به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، حدود ساعت ۳:۴۰ به‌وقت تهران چهارمین رویداد هاوینگ بیت کوین پس از استخراج بلوک 840 هزارم در این شبکه بلاکچین، با موفقیت پشت سر گذاشته شد و در نتیجه آن، پاداش استخراج بیت کوین بار دیگر به نصف کاهش یافت و از 6.25 واحد به 3.125 واحد بیت کوین (BTC) رسید. پس از این جامعه کریپتو مشتاقانه منتظرند ببینند قیمت رمزارز اول بازار تحت تاثیر این رویداد چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد و آیا طبق پیش‌بینی‌ها به مرز 250 هزار دلار نزدیک خواهد شد یا خیر.

طبق داده‌های CoinMarketCap، در زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین در محدوده 63940 دلار در نوسان است که حدود 2.6 درصد رشد در 24 ساعت گذشته را نشان می‌دهد. وضعیت شبکه کاملاً پایدار است و استخراج بلوک طبق روال قبل ادامه دارد، ولی از امروز به بعد، به جای 900 واحد،  تنها 450 واحد بیت کوین در روز به چرخه بازار وارد می‌شود.

نمودار قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ
نمودار قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

همانطور که می‌دانید، هدف اصلی از انجام هاوینگ بیت کوین، مدیریت کمبود آن در بازار و تنظیم عرضه تورمی بیت کوین است. این مکانیسم توسط بنیانگذار بیت کوین که تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو فعالیت می‌کند، در کد آن قرار داده شده است. در حقیقت، پس از استخراج هر 210 هزار بلوک و سپری شدن یک دوره هاوینگ، به طور موثر سرعت ایجاد بیت کوین‌های جدید کاهش می‌یابد.

وضعیت ماینرها در هاوینگ چهارم

ماینرهای بزرگ بیت کوین مدت‌هاست که خود را برای این رویداد آماده کرده‌اند. برای مثال، ماراتون دیجیتال (Marathon Digital) اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد یک مرکز استخراج بیت کوین 200 مگاواتی (MW) در تگزاس به قیمت 87.3 میلیون دلار خریداری کند.

در همین حال، در دسامبر 2023، شرکت رقیب آن یعنی ریوت پلتفرمز (Riot Platforms) از خرید 66560 ریگ ماینینگ از شرکت سازنده MicroBT خبر داد که یکی از بزرگترین نمونه‌های افزایش هش ریت در تاریخ این شرکت بود.

هاوینگ چهارم بیت کوین

واکنش بزرگان بازار نسبت به هاوینگ چهارم

استفان کیمل (Stefan Kimmel)، مدیرعامل M2 در این باره گفته است:

«هاوینگ بیت کوین یک رویداد مهم است که از قدیم نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ در بازار بوده و معمولاً روند صعودی را در طول ماه‌های بعد آغاز می‌کند. »

علیرغم پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نوسان قیمت در جامعه کریپتو، خوش‌بینی در مورد پتانسیل بلندمدت قیمت همچنان وجود دارد. تیم دریپر، سرمایه‌گذار شناخته شده در گفتگو با کوین تلگراف گفته است به عقیده او هاوینگ به افزایش قیمت بیت کوین تا مرز «250000 دلار یا بیشتر» کمک می‌کند. او به‌طور مداوم، به ویژه در سال 2022 بر این پیش‌بینی‌ خود تاکید داشته است.

این درحالی است که تحلیلگران جی.پی مورگان معتقدند خبر هاوینگ پیش‌خور شده و برای مدتی بعد از آن شاهد کاهش ارزش این دارایی خواهیم بود. آغاز روند بعدی می‌تواند با حرکت به سمت هدف 150 هزار دلاری ادامه یابد.

دلیل ساده‌ افزایش قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ این است که عرضه آن کاهش می‌یابد و با ادامه فشار فزاینده بر نرخ تقاضا، قیمت به طور طبیعی در بازار آزاد افزایش پیدا می‌کند. در همین راستا، هربرت سیم (Herbert Sim) با نام مستعار «مرد بیت کوین» به کوین تلگراف گفت که در حال حاضر عناصر دیگری در گمانه‌زنی‌های مربوط به قیمت بیت کوین نقش دارند. او با بیان اینکه تایید اخیر ETF بیت کوین در هنگ کنگ نیز به طور بالقوه تاثیر زیادی بر قیمت داشت، اعلام کرد: «بی‌شک هاوینگ تنها چیزی نیست که باید در بررسی پرایس اکشن بیت کوین به آن توجه کرد.»

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array