به گزارش ایران دکونومی، شرکت «نوآوران ارتباطات دوران» که بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ارائه خدمات و مشاوره در حوزه IT دارد و به بومی سازی برخی از محصولات IT می‌پردازد، روز جمعه، ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۲، در لیست تحریم‌های انگلیس قرار گرفت. در دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، نام شورای عالی فضای مجازی، ابرآروان، دوران و یافتار پژوهان پیشتاز رایانش به چشم می‌خورد.

همچنین خبرگزاری آنلاین فارس، تسنیم و پرس‌تی وی نیز توسط آمریکا در لیست جدید تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و این کشور شرکت یافتار پژوهان پیشتاز رایانش و چند فعال دیگر حوزه فناوری را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

تحریم دوران

ماجرای دوران چیست؟

به گفته منابع آگاهی که از فعالین حوزه IT به شمار می‌روند، دلیل اصلی این تحریم این بود که فیلترینگ مخابرات توسط مجموعه دوران انجام شده است.

در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا نام مدیرعامل دوران «علیرضا عابدی‌نژاد» و «سهیلا کسائی»، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت دوران و نام «عامر نجفیان» مدیرعامل شرکت هوش‌ مصنوعی عامراندیش و رئیس هیئت مدیره شرکت دوران به چشم می‌خورد. با پیگیری‌های انجام شده، مشخص شد این افراد در حال حاضر در خارج از کشور هستند و همکاران آن‌ها اظهار داشتند که سفری تفریحی در تعطیلات بوده است و این افراد هفته آتی به ایران باز خواهند گشت.

گفته می‌شود شرکت «داده‌پردازان دوران» در سال ۱۳۹۳ تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. آمریکا دلیل این تحریم‌ها را سانسور و فیلترینگ و کمک به کمیته فیلترینگ صفحه‌های اینترنتی در ایران عنوان کرده بود. حالا با گذشت ۹ سال از تحریم شرکت «دوران»، رئیس و نائب رئیس این شرکت هم به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

حسین ممقانی، مدیرعامل دوران سال ۱۳۹۴ در خصوص تحریم‌ها به ایسنا گفته بود: تحریم‌ها همچنین مانع از دسترسی شرکت‌های تولیدکننده به بازارهای هدف خارجی شده‌اند؛ برای مثال گروه دوران تا پیش از تشدید تحریم‌ها برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه صادرات به آمریکا، اروپا و آسیا داشت ولی اکنون این موضوع متوقف شده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array