به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به دلیل کاهش شدید فروش جدیدترین گوشی‌های اپل در کشور چین، کمپانی اپل تصمیم به اعمال یک تخفیف کم‌سابقه در قیمت سری آیفون 15 گرفته است!

کمپانی اپل قصد دارد با توجه به افزایش رقابت در بازار چین، گوشی‌های آیفون را با تخفیفی استثنایی به مشتریان ارائه دهد. این غول تکنولوژی امیدوار است با کاهش 70 دلاری (500 یوآن) قیمت گوشی‌های خود؛ مشتریان بیشتری را به خرید این محصولات ترغیب کند.
شایان ذکر است که کشور چین بزرگترین بازار هدف گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود.

اپل

بحران فروش آیفون 15 در چین

براساس جدیدترین تغییرات وبسایت چینی اپل‌استور در روز دوشنبه، قیمت این گوشی‌ها تا 5% کاهش یافته است. این تخفیف محدود و زمان‌بندی شده که تحت‌عنوان “Lunar New Year” (سال نوی چینی) در اختیار مشتریان قرار گرفته؛ از تاریخ 18 تا 21 ژانویه (28 دی تا 1 بهمن) فعال خواهد بود.

اخبار اخیر حاکی از آن هستند که استقبال مردم و فروش سری آیفون 15 در کشور چین بسیار پایین‌تر از مدل‌های قبلی آیفون بوده است. این سری جدید به‌تازگی (حدود 4 ماه پیش) در رویداد Apple Event 2023 با نام Wonderlust رونمایی شده بود.

جدیدترین گوشی‌های هوشمند کمپانی اپل در پنج رنگ (زرد – سبز – آبی – صورتی – مشکی) و با قیمت 799 دلار برای مدل پایه و 899 دلار برای مدل آیفون 15 پرو روانه بازار شده بودند. تمام نسخه‌های سری آیفون 15 دارای قابلیت‌های آشنایی مانند جزیره پویا (Dynamic Island) هستند و مهم‌ترین ویژگی هفدهمین نسل از این گوشی‌های هوشمند، آپدیت شدن پورت سری آیفون 15 به پورت رایج‌تر USB تایپ C می‌باشد.

از طرفی رقبای بومی و داخلی مانند برند شیائومی و هواوی که خود ارائه‌دهنده گوشی‌های محبوبی در کشور چین هستند؛ با استقبال بسیار بیشتری از سوی مشتریان روبه‌رو شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این استقبال گسترده، ممنوعیت و محدودیت استفاده از گوشی‌های آیفون در بسیاری از ادارات دولتی و کمپانی‌های مختلف در کشور چین است. اعمال این قوانین سخت‌گیرانه در چین، بازتابی از محدود کردن دسترسی به اپلیکیشن‌های چینی (مانند تیک‌تاک) توسط دولت ایالات‌متحده آمریکاست.

حدود 5 ماه پیش، شهر نیویورک با تدوین قوانینی فوری دسترسی به اپلیکیشن تیک‌تاک را در دستگاه‌های هوشمند متعلق به دولت آمریکا مسدود کرده بود. مدت‌هاست که شنیده‌ها حاکی از سوءاستفاده دولت کشور چین از اپلیکیشن تیک‌تاک به قصد جاسوسی و به‌خطر انداختن امنیت ملی آمریکا هستند.

براساس تحلیل کارشناسان، فروش سری آیفون 15 در اولین هفته سال 2024 در مقایسه با سال گذشته میلادی حدود 30% در این کشور افت کرده است! همچنین فروش سال 2023 گوشی‌های آیفون در چین، جمعاً شاهد افتی 3 درصدی بوده است.
تحلیلگران معتقدند با شدت گرفتن رقابت در بازار چین، شرایط کمپانی اپل در سال 2024 حتی از شرایط فعلی هم دشوارتر خواهد شد.

کمپانی اپل سالهاست که چنین تخفیف نادری را در قیمت گوشی‌های آیفون خود اعمال نکرده است. به‌نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل این کاهش شدید قیمت مربوط به عدم افزایش قیمت سری آیفون 15 هنگام رونمایی و معرفی در سپتامبر 2023 باشد. از ابتدای سال جدید میلادی (2024) برخی از وبسایت‌های فروش آنلاین چینی مانند Pinduoduo قیمت فروش گوشی‌های سری آیفون 15 را تا 16% کاهش داده‌اند.

البته با توجه به فشار شدید و مضاعفی که این روزها بابت “بهبود فروش جهانی” بر روی شانه کمپانی اپل است؛ این کاهش قیمت زیاد تعجب‌انگیز نمی‌باشد؛ خصوصاً با توجه به این نکته که رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند روز‌به‌روز در سراسر دنیا، به‌خصوص کشور چین، شدیدتر می‌شود.

منبع: Reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array