به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، با بازگشت سم آلتمن به مقام مدیرعاملی کمپانی هوش مصنوعی OpenAI، کمپانی مایکروسافت نیز موفق شد در هیئت‌مدیره این استارتاپ جایگاهی برای خود به‌وجود آورد.

پس از تلاش‌های ناموفق برای کنار زدن و اخراج سم آلتمن، بزرگترین سرمایه‌گذار و حامی OpenAI قرار است به‌عنوان یک عضو جدید به اعضای هیئت‌مدیره تازه منصوب‌شده این کمپانی بپیوندد. البته مایکروسافت حق رأی نخواهد داشت و تنها “ناظر” بر تصمیمات خواهد بود.

OpenAI

مایکروسافت، ناظر جدید OpenAI

هفته گذشته و کمی پیش از جشن شکرگزاری، کمپانی OpenAI اعلام کرده بود که مقدمات را برای بازگشت آلتمن آماده کرده و حالا این جنجال رسماً پایان یافته است. این استارتاپ روز گذشته اعلام کرد مایکروسافت با کسب یک صندلی ناظر و بدون حق رأی از این پس در جریان تمام تصمیم‌گیری‌ها خواهد بود.

سم آلتمن با ارسال یادداشتی اختصاصی به کارمندان خود نوشت: “من از تلاش و استقامت همه شما در این دوران سخت و بی‌سابقه بسیار ممنونم. باور دارم که نکته تمایز ما از دیگر همکاران در این صنعت، مقاومت، انعطاف‌پذیری و روحیه قوی‌مان بوده است. من به موفقیت در پروژه‌های بعدی و ماموریتمان بسیار امیدوارم و به آن باور دارم”.

سه نفر از چهار نفری که خیلی ناگهانی و بدون اخطار قبلی تصمیم به اخراج کردن آلتمن گرفته بودند؛ دیگر جزء اعضای هیئت‌مدیره این کمپانی نیستند. درحال حاضر برت تیلور، لری سامرز، آدام دآنجلو (تنها عضو قبلی) هیئت‌مدیره جدید این استارتاپ را تشکیل می‌دهند. سم آلتمن، مدیرعامل این OpenAI نه جزء اعضای هیئت‌مدیره است و نه سهامی در این شرکت دارد!

افزوده شدن مالک 49% از سهام کمپانی OpenAI به هیئت‌مدیره به‌عنوان یک عضو “ناظر” تنها یک معنی دارد: مایکروسافت مستقیماً به تصمیمات و روند مدیریتی آینده این استارتاپ نظارت خواهد داشت اما بدون حق رسمی رأی.
با این وجود، این تغییرات هنوز هم برای بزرگترین سرمایه‌گذار این استارتاپ هوش مصنوعی دستاورد بسیار مهمی به‌حساب می‌آید.

در زمان اخراج ناگهانی آلتمن، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت از این تصمیم اظهار بی‌اطلاعی کرده بود و گفته بود “از این پس اجازه نخواهد داد که مایکروسافت این چنین غافلگیر شود”.
سخنگوی این غول تکنولوژی در پاسخ به سؤال “چه کسی از طرف مایکروسافت بر روی کرسی هیئت‌مدیره OpenAI خواهد نشست؟” سکوت کرده و هیچ اظهار نظری نکرد.

قبل از نهایی شدن بازگشت آلتمن به OpenAI، ساتیا نادلا اعلام کرده بود که او و گرگ بروکمن قرار است به‌عنوان مدیران اصلی بخش هوش مصنوعی مایکروسافت در این کمپانی مشغول به‌کار شوند.

سم آلتمن در یادداشت اختصاصی خود به کارمندان نوشته که “هیچ دلخوری و کینه‌ای نسبت به تصمیمات ایلیا ساتسکیور ندارد”.
ساتسکیور کسی بود که رأی نهایی اخراج آلتمن را صادر کرده و درست زمانی که اکثریت کارمندان در اعتراض به این شرایط تهدید به استعفا کرده بودند؛ از تصمیم خود پشیمان شده و گفته بود که “تمام تلاش خود را برای بازگرداندن وضعیت اولیه خواهد کرد”.

ایلیا ساتسکیور یکی از هم‌بنیان‌گذاران و دانشمند اصلی این کمپانی بوده است. آلتمن اعلام کرد که ساتسکیور دیگر نقشی در هیئت‌مدیره OpenAI نخواهد داشت؛ اما امیدوار است که رابطه همکاری میان آنان ادامه‌دار باشد.

به گفته آلتمن، در طی این جنجال تمام کارکنان و حتی مشتریان OpenAI با وفاداری تمام در کنار این استارتاپ ایستادگی کرده و حتی یک مشتری هم از دست نرفته است.

آلتمن در یادداشت خود نوشته که قرار است به جایگاه خود به‌عنوان مدیرعامل OpenAI بازگردد و میرا موراتی (که تنها به‌مدت 1 روز مدیرعامل موقت بود) نیز قرار است به سمت قبلی خود، مدیر ارشد بخش تکنولوژی (CTO) بازگردد. آلتمن اعلام کرد که او و گرگ بروکمن هردو در کنار هم مسئولیت مدیریت و هدایت OpenAI را برعهده خواهند داشت.

همچنین آلتمن در یادداشت خود از امت شییر، دومین مدیرعامل موقت OpenAI نیز تشکر کرده و نوشت تلاش‌های او برای آرام و متقاعد کردن سرمایه‌گذاران و اطمینان یافتن از وضعیت امنیت هوش مصنوعی بسیار قابل تقدیر و به‌یادماندنی است.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array