به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اخبار اخیر حاکی از آن هستند که پروژه ساخت خودروی اقتصادی کمپانی تسلا با نام رمزی Redwood یا “Model 2” لغو شده است!

براساس جدیدترین گزارشات رویترز، ایلان ماسک تصمیم گرفته برنامه‌های ساخت خودروی اقتصادی تسلا را به‌کلی کنار گذشته و تمام تمرکز خود را به توسعه یک “روبوتاکسی” اختصاص دهد. این خبرگزاری ادعا کرده که براساس گفته‌های حداقل 3 منبع آگاه، این تصمیم در جلسه همگانی تسلا که در اواخر ماه فوریه 2024 برگزار شده بود به همه کارمندان اطلاع‌رسانی شده است.

سالهاست که ایلان ماسک به مشتریان خود وعده توسعه یک خودروی اقتصادی و ارزان‌قیمت‌تر را داده است. این خودرو که قرار بود قیمتی در بازه 25 هزار دلار داشته باشد؛ راهکاری برای جلب‌نظر و رضایت طیف بیشتری از علاقه‌مندان به خودروهای برقی بوده است. او برای اولین بار در مصاحبه یوتیوبی خود با مارکس برون‌لی در سال 2018 به این پروژه اشاره کرده بود.
سپس در سال 2020 و در اولین رویداد Battery Day کمپانی تسلا، او پیش‌بینی کرده بود که این شرکت در آینده تا 20 میلیون دستگاه از این خودروی اقتصادی را در یک‌سال تولید و عرضه خواهد کرد!

ماسک وعده داده بود که در سالهای پیش‌روی خودروهای اقتصادی بیشتری برمبنای نسل بعدی خودروهای هوشمند و برقی تسلا توسعه داده خواهند شد. او در جلسه مالی اوایل سال 2024 گفته بود که این خودروی اقتصادی موردانتظار “تا اواخر سال 2025 وارد فاز تولید انبوه می‌شود” اما ممکن است به‌دلیل پیچیدگی‌های چرخه تولید در این برنامه تعویق بیفتد.

با اینکه کمپانی تسلا به‌صورت رسمی به لغو شدن پروژه Redwood و ساخت خودروی اقتصادی 25 هزار دلاری خود واکنش نشان نداده است؛ اما ایلان ماسک شخصاً با انتشار پستی در X خبرگزاری رویترز را دروغگو خطاب کرده و گفته “این اخبار صحت ندارند”!

چه این تصمیم‌ها واقعیت داشته باشند و چه نداشته باشند؛ کمپانی تسلا روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارد. کاهش بیش از 30% ارزش سهام آن در سال 2024، سقوط ایلان ماسک به رتبه چهارم افراد ثروتمند جهان و پیشی گرفتن زاکربرگ برای اولین بار در 4 سال اخیر، تشدید رقابت از سوی کارخانه‌های چینی ساخت خودروهای برقی (خصوصاً شیائومی) همگی در این شرایط مؤثر بوده‌اند.

روبوتاکسی تسلا

روبوتاکسی تسلا در راه است؟

درحالی‌که ماسک تنها به “وعده دادن” بسنده کرده است؛ کارخانه‌های چینی ساخت خودروهای برقی سالهاست محصولات اقتصادی خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. برای مثال، جدیدترین خودروی برقی شیائومی SU7 از 30 هزار دلار آغاز شده و مدل‌های پیشرفته‌تر آن تنها 41 هزار دلار قیمت دارند! در راستای مقایسه، ارزان‌قیمت‌ترین مدل خودروهای تسلا، Model 3 حدود 43 هزار دلار قیمت دارد.

ماسک در گذشته ادعا کرده بود درصورت صدور مجوز فروش خودروهای برقی اقتصادی چینی در آمریکا، کار خودروسازانی مثل تسلا برای همیشه تمام خواهد شد! در حال حاضر به‌دلیل تعرفه‌های بالا، هیچ خودروی چینی‌ای در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود.

با اینکه تسلا سالها بر توسعه خودروی آینده‌نگرانه و پیشروی سایبرتراک سرمایه‌گذاری کرده بود؛ اما مقام اول “برترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان” را به کمپانی چینی BYD تسلیم کرده است. در سال 2023، تسلا 1.81 میلیون خودرو به مشتریان تحویل داده بود درحالی‌که رقیب آن BYD بیش از 3 میلیون خودرو را روانه بازار کرده بود.

فارغ از همه این گمانه‌زنی‌ها، احتمال بالایی وجود دارد که با افزایش فشار از سوی رقبای چینی ایلان ماسک چاره‌ای جز لغو کردن برنامه توسعه و ساخت خودروی اقتصادی 25 هزار دلاری تسلا نداشته باشد. اما علاوه‌بر این پروژه، او در گذشته وعده داده بود که یک “روبوتاکسی” را نیز وارد بازار کند؛ خودرویی که صنعت خودرو را برای همیشه تغییر خواهد داد. ایلان ماسک رسماً اعلام کرده که روبوتاکسی تسلا در تاریخ 8 آگوست 2024 (18 مرداد 1403) رونمایی خواهد شد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array