به گزارش ایران دکونومی، پس از به رسمیت شناخته شدن روز ملی تجارت الکترونیک توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و ثبت ۲۴مهرماه در تقویم رسمی، امسال سومین رویداد تجارت الکترونیک و دومین مراسم اهدای جوایز در همین روز برگزار خواهد شد.

به گفته امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک (تتا)، در نشست خبری صبح امروز (۲۲مهرماه ۱۴۰۲) در وزارت صمت، این رویداد با اهدافی چون تجلیل و تشکر از برترین‌های حوزه تجارت الکترونیک، معرفی کسب‌وکارهای پرچمدار این حوزه، بررسی اوضاع تجارت الکترونیک کشور و… صورت خواهد گرفت.

روز ملی تجارت الکترونیک

روز ملی تجارت الکترونیک امسال متفاوت است

کلاهدوزان در خصوص تفاوت‌های رویداد امسال، با دو سال‌ گذشته گفت: «امسال این رویداد را با رویکردی پرو-اکتیو برگزار خواهیم کرد. یعنی به جز رشد طبیعی این اکوسیستم، قرار است با حمایت، به این رشد سرعت ببخشیم چرا که در دولت چالش‌هایی وجود دارد که این کسب‌وکارها با سه مولفه «سرعت‌ عمل»، «چابکی» و «شفافیت» می‌توانند چه در بخش خصوصی و چه دولتی این چالش‌ها را حل کنند.»

وی اضافه کرد: «در رویداد امسال، جلسات و نشست‌هایی جهت عقد تفاهم‌نامه‌هایی بین دولت و بخش خصوصی برگزار می‌شود. همچنین در بخش اختتامیه، رویداد «جوانه‌ها» را با همکاری وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش جهت ترویج تجارت الکترونیک در بین جوانان و نوجوانان خواهیم داشت.»

کلاهدوزان توضیح داد: «پنل تخصصی فعالان حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال به نمایندگی از این بازار نیز از تفاوت‌های رویداد امسال است. در نظر داریم این رویدادها را به صورت مستمر داشته باشیم نه صرفاً در روز ملی.»

رشد تجارت الکترونیک در ایران

به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک (تتا) این حوزه دارای پتانسیل‌های زیادی است که هنوز در برخی از بخش‌ها از همه این پتانسیل استفاده نشده است. در سال گذشته در تجارت الکترونیک، ۱۸۰۰ همت گردش مالی وجود داشته است و همین نشان از پتانسیل رشد این بازار است.

کلاهدوزان خاطر نشان کرد: «تجارت الکترونیک امسال باید رشد ۵۰درصدی داشته باشد و در تحقق این رشد، همه فعالان چه خصوصی و چه دولتی باید همکاری داشته باشند.»

وی این حوزه را اشتغال‌زا خواند و از این بابت ابراز امیدواری کرد.

شفافیت، از مولفه‌های تجارت الکترونیک است

کلاهدوزان در پاسخ به سوال خبرنگار ایران دکونومی، مبنی بر بحث شفافیت یا نقض حریم شخصی افراد تشریح کرد: «تجارت الکترونیکی ذاتاً شفاف است. ثبت اطلاعات می‌تواند کمک کننده باشد، می‌توان هم صرفاً انتقال اطلاعات شخصی کاربران نباشد و صرفاً اطلاعاتی از قبیل خریدهای غیر عرف را پایش کند و به حاکمیت اطلاع دهد. تجارت الکترونیک یک ابزار شفافیت‌ساز است که باید دید چگونه از آن استفاده می‌شود، اما نکته مهم این است که باید در مسیر کسب‌وکارهای آنلاین، از سمت حاکمیت، مانع‌زدایی اتفاق بیفتد.»

با توجه به تحریم‌ها و شرایط کشورهای همسایه، به‌نظر می‌رسد فرصت طلایی صادرات محصولات استارتاپ‌ها از بین رفته است. اما آیا بحث صادرات همچنان در دستور‌کار مرکز توسعه تجارت الکترونیک قرار دارد؟ (دیجیاتو)

وی در پاسخ به این سؤال دیجیاتو گفت: «بحث صادرات جزو برنامه‌های خیلی مهم ماست که سه رویکرد نسبت به آن وجود دارد. نخست اینکه شرکت‌هایی را که می‌توانند صادرکننده باشند، تشویق کنیم. البته این موضوع از قبل نیز انجام می‌شده است.»

کلاهدوزان همچنین در پاسخ به پیوست مبنی بر اصلاح نظام کارمزدها، فرار مالیاتی، طفره رفتن کسب و کارهایی مثل پزشکان و رانندگان تاکسی از پرداخت‌های الکترونیکی که در تضاد با توسعه تجارت الکترونیکی هستند گفت: «ذات دیجیتال ذاتی تغییر دهنده است. اقتصاد با شاخص‌ها تحلیل می‌شود و نه با اتفاقات.

به همه کمبودهای این مسیر واقفیم، برای مثال پزشکان که به خاطر فرار مالیاتی از کارتخوان استفاده نمی‌کنند یا رانندگان تاکسی که کیوآر کدها را مخدوش کرده‌اند، درست است سرعت رشد تجارت الکترونیکی کم است اما علی‌رغم همه این مشکلات تجارت الکترونیکی رو به رشد است و من بارها تاکید کرده‌ام ظرفیت تجارت الکترونیکی در ایران می‌تواند دو برابر شود. در حوزه پرداخت جزو پنج کشور اول دنیا هستیم و نسبت پرداخت الکترونیکی به نقدی بسیار بالاست و همین هم نوید اتفاقات خوبی در این حوزه است.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array