به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اوضاع روز‌به‌روز در OpenAI وخیم‌تر می‌شود! این کمپانی در این چند روز اخیر از سومین مدیرعامل خود، امت شییر نیز رونمایی کرده است.

بعد از اخراج ناگهانی سم آلتمن در روز جمعه، استعفای گرگ بروکمن (هم‌بنیان‌گذار) و تعداد زیادی از کارکنان و دانشمندان ارشد و سپس شکست خوردن مذاکرات اعضای هیئت‌مدیره OpenAI با مدیرعامل سابق، این کمپانی هوش مصنوعی از جدیدترین مدیرعامل موقتی خود رونمایی کرد: امت شییر.

شییر در گذشته به‌عنوان مدیرعامل سابق پلتفرم Twitch فعالیت داشته و یکی از هم‌بنیان‌گذاران آن نیز بوده است. در این دو روز، مسئولیت مدیرعامل موقت بر دوش میرا موراتی، مدیر ارشد بخش تکنولوژی (CFO) بوده و حالا شییر جایگزین موراتی شده است.

اخبار مربوط به انتصاب شییر به‌عنوان مدیرعامل جدید اما موقتی کمپانی OpenAI، تنها چند ساعت پس از داغ‌ترین اخبار اخیر در حوزه هوش مصنوعی، یعنی استخدام سم آلتمن در کمپانی مایکروسافت منتشر شده بود.

ساتیا نادلا، مدیرعامل کمپانی مایکروسافت توانست به بهترین نحو ممکن این آشوب را مدیریت کرده و پیش از بازگشایی بازار بورس و سهام در صبح روز دوشنبه، سم آلتمن و گرگ بروکمن و عده زیادی از کارکنان برتر سابق OpenAI را به استخدام مایکروسافت درآورد!
نادلا اعلام کرد حمایت مالی مایکروسافت از کمپانی OpenAI به قوت قبل باقی است و تمام تدابیر برای شییر و تیم او فراهم خواهد شد. از طرفی، آلتمن و بروکمن قرار است مدیریت و هدایت تیم جدید هوش مصنوعی مایکروسافت را به عهده گرفته و به ماموریت خود ادامه دهند.

openai

با امت شییر (Emmett Shear) آشنا شوید

شییر با انتشار پست طولانی‌ای در پلتفرم X، اعلام کرد که پیشنهاد مدیرعامل موقتی OpenAI امروز با یک تماس تلفنی به او ابلاغ شده و پس از چند ساعت مشورت و تأمل عمیق، تصمیم گرفته این مسئولیت شغلی بزرگ را بپذیرد.

امت شییر مدتی پیش از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل پلتفرم استریم ویدیویی Twitch کناره‌گیری کرده بود. بسیاری از کاربران انتصاب او را به‌عنوان مدیرعامل موقتی OpenAI زیرسؤال برده و باور دارند که شییر دانش و توانایی لازم برای چنین نقش پررنگی را ندارد.

کمپانی Openai

یک‌سال پس از عرضه عمومی ChatGPT، چت‌باتی که جهان را قبضه کرد، دیگر خبری از خالق آن در OpenAI نیست و امت شییر جایگزین آلتمن شده است. شییر در بخش دیگری از سخنان خود گفته است:

“دلیل اینکه این کار رو قبول کردم اینه که باور دارم کمپانی هوش مصنوعی OpenAI یکی از مهمترین کمپانی‌های حال حاضر بشریته. وقتی اعضای هیئت‌مدیره شرایط سختی که درش قرار دارن رو برای من توضیح داده و شفاف‌سازی کردن، تصمیم گرفتم پیشنهاد شغلی رو قبول کنم. اما باور کنین که این تصمیم‌گیری اصلاً آسون نبوده و خیلی بهش فکر کردم. درنهایت به این مسئله رسیدم که اگر بتونم کمکی کرده باشم، به وظیفه خودم عمل کردم”.

درست مانند اطمینان‌خاطرهای مکرر مایکروسافت به‌عنوان سرمایه‌گذار و سهامدار، امت شییر نیز بر این نکته تأکید کرد که همکاری OpenAI و مایکروسافت کماکان ادامه دارد و دغدغه اصلی او در چند هفته آتی، “خدمت‌رسانی صحیح به مشتریان” خواهد بود.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های پست شییر درباره روند اخراج غیرمنتظره سم آلتمن از مقام خود به‌عنوان مدیرعامل بوده است. شییر در این متن قید کرده که “اکثریت کارمندان OpenAI به‌صورت تمام‌قد اعتراض خود را به اخراج ناگهانی سم نشان داده‌اند و من هم معتقدم که عدم ارتباط و اطلاع‌رسانی صحیح و سازنده، ضربه و آسیب بسیار بدی به اعتماد کارمندان به کمپانی زده است”.

البته که تسلی بخشیدن به جنجال پیش‌آمده در کمپانی OpenAI به این آسانی‌ها نیست. خصوصاً با درنظر گرفتن اینکه هم آلتمن و هم بروکمن و تعداد زیادی از کارمندان مشتاق و بااستعداد سابق به مایکروسافت، مالک بیش از 49% از سهام OpenAI پیوسته‌اند!

امت شییر اعلام کرده قصد دارد با استخدام یک کارآگاه باتجربه و حرفه‌ای، پروسه‌ای که منجر به اخراج سم آلتمن شد را بررسی کرده و نتیجه آن را گزارش دهد. همچنین به دلیل استعفاهای ادامه‌دار کارمندان، امت قرار است تیم‌های مدیریتی و عملیاتی OpenAI را در طی 30 روز آینده به‌صورت اساسی بازسازی و اصلاح کند.

openai

در اقدام قابل توجه دیگری، ایلیا ساتسکیور، یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران و اعضای هیئت‌مدیره OpenAI، با انتشار پست جدیدی در پلتفرم X از اتفاقات اخیر پیش‌آمده به‌شدت اظهار تأسف کرد!
ساتسکیور در این پست نوشته: “از همکاری و مشارکت در تصمیمات و اقدامات اعضای هیئت‌مدیره به‌شدت پشیمونم. قصد من هیچوقت آسیب زدن به OpenAI نبوده و نیست. من عاشق تمام کارایی هستم که تا الان در کنار هم انجام دادیم و برای برگردوندن همه اعضای کمپانی کنار هم، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم”.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array