به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به‌نظر می‌رسد کمپانی مایکروسافت نیز قصد توسعه پردازنده‌های هوش مصنوعی اختصاصی خودش را دارد.

براساس اخبار منتشر شده توسط روزنامه The Information، این غول تکنولوژی امیدوار است بتواند در ماه آینده از اولین تراشه‌های هوش مصنوعی خود رونمایی کند. این حرکت مایکروسافت به‌عنوان اقدامی استراتژیک برای کاهش میزان وابستگی این شرکت به محصولات پیشرفته کمپانی انویدیا تلقی می‌شود.

کمپانی انویدیا در این یک سال اخیر موفق به ثبت رکوردهای بسیاری شد. ظهور، شکوفایی و فراگیر شدن تکنولوژی هوش مصنوعی از زمستان سال گذشته (به لطف چت‌بات ChatGPT، ساخته کمپانی OpenAI) تاکنون، باعث افزایش بی‌سابقه تقاضای استارتاپ‌ها و کمپانی‌های مختلف برای خرید تراشه‌ها و پردازنده‌های هوش مصنوعی شد.
کمپانی انویدیا که یکی از برترین ارائه‌دهندگان این تراشه‌هاست، به لطف این درخواست‌های بی‌پایان موفق شد مجدداً به جمع کمپانی‌های 1 تریلیون دلاری جهان بپیوندد و براساس گزارشات اخیر، تمام تراشه‌های هوش مصنوعی این شرکت تا سال 2024 فروش رفته‌اند!

مایکروسافت

کاهش وابستگی تجاری مایکروسافت به انویدیا

ماه‌هاست که پردازنده‌های GPU انویدیا تقاضای بسیاری دارند و میزان محصولات موجود برای تأمین نیازهای شرکت‌های مختلف به‌هیچ عنوان کافی نیست. به همین منظور، کمپانی مایکروسافت تصمیم گرفته خودش دست‌به‌کار شده و این وابستگی را از بین ببرد.

تراشه هوش مصنوعی ساخت مایکروسافت، با اسم رمزی Athena (آتنا)، برای استفاده در سرورهای دیتاسنترها طراحی و تولید شده است. انتظار می‌رود که این تراشه با تراشه پرچمدار کمپانی انویدیا یعنی H100 GPU رقابت کند. این تراشه درحال حاضر توسط مایکروسافت و دیگر ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی ابری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مورد استفاده اصلی تراشه H100 GPU، تأمین نیروی موردنیاز برای اجرای مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs) و دیگر ساختارهای هوش مصنوعی است.

Microsoft Ignite

رسانه The Information برای اولین بار در ماه آپریل سال میلادی جاری درباره توسعه تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی مایکروسافت با نام Athena خبر داده بود. انتظار می‌رود که در کنفرانس Ignite پیش‌رو در تاریخ 14 تا 17 نوامبر (23 الی 16 آبان) از این تراشه اختصاصی رونمایی شود.

پرده‌برداری و احتمالاً عرضه تراشه Athena، درست همزمان با افزایش روزافزون تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی در جهان است. به‌عنوان مثال، مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs) برای تعلیم و اجرا نیازمند تعداد انبوهی از پردازنده‌های GPU می‌باشند. در نتیجه، به‌علت کمبود این تراشه‌ها، قیمت خرید آنها به‌شدت افزایش یافته است.

براساس گزارشات اخیر، حتی خودِ کمپانی OpenAI (تحت حمایت مالی مایکروسافت) نیز درحال توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود می‌باشد.
با توسعه این پردازنده‌های هوش مصنوعی، میزان وابستگی این دو کمپانی به انویدیا و دیگر تولیدکنندگان تراشه کاهش خواهد یافت. این اقدام حتی در مسیر کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد هم به نفع مایکروسافت خواهد بود.

کمپانی‌های گوگل و آمازون نیز درحال توسعه تراشه‌های اختصاصی خود هستند و به‌نظر می‌رسد که بازار تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی با سرعت بسیار زیادی در مسیر پیشروی قرار دارد.

منبع: gizmochina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array