به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، از پیکاچو (Pikachu) تا هلو کیتی (Hello Kitty)، برخی از حق امتیازهای رسانه‌ای آنقدر بزرگ می‌شوند که شخصیت‌های نمادین آنها تقریباً برای همه در جهان قابل تشخیص است. اما این فرانشیزهای بزرگ رسانه‌ای دقیقاً چگونه درآمد خود را به دست می‌آورند و چگونه از نظر درآمد تمام دوران مقایسه می‌شوند؟

این گرافیک بزرگترین امتیازات رسانه‌ای جهان را بر اساس درآمد تمام دورانشان به تصویر می‌کشد و رتبه‌بندی می‌کند، و منابع درآمد اصلی را برای هر امتیاز رسانه‌ای با استفاده از داده‌های Fandom نشان می‌دهد.

بیش از نیمی از امتیازات رسانه‌ای در این نمودار مربوط به کشور ژاپن است. این کشور آسیایی در رابطه با فرانچایزهای محبوب و مدرن رسانه‌ای حرف اول را می‌زند.

حق امتیاز شخصیتهای معروف کارتونی و عروسکی چقدر است؟
معروفترین حق امتیازات تلویزیونی

ژاپن برخی از بزرگترین حق امتیازهای رسانه‌ای که در رسانه ها پخش می شوند را تولید کرده است؛ خواه بازی های ویدیویی با پوکمون و ماریو، یا کمیک، سریال‌های انیمیشن و یا اسباب بازی با فرنچایزهایی مانند Transformers.

حتی حق امتیازهای رسانه‌ای ژاپنی مانند Anpanman و Jump Comics که بین المللی نبوده و درآمد کمتری داشته‌اند، ده‌ها میلیارد از محبوبیت داخلی خود به دست آورده‌اند.

وقتی صحبت از فرنچایزهای رسانه‌ای جهانی به میان می‌آید، دیزنی در کنار ژاپن مطرح می‌شود؛ به طوری که 10 حق امتیاز بزرگ و اولی یا متعلق به ژاپن و یا متعلق به دیزنی است.

در طول دو دهه گذشته، دیزنی با خرید دو امتیاز رسانه‌ای کلیدی و چند میلیاردی مجموعه بسیار جالب توجهی از امتیازات ایجاد کرده است؛ با خرید مارول اینترتینمنت توسط دیزنی به مبلغ 4.4 میلیارد دلار در سال 2009 و لوکاس فیلم به مبلغ 4.05 میلیارد دلار در سال 2012، امتیازهای رسانه‌ای عظیمی مانند جنگ ستارگان، دنیای سینمایی مارول و مرد عنکبوتی را به مجموعه خود اضافه کرد.

در حالی که سونی در سال 1999 حقوق فیلم مرد عنکبوتی را تنها به قیمت 7 میلیون دلار از مارول خریداری کرد، دیزنی مالک حقوق مرد عنکبوتی در همه اشکال دیگر از جمله تجارت، تلویزیون و کمیک است.

در هر صورت، چه فیلم‌های انیمیشنی مانند فیلم برادران سوپر ماریو یا اقتباس‌های لایو اکشن مانند باربی یا مجموعه‌ای از ویژگی‌های Jump Comics نتفلیکس مانند One Piece، فیلم‌ها از نظر درآمد و فرنچایز موفق بوده‌اند.

منبع: visualcapitalist

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array