به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، آمارهای ماه مارس 2024 سوئیفت نشان می‌دهد که سهم یورو به زیر 22 درصد رسیده است.

سهم تراکنش‌ها با ارز واحد اروپا یعنی یورو در ماه مارس به 21.93 درصد رسید که نشان دهنده کاهش 1.32 درصدی نسبت به ماه قبل از آن است و بسیار کمتر از سطح 24.4 درصدی از زمانی است که سوئیفت معیارهای جدید را معرفی کرد.

سال گذشته (2023)، سهم یورو در پرداخت‌های بین‌المللی تقریباً به نصف کاهش یافت. در ژانویه 2023، تسویه با این ارز به 37.88 درصد رسید، در حالی که ارقام دسامبر 2023 کاهش سهم یورو در سوئیفت را به 22.41 درصد نشان می‌دهد. داده‌های تراکنش‌های گردآوری‌شده توسط سرویس مالی جهانی در روز پنجشنبه (30 فروردین) نشان داد، سهم یورو در تسویه‌حساب‌های فرامرزی جهانی از طریق سیستم سوئیفت در ماه گذشته (مارس 2024) به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

براساس این گزارش، دلار آمریکا با افزایش 0.81 درصدی از فوریه به 47.37 درصد و بالاترین سطح از دسامبر 2023، رتبه اول را به خود اختصاص داد و پس از آن ارزهای یورو، پوند و یوان قرار گرفتند.

سهم پوند در معاملات انجام شده توسط سوئیفت به 6.57 درصد رسید، در حالی که تسویه حساب با یوان چین شاهد افزایش دیگری بود و به 4.69 درصد رسید.

سلطه یورو به عنوان یک ارز در معاملات جهانی که با فاصله زیادی پس از دلار آمریکا قرار دارد، با ظهور چین و همچنین بدتر شدن روابط با روسیه و تلاش‌های قابل توجه اقتصادهای نوظهوری مانند هند و برزیل برای رسیدن به استقلال مالی در سراسر جهان متزلزل شده است.

به گفته کارشناسان مالی، قطع دسترسی برخی بانک‌های روسی به سوئیفت باعث افزایش سهم پول ملی چین در تجارت و امور مالی جهانی شده است، زیرا پکن به تحریم‌ها نپیوسته و ترجیح داده است روابط تجاری با روسیه را تقویت کند.

استفاده از یوان پس از توسعه شبکه پرداخت بین المللی CIPS توسط چین، جدا از سوئیفت، افزایش یافت. CIPS نه تنها توسط بانک‌های روسیه، بلکه توسط مؤسسات مالی فعال در سراسر اقتصادهای نوظهور مورد استقبال قرار گرفته است. این حرکت باعث افزایش رشد یوان به عنوان یکی از پرکاربردترین ارزهای جهان شده است.

سوئیفت یا انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، خدمات تراکنش مالی و پرداخت را برای بیش از 11000 سازمان مالی جهانی ارائه می‌دهد.

منبع: ground

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array