به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، به لطف اجرایی شدن قانون DMA، اولین فروشگاه برنامه و اپلیکیشن iOS شخص‌ثالث به‌نام AltStore PAL رسماً کار خود را در اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

این فروشگاه اپلیکیشن شخص‌ثالث که مدتی پیش به‌صورت نسخه آزمایشی بتا در اختیار کاربران قرار گرفته بود؛ حالا رسماً منتشر شده است. انتشار این فروشگاه اپلیکیشن در اتحادیه اروپا، نتیجه همراهی و پیروی کمپانی اپل با قانون بازارهای دیجیتال یا همان DMA می‌باشد.
کاربران برای دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن AltStore PAL که ارائه‌دهنده برنامه‌ها و بازی‌های سیستم‌عامل iOS است؛ مؤظف هستند سالانه مبلغ 1.50 یورو (به‌همراه مالیات) را پرداخت کنند. این هزینه سالانه برای پوشش دادن کارمزد جدید و جنجال‌برانگیز اپل به‌نام Core Technology Fee می‌باشد.

AltStore PAL

مراحل نصب و دسترسی به فروشگاه AltStore PAL

نصب کردن این فروشگاه اپلیکیشن تازه‌وارد نیازمند صبوری و استقامت بسیاری از سوی کاربران است! کمپانی اپل چندین مرحله طولانی و توصیفی را تدارک دیده تا با گذر از هر مرحله کاربران را از نصب کردن این فروشگاه جدید منصرف کرده و به سوی استفاده از اپ‌استور ترغیب کند. اما با هربار کلیک کردن و اعلام رضایت دربرابر سؤالات چندین باره اپل درباره نصب این فروشگاه، کاربران می‌توانند درنهایت فروشگاه شخص‌ثالث AltStore PAL را روی گوشی آیفون خود نصب نمایند.

این فروشگاه مخصوص برنامه‌ها و بازی‌های iOS، محصولی مشترک از رایلی تسوت و شریک تجاری او شِین گیل می‌باشد. فروشگاه AltStore PAL با دو برنامه که توسط رایلی تسوت توسعه داده‌ شده‌اند، وارد بازار می‌شود:

  • برنامه Delta، شبیه‌ساز بازی‌های نینتندو و گیم‌بوی و امثال آن.
  • اپلیکیشن Clip، برنامه مدیریت کلیپ‌بوردی که عرضه آن توسط اپل در فروشگاه اپ‌استور ممنوع شده است

همچنین برنامه Delta از امروز به‌صورت گسترده در دسترس تمام کاربران فروشگاه اپ‌استور نیز قرار گرفته است.

فروشگاه AltStore PAL قصد دارد برای کسب‌درآمد از فعالیتش، بازار خود را با پلتفرم درآمدزایی Patreon ادغام کند. در نتیجه این فروشگاه از توسعه‌دهندگانی که قصد دارند نسخه بتای اپلیکیشن‌های خود را به‌عنوان پاداشی برای سرمایه‌گذاری جمعی عرضه کنند؛ حمایت خواهد کرد.
این فرایند در اپ‌استور کمپانی اپل غیرقانونی می‌باشد.
برنامه Delta برای کمک به جبران کارمزد جنجالی CTF اپل به‌صورت رایگان عرضه شده است؛ اما کاربران برای دسترسی به برنامه Clip باید ماهانه 1 یورو (به‌همراه مالیات) را در پلتفرم Patreon پرداخت کنند.

فروشگاه AltStore

هیچ‌یک از این دو اپلیکیشن یا حتی خود فروشگاه AltStore کاملاً جدید نیستند! این فروشگاه از سال 2019 تاکنون برای نصب و دانلود برنامه‌های iOS در دسترس بوده است. اما کاربران برای نصب کردن این فروشگاه در گوشی آیفون خود، باید میانبرهای مختلفی را طی کرده و به‌نحوی گوشی هوشمند خود را فریب می‌دادند!
در آن بازه زمان، این فروشگاه به کمک یک نرم‌افزا به‌نام AltServer روی کامپیوتر یا مک کاربران اجرا می‌شد. اما حالا که فرایند سایدلودینگ به لطف اتحادیه اروپا قانونی و مجاز شده است؛ فروشگاه AltStore PAL نیز می‌تواند به رقابت منصفانه در این بازی ادامه دهد.

همچنین با عرضه رسمی این فروشگاه شخص‌ثالث، نصب و استفاده از دو برنامه Delta و Clip نیز کاملاً قانونی خواهد بود. جالب اینجاست که به گفته تسوت، برنامه Clip برای اجرا در گوشی‌های آیفون نیازمند دسترسی نامحدود در پس‌زمینه است و تمام این دسترسی‌ها “برخلاف قوانین اپ‌استور اپل می‌باشند”!

کاربران ساکن اتحادیه اروپا می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی این فروشگاه اپلیکیشن آن را در گوشی آیفون خود نصب نمایند. برای نصب این برنامه، سیستم‌عامل iOS 17.4 به بالا نیاز است.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array