به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اخبار خوب و البته اخبار بدی درباره عملکرد اپلیکیشن موبایلی ChatGPT به گوش می‌رسد.

ابتدا به اخبار مثبت خواهیم پرداخت: با توجه به آمار ثبت‌شده در ماه سپتامبر، تعداد دانلودها و سطح درآمد این چت‌بات هوش مصنوعی رشد روزافزونی داشته است. آمارها حاکی از آن هستند که در ماه میلادی گذشته، اپلیکیشن این چت‌بات (هردو نسخه اندروید و iOS) بیش از 15.6 میلیون بار دانلود شده و درآمدی 4.6 میلیون دلاری را برای کمپانی OpenAI به ارمغان آورده است.

اما با این وجود، اخبار منفی نشان می‌دهند که میزان کسب درآمد کلیِ این کمپانی نسبت به گذشته افت داشته است. براساس گزارشات آماری ثبت‌شده توسط وبسایت Appfigures، میزان کسب درآمد در چند ماه گذشته بیش از 30% در ماه جولای و بیش از 39% در ماه آگوست افزایش داشته است. این آمارهای چشمگیر در ماه سپتامبر به 20% افت پیدا کرده‌اند.

اپلیکیشن ChatGPT

افزایش دانلودها و کاهش درآمدهای ChatGPT

کاهش میزان کسب درآمد از اپلیکیشن چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT، نشان‌دهنده یک حقیقت واضح است: اینکه چه میزان از کاربران فعال این ابزار حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای تهیه اشتراک ChatGPT+ هستند. این سرویس ماهانه هزینه‌ای 19.99 دلاری دارد و خدماتی مانند سرعت بالاتر در پاسخگویی به درخواست‌های کاربران، اولویت بیشتر در دسترسی در اوج ترافیک کاربری و دسترسی زودهنگام به قابلیت‌ها و ابزارهای بهبودیافته را به کاربران ارائه می‌دهد.


تا این لحظه، اشتراک ChatGPT+ فروش خوبی داشته است. اپلیکیشن موبایلی ChatGPT درآمدی 2.1 میلیون دلاری در ماه ژوئن را ثبت کرده و این درآمد در ماه جولای به 2.74 میلیون دلار رسیده است. سپس در ماه آگوست این عدد به 3.81 میلیون دلار افزایش یافته و در جدیدترین گزارشات، میزان کسب درآمد از فروش این سرویس اشتراکی در ماه سپتامبر 4.58 میلیون دلار بوده است.

جالب اینجاست که با درنظر گرفتن همه این آمار، ChatGPT باز هم پرفروش‌ترین و پردرآمدترین چت‌بات هوش مصنوعی حال‌حاضر نیست! رقیب این ابزار کاربردی، چت‌باتی به‌نام Ask AI به لطف تبلیغات گسترده و سنگین خود موفق شده فروشی 6.48 میلیون دلاری در ماه می، درست همان ماهی که اپلیکیشن موبایلی ChatGPT بالاخره عرضه شد؛ داشته باشد! کمی بعد و در ماه آگوست این عدد به 6.55 میلیون دلار و سپس با افت کمی در ماه سپتامبر، به 5.51 میلیون دلار رسیده است.
اما با وجود همین روند، باز هم میران کسب درآمد Ask AI به مراتب بیشتر از ChatGPT است و دیگر رقبا مانند Genie و AI Chat Smith هنوز به این میزان فروش دست نیافته‌اند.

ASK AI

البته که ماجرای درآمد خالص (با کسر میزان هزینه‌های عملیاتی، مالیات و غیره) کاملاً متفاوت است. اپلیکیشن موبایلی چت‌بات ChatGPT موفق شد در ماه سپتامبر درآمد خالص 3.2 میلیون دلاری کسب کند که این عدد پس از کسر سهم هزینه پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل و گوگل (اپ‌استور و گوگل‌پلی) می‌باشد.

درمورد اپلیکیشن ASK AI نیز، قطعاً با درنظر گرفتن هزینه‌های هنگفت تبلیغات دیجیتال این چت‌بات هوش مصنوعی، میزان درآمد خالص آن متفاوت از درآمد کل خواهد بود.

علاوه‌بر آمارهای مربوط به فروش و کسب درآمد، ChatGPT توانست در ماه سپتامبر رکورد 15.6 میلیون دانلود را به‌دست آورد و میزان کل دانلودهای خود را به 52.5 میلیون بار برساند. براساس گزارشات آماری Appfigures، بیشتر این دانلودها از سمت فروشگاه گوگل‌پلی هستند و در همین ماه سپتامبر بیش از 9 میلیون بار اپلیکیشن اندروید این چت‌بات توسط کاربران دریافت و نصب شده است. این درحالی‌ست که آمارهای دانلود اپ‌استور تنها 6.6 میلیون بار هستند.

اما در عین حال، این اپ‌استور است که درآمد بیشتری را به ازای نصب اپلیکیشن موبایلی ChatGPT به‌دست می‌آورد. اپ‌استور حدود 3 میلیون دلار بابت سهم هزینه پرداخت درون‌برنامه‌ای کسب درآمد کرده است. کشور آمریکا بزرگترین بازار خواهان این چت‌بات هوش مصنوعی است و 60% از درآمدهای حاصل از کاربران این ناحیه به‌دست آمده است.

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array