به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اعضای هیئت‌مدیره کمپانی OpenAI پس از اخراج غیرمنتظره سم آلتمن، قصد داشتند مدیرعامل کمپانی هوش مصنوعی Anthropic را جایگزین او کرده و حتی پیشنهاد ادغام هردوی این کسب‌وکارها را نیز به او داده بودند!

به گفته دو منبع آگاه از این اقدام OpenAI، داریو آمودِی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی Anthropic هردوی این پیشنهادات را با قاطعیت رد کرده است.

اخبار مربوط به این پیشنهاد عجیب روز گذشته توسط وبسایت The Information منتشر شده بود. در نهایت جستجوهای OpenAI به برگزیدن امت شییر، مدیرعامل سابق پلتفرم استریم ویدیویی Twitch به‌عنوان مدیرعامل موقتی این کمپانی ختم شد.
امت شییر روز گذشته با انتشار پستی در حساب کاربری خود اعلام کرد که پیشنهاد مدیریت OpenAI را از سوی اعضای هیئت‌مدیره این کمپانی دریافت کرده و پس از بررسی‌های بسیار، تصمیم گرفته تا این مقام شغلی و مسئولیت‌های سنگین آن را بپذیرد.

درحالی که شییر مسئولیت مدیرعاملی این کمپانی هوش مصنوعی را می‌پذیرفت، سم آلتمن و گرگ بروکمن به همراه عده کثیری از کارمندان راهی کمپانی مایکروسافت، بزرگترین سرمایه‌گذار OpenAI شده بودند.
در روز دوشنبه، تقریباً تمام کارمندان این استارتاپ (بیش از 700) نفر درکنار یکی از اعضای هیئت‌مدیره به نشانه اعتراض اعلام کردند که درصورت عدم بازگشت آلتمن به‌عنوان مدیرعامل، از شغل خود استعفا خواهند داد!

در میان این افراد معترض، نام میرا موراتی، مدیر ارشد تکنولوژی (که به‌مدت یک روز مدیرعامل موقتی شده بود) و همچنین ایلیا ساتسکیور (هم‌بنیان‌گذار و عضو هیئت‌مدیره OpenAI) نیز دیده می‌شود. ساتسکیور روز گذشته با انتشار پستی در پلتفرم X اعلام کرد از مشارکت در تصمیمات هیئت‌مدیره بسیار پشیمان است و تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع خواهد کرد.

براساس گزارشBusiness Insider، رأی نهایی اخراج سم آلتمن توسط شخص ساتسکیور صادر شده و در یک جلسه مجازی در محیط Google Meet به آلتمن ابلاغ شده بود! درحال حاضر ایلیا ساتسکیور به‌شدت از اعمال خود پشیمان است و درخواست بازگشت آلتمن به مقام مدیرعاملی OpenAI را دارد.

Anthropic
داریو آمودِی – ایلیا ساتسکیور – گرگ بروکمن

مذاکرات بی‌نتیجه OpenAI و Anthropic

هم‌بنیان‌گذاران کمپانی Anthropic، داریو آمودِی و خواهر دانیلا آمودِی، هردو در گذشته در کمپانی OpenAI مشغول به‌کار بودند. اما در سال 2020 به دلیل برخی اختلاف‌ها درباره زیرساخت‌ها و قوانین امنیتی پیرامون تکنولوژی هوش مصنوعی، تصمیم گرفتند راه خود را از این کمپانی جدا کرده و کمپانی خود را تأسیس نمایند.
کمپانی‌های گوگل و آمازون مکرراً در این استارتاپ هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و حامی مالی پروژه‌های آتی آن می‌باشند.

کمپانی هوش مصنوعی Anthropic ارائه‌دهنده یکی از قدرتمندترین ابزارهای این تکنولوژی یعنی چت‌بات Claude است.
به گفته مؤسسین این کمپانی، Claude قادر است یک کتاب کامل را در مدت زمان کمتر از 1 دقیقه خوانده و خلاصه‌نویسی کند. بر اساس گزارشات، میزان و حجم اطلاعاتی که این هوش مصنوعی زایا قادر به پردازش و درک آنهاست، به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است. محدودیت تعداد توکن‌های ورودی Claude از 9 هزار توکن به 100 هزار توکن رسیده که حدوداً معادل 75 هزار کلمه یا به عبارتی یک کتاب رمان کامل است!

در گزارش The Information به این نکته اشاره شده که اعضای هیئت‌مدیره OpenAI قبل از مذاکره با کمپانی Anthropic و داریو آمودِی و قبل از انتصاب امت شییر به‌عنوان مدیرعامل موقت، این عنوان شغلی را به دو نفر دیگر نیز پیشنهاد کرده بودند: نت فریدمن (مدیرعامل سابق GitHub) و الکس وانگ (Scale AI). درنهایت پیشنهاد مدیرعامل OpenAI توسط هر سه کاندیدای احتمالی رد شد و مذاکرات به در بسته خورد.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array