت Bloomberg، پردازنده Maia 100 به‌همراه یک صفحه‌ سرد برای خنک ماندن تراشه و جلوگیری از گرم شدن بیش‌از‌حد آن به بازار عرضه می‌شود.

ChatGPT

چت‌بات ChatGPT و بحران آب

به جرأت می‌توان گفت که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تراشه‌های هوش مصنوعی، تأمین آب مورد نیاز برای خنک کردن آن‌ها می‌باشد. به‌دلیل بحران آب به‌وجودآمده اخیر، اقدامات کمپانی مایکروسافت در این زمینه منجر به بروز انتقادات بسیاری شده است.
آمارها حاکی از آن هستند که به ازای هربار چت با ابزاری مانند ChatGPT، یک بطری آب برای خنک کردن تراشه‌های آن مصرف می‌شود!

در سال 2023، تکنولوژی هوش مصنوعی یکی از موضوعات داغ و فراگیر در دنیا بوده است. بسیاری از سازمان‌ها و کمپانی‌های مختلف تمرکز خود را به توسعه ابزارهای هوش مصنوعی خود اختصاص داده‌اند و سردسته این صنعت نیز کمپانی عظیم مایکروسافت (حامی مالی استارتاپ OpenAI/سازنده ChatGPT) می‌باشد.

با اینکه در این یک‌سال مایکروسافت موفق شد در نتیجه همکاری استراتژیک با OpenAI و اتصال خدمات خود به ChatGPT به دستاوردهای چشمگیر زیادی دست یابد؛ اما هزینه دسترسی به این اهداف نیز بسیار قابل‌توجه بوده است.
هزینه‌های عملیاتی راه‌اندازی و نگهداری از یک چت‌بات هوش مصنوعی بسیار نجومی می‌باشد و براساس گزارشات، کمپانی OpenAI روزانه بیش از 700 هزار دلار برای سرپانگه‌داشتن ChatGPT صرف می‌کند! با در نظر گرفتن اینکه به ازای هر درخواست و مکالمه با چت‌بات Copilot و ChatGPT یک بطری آب مصرف می‌شود؛ نگرانی‌های شدیدی در زمینه بحران آب اخیر به‌وجود آمده است.

هر دو کمپانی مایکروسافت و OpenAI سرمایه‌گذاری عظیمی برای تأمین آب موردنیاز برای خنک‌کننده‌های تراشه‌های هوش مصنوعی خود انجام داده‌اند. بدون استفاده از خنک‌کننده‌ها، تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی به‌دلیل تولید گرمای زیاد به‌سرعت ذوب خواهند شد.

تراشه هوش مصنوعی

راه‌حل مایکروسافت چیست؟

این روند بسیار گران‌قیمت و طاقت‌فرسا، باعث می‌شود که کمپانی‌هایی مانند مایکروسافت هرگز نتوانند به پتانسیل واقعی تکنولوژی هوش مصنوعی دست یابند. هزینه و میزان آب موردنیاز برای خنک نگه‌داشتن این تراشه‌ها به قدری بالاست که تمرکز بر جنبه‌های دیگر را عملاً غیرممکن می‌کند.

حالا، یک ماه پس از معرفی تراشه‌های Maia 100 و Cobalt 100، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد خود را از این چرخه معیوب خارج کند. با توجه به میزان تقاضای بسیار بالای بازار برای تهیه تراشه‌های هوش مصنوعی؛ تمام ظرفیت تولیدی بهترین و پرتقاضاترین تراشه‌های تولید شده توسط کمپانی انویدیا تا پایان سال 2024 کاملاً به فروش رسیده‌اند. البته که مدیرعامل کارخانه تولید تراشه TSMC در این مورد کمی بدبین‌تر است و اعتقاد دارد کمبود تراشه‌های GPU تولیدی انویدیا و رقبای آن، حتی ممکن است تا سال 2025 هم طول بکشد!

کمپانی انویدیا در این یکسال گذشته برنده اصلی بازی هوش مصنوعی بود و با عرضه تراشه‌های قدرتمند و تخصصی خود به سازمان‌ها و کمپانی‌های مختلف، توانست رکورد جدیدی از خود به جا گذاشته و به معدود کمپانی‌های 1 تریلیون دلاری جهان تبدیل شود؛ اما کمبود تراشه‌های موردنیاز برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی، باعث شده تا کمپانی‌هایی مانند مایکروسافت به‌فکر پر کردن این خلأ بیفتند.

مایکروسافت امیدوار است با طراحی و عرضه تراشه‌ای مانند Maia 100، جایگزینی در خور برای محصولات منحصربه‌فرد انویدیا به بازار و کاربران ارائه دهد. تراشه Maia 100 در زمینه تعلیم و راه‌اندازی مدل‌های هوش مصنوعی و تراشه Cobalt 200 در زمینه محاسبات ابری و اجرای اهداف عمومی طراحی و توسعه یافته است.

به گفته مایکروسافت، هردوی این تراشه‌ها در اوایل سال میلادی آینده (2024) در دیتاسنترهای Azure عرضه خواهند شد. براساس گزارش Bloomberg، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود؛ “مایع خاص و ویژه” جدید این کمپانی می‌تواند بدون هرگونه نگرانی بابت ذوب شدن این تراشه‌ها، فرایند خنک‌سازی تراشه‌های هوش مصنوعی را به‌صورت کارآمدتری انجام دهد.

منبع: Windows Central

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array