به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، توکن ERC-20 شبکه اومنی نتورک (OMNI) تقریباً 18 ساعت پس از ایردراپ گسترده آن، حدوداً 55 درصد سقوط کرد و بیش از نیمی از ارزش بازار خود را از دست داد. همزمان با این اتفاق، یک توکن تقلبی با همین نام، به تازگی طی یک حمله راگ پول، ریزشی 100 درصدی را تجربه کرد.

این شبکه بلاکچین لایه اول آزمایشی در تاریخ 17 آوریل (29 فروردین)، از ساعت 11 صبح به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC)، با هدف اتصال رول‌آپ‌های اتریوم، 3 میلیون واحد از توکن OMNI که معادل 3 درصد از عرضه 100 میلیون واحدی آن است را به مشارکت‌کنندگان اجتماعی خود اهدا کرد. در آن زمان ارزش بازار اومنی نتورک، معادل 560 میلیون دلار بود.

در عرض نیم ساعت پس از این رویداد، OMNI با کاهشی در حدود 30٪ از محدوده 53.80 دلار به زیر 39 دلار سقوط کرد و این ریزش را تا مرز 24 دلار ادامه داد که به معنای افتی 55٪ است. طبق داده‌های کوین گکو (CoinGecko)، ارزش فعلی بازار اومنی چیزی در حدود 267.5 میلیون دلار است که به معنای از دست رفتن سرمایه 2.57 میلیارد دلاری از بازار این دارایی نوپا است.

ریزش عجیب قیمت اومنی نتورک (OMNI)
ریزش عجیب قیمت اومنی نتورک (OMNI) بعد از ایردراپ. منبع: CoinGecko

برنامه ایردارپ توکن OMNI

اومنی نتورک روز 15 آوریل (27 فروردین) اعلام کرد که 9.27 درصد از عرضه کلی معادل 9.27 میلیون واحد توکن OMNI به عنوان توکن‌های عرضه عمومی استفاده می‌شود که برای “لانچ پول‌ها و استخرهای نقدینگی” مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در جریان طرح ایردراپ توکن‌های اومنی نتورک، کاربران اولیه شبکه آزمایشی، سازندگان و مشارکت‌کنندگان جامعه 50 درصد (معادل 1.5 میلیون واحد OMNI) به ارزش تقریبی 36.2 میلیون دلار را دریافت کردند. واجدین شرایط دریافت این ایردراپ از طریق اسنپ‌شات‌های روز سوم آوریل (15 فروردین) مشخص شدند.

توکن‌های باقی‌مانده نیز به طرق مختلف بین سهام‌گذاران مجدد EigenLayer و چند پروژه توکن غیرمثلی (NFT) از جمله Pudgy Penguins تقسیم شدند.

طرح کامل توزیع توکن OMNI
طرح کامل توزیع توکن OMNI. منبع: شبکه Omni

طبق طرحواره منتشرشده از طرح کلی این ایردارپ، بزرگترین بخش از توکن‌ها که چیزی در حدود 29.5 میلیون واحد یا 29.5 درصد از عرضه کلی آن را شامل می‌شود، برای بخش توسعه اکوسیستم  کنار گذاشته خواهد شد که با صلاحدید شرکت پشتیبان این بلاکچین، یعنی بنیاد اومنی، توزیع می‌شود.

نزدیک به یک چهارم از کل توکن‌ها یعنی 23.3 میلیون واحد OMNI برای سرمایه‌گذاران و مشاوران در نظر گرفته شده است. در واقع، در اولین ایردراپ، مشاوران در مجموع 625000 واحد OMNI به ارزش 15 میلیون دلار دریافت کردند، 875000 واحد دیگر بعد از یک سال و پس از آن، 437500 واحد OMNI هر شش ماه یک بار به مدت دو سال، به آنها داده می‌شود.

نکته جنجال‌برانگیز این ایردراپ، عرضه یک توکن جعلی از OMNI با استفاده از همان تیک و پیاده‌سازی یک طرح کلاهبرداری خروج (exit scam) ۳۹۸ هزار دلاری توسط تیم توسعه‌دهندگان آن بود.

شرکت امنیت بلاکچین پک‌شیلد (PeckShield) روز 18 آوریل (30 فروردین) در یک پست در ایکس X نوشت که یک توکن جعلی پس از استقرار یک قرارداد هوشمند و تخلیه 1.7 کوادریلیون توکن در ازای 132 واحد رپد اتریوم (WETH)، کاهشی 100 درصدی را تجربه کرد.

توییت  PeckShieldAlert
منبع: PeckShieldAlert

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array