به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تقریباً کل جمعیت جهان هوایی استنشاق می‌کنند که سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آلودگی آن را بیش از حد مجاز تعیین و اعلام کرده است.

در این نمودار، آلوده‌ترین کشورهای جهان بر اساس میانگین سالانه غلظت PM2.5 (μg/m³) در سال 2023 رتبه‌بندی شده‌اند.

کشورهای با بیشترین آلودگی هوا در سال 2023

PM2.5 چیست؟
PM2.5 به ذرات ریز با قطر 2.5 میکرومتر یا کمتر اشاره دارد که می تواند به اعماق ریه های شما رفته و باعث مشکلات سلامتی شود.

در سال 2021، سازمان بهداشت جهانی (WHO) دستورالعمل های کیفیت هوای خود را برای PM2.5 به روز کرد. حداکثر سطح متوسط سالانه توصیه شده برای PM2.5 در حال حاضر 5 میکروگرم بر متر مکعب است؛ در حالی که مقدار قبلی آن 10میکروگرم در متر مکعب بود.

منابع معمول آلودگی PM2.5 شامل اگزوز موتور، احتراق نیروگاه، دود ناشی از آتش سوزی، گرد و غبار و خاک است.

آلودگی PM2.5 چگونه بر انسان تأثیر می گذارد؟

تحقیقات منتشر شده در سال 2022 از شاخص کیفیت هوا (AQLI) نشان داد که 97.3٪ از جمعیت جهان در معرض سطوحی از PM2.5 هستند که بالاتر از میزان مشخص شده در دستورالعمل های WHO است.

این دستورالعمل نشان می‌دهد، افرادی که در معرض آلودگی هستند نسبت به کسانی که براساس دستورالعمل WHO زندگی میکنند، 2.2 سال عمر کوتاهتری دارند.

به طور خاص ساکنان جنوب آسیا ممکن است تا 5 سال از زندگی خود را از دست بدهند. این منطقه برای سال‌ها کانون جهانی آلودگی هوا بوده است و 37 شهر از 40 شهر آلوده جهان را در خود جای داده است.

جالب توجه است که این ذرات ریز می‌توانند صدها کیلومتر را طی کرده و از مرزهای ملی عبور کنند.

آلوده ترین کشورهای جهان
الودگی هوا در کشورهای مختلف جهان

به عنوان مثال، تقریباً 30 درصد از آلودگی هوا در ایالت «پنجاب» هند از کشور همسایه یعنی پاکستان نشات می‌گیرد. به طور مشابه، تخمین زده می‌شود 30 درصد از آلودگی بزرگترین شهرهای بنگلادش ناشی از آلودگی انتقالی از هند است.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array